Citat:
Ursprungligen postat av
Klumpfisken
Sen funderar jag vidare på det där med tillgång och efterfrågan på pengar. Tillgången på pengar kan ju banker skapa via lån och låna ut, vilket inte jag kan med mina pengar jag vill låna ut. Jag skulle kunna betrakta det som osund konkurrens om mitt sparkapital där aktörer kan skapa egna pengar och sänka priset på mina genom en riggad marknad. Har jag fel?
Du kommer fram till samma slutsats som alla normalt funtade. Det är en riggad marknad!
Själv är jag inte så arg på banken som jag är på riksbanken. Att banken utnyttjar den fördel de givits är ju inte så konstigt. Det är riksbanken som riggat marknaden genom att man tillåter bankerna att i sin tur belåna de säkerheter de fått. Ditt hus eller din lägenhet har använts som säkerhet flera gånger om (utan att du vet om det, dessutom).
Men tänk såhär: Antag att du har fått ett arv stort nog för att köpa den bostad du vill ha. Antag också att du gör analysen att priserna på bostadsmarknaden fortsätter stiga under överskådlig tid.
Då kan du ta dina ärvda pengar och köpa drömkåken utan belåning. Strax blir grannhuset till salu. Det är mycket större och dyrare än ditt, men du går till banken och ber att få låna även till det, nu med både ditt nuvarande hus och det nya huset som säkerhet. Du har en OK inkomst så banken säger OK.
Nu har du två hus, det ena större än det andra. Du hyr ut det större huset och använder hyran till att betala räntan. Under tiden fortsätter fastighetspriserna upp, och du blir rikare dag för dag.
Ett tredje hus blir till salu. Du upprepar proceduren och använder dina tidigare fastigheter, som nu gått upp i värde, som säkerhet. Du behöver inte lägga någon handpenning utan kan låna hela köpeskillingen från banken.
Det är så bankerna gör med din säkerhet. Riksbanken tittar på bankens egna tillgångar och dina ställda säkerheter och lånar glatt ut mer och mer pengar. Dessa pengar är inte "riktiga" pengar, utan Riksbanken har lånat ut något som dom själva hittat på. För dom vet ju att en vacker dag behöver banken betala tillbaka sina lån, och då raderar man bara de utlånade beloppen.
Fast just i dagarna har vi fått se ett exempel på där det systemet havererar: SBB - socialdemokraternas gunstling, "Samhällsbyggarbolaget", har gjort precis sådär. Lånat för att köpa och använt köpet som säkerhet för nästa lån. Idag rasar fastighetspriserna i deras sektor och trots att det kommer in pengar varje månad gör dom miljardförluster, för deras fastigheter är inte längre värda vad dom brukade vara. Vad gör banken då? Jo, dom säger. "Din säkerhet är inte tillräcklig. Ge oss mer säkerhet eller betala tillbaka lånen."
Det är därför SBB krisar.