2023-07-15, 22:10
Medlem
CyberIngmars avatar
Så han har sökt på google och i Flashback-tråden? Kanske dags att skaffa ett riktigt jobb. Det bör finnas något burgerhack i LA som vill anställa honom.

Det är känt sen länge. Plagiat vet jag inte men inspiration.
Senast redigerad av CyberIngmar 2023-07-15 kl. 22:12.
Citera
2023-07-15, 22:11
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikira
Svårt att tro att Loffe var bitter, gladare prick får man leta efter.

Jo men han höll tyst om det tills precis innan han skulle dö. Mer som nu får det vara nog. Ok om glad prick att andra tagit vad jag skapat och gjort karriär av det utan att nämna mitt namn så glad prick är jag inte.

Historien är ju fylld av just sådana som klivit fram och tagit credit för andras jobb. Batman tex var ju länge ansedd skapad av enbart Bob Kane. Sedan kom det ju faktiskt fram att det var mest Bill Finger som skapade allt kring Batman.
Citera
2023-07-15, 22:17
Medlem
Scenen där Stig-Helmer tror att han kan få juice i muggen genom att trycka på knappen ovanför honom i flygplanet är i alla fall "snodd". Åberg hade hört den sanna historien av en flygvärdinna och använde det som en sketch i filmen. Detta har jag från säker källa, nämligen Jon Skolmen själv som jag har träffat livs levande för en del år sedan. En mycket trevlig och social person, lite som i filmerna där denne norrman lyckades bli folkkär även i Sverige.
Sedan håller jag med alla som skriver att det mesta är mer eller mindre "snott" i artistvärlden, eller åtminstone har man mer eller mindre inspirerats av andra när man har framställt sina verk.
Citera
2023-07-15, 22:28
Medlem
Avocadorables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Larva dig inte. Skulle det vara mer trovärdigt från dessa två?
Du. Fakta och Alex Schulman &Sigge Eklund är oförenliga.

Intressant hur du kan ifrågasätta sanningshalten (för att det kommer från Alex & Sigge). Du ser ju klart och tydligt om du tittar på klippet att scenerna är stulna - rakt av...

Den svenskaste film vi har om svenskhet är alltså egentligen en fransk film om hur fransmän beter sig. Det är skevt på riktigt många plan.
Citera
2023-07-15, 22:30
Medlem
kaerakels avatar
Ja, Lasse Cuckberg har alltså plagierat hela scener ur båda filmerna. Sigges poäng är att dessa två filmer är ikoniska, medan efterföljande tre (?) filmer är urusla. Det han gjorde karriär på, var alltså helt och hållet stulet från en fransk förlaga. Patetiskt.
Citera
2023-07-15, 22:33
Medlem
Avocadorables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyyyy7uuy88u
Söker man på Les Bronzes och Sällskapsresan så får man en bunt träffar på icke-obskyra sajter från tidigare år.

Dvs att det är ett scoop eller nån ny upptäckt är en bluff

Jag skrev klart och tydligt i TS att det har tisslat och tasslats om detta förut - och att det inte är en ny upptäckt. Det Sigge har gjort är väl dels att han nått ut till de stora massorna (ca 300 000 lyssnare), samt att han på ett pedagogiskt vis har visat hur lika filmerna ändå är, genom att lägga dem sida vid sida.

Trots att detta igår nådde flera hundratusen lyssnare har det ändå inte nått de stora tidningarna. Tycker det är underligt. Tror absolut att det finns ett allmänintresse kring detta.
Citera
2023-07-15, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avocadorable
Jag skrev klart och tydligt i TS att det har tisslat och tasslats om detta förut - och att det inte är en ny upptäckt. Det Sigge har gjort är väl dels att han nått ut till de stora massorna (ca 300 000 lyssnare), samt att han på ett pedagogiskt vis har visat hur lika filmerna ändå är, genom att lägga dem sida vid sida.

Trots att detta igår nådde flera hundratusen lyssnare har det ändå inte nått de stora tidningarna. Tycker det är underligt. Tror absolut att det finns ett allmänintresse kring detta.

Absolut, det har du rätt i.

Lasse Åberg om plankningsanklagelserna mot Sällskapsresan : ”Absurt”
https://www.allas.se/noje/lasse-aberg-om-plankningsanklagelserna-absurt/8216996

Elaka tungor hävdar att några av Sveriges mest ikoniska filmer är plankningar. Men vad säger upphovsmannen själv om antydningarna att Sällskapsresan snott från en fransk förlaga.
– Jag har inte ens sett de filmerna, säger Lasse Åberg.
(feb 2022 i Allas)
Citera
2023-07-15, 22:43
Medlem
Ilimitados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7hhh
Vad fan är Sigge och Alex? Låter som två bögar.

Det är ett plagiat på två bögar.
Citera
2023-07-15, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo men han höll tyst om det tills precis innan han skulle dö. Mer som nu får det vara nog. Ok om glad prick att andra tagit vad jag skapat och gjort karriär av det utan att nämna mitt namn så glad prick är jag inte.

Historien är ju fylld av just sådana som klivit fram och tagit credit för andras jobb. Batman tex var ju länge ansedd skapad av enbart Bob Kane. Sedan kom det ju faktiskt fram att det var mest Bill Finger som skapade allt kring Batman.

Seriefigurer skapades ju i de flesta fall av reklamtecknare som behövde dryga ut kassan.
Eller att de hade inget annat att göra.
Reklamtecknare hade i regel mycket bra betalt på den tiden ändå.

Serietidningar trycktes på billigaste möjliga papper, och höll tryckerierna igång.
Kom också ihåg att tryckningen av serietidningarna skedde flera veckor innan distributionen.

Kom också ihåg att detta var en tid då det fanns stort överskott på billigt papper, och tex DN hade väl upp till 5 bilagor under den tiden eller hur det låg till nu ?

Många ville kapitalisera på det billiga pappret, och det trycktes enorma mängder av reklam samtidigt.
Och i samma veva så kom Gula Tidningen som också såldes billigt.
Det är kanske unikt för Sverige som hade gott om billigt papper då.
Inget annat land hade visst lika billigt papper som Sverige i förhållande till en
tänkt medelinkomst, eller ?

Serietidningarna fick kritik för att fördärva ungdomen med rock&roll och lära dem dåliga vanor.
Försvararna menade att barnen lärde sig att läsa, och att de därför hade ett egenvärde.

Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Så han har sökt på google och i Flashback-tråden? Kanske dags att skaffa ett riktigt jobb. Det bör finnas något burgerhack i LA som vill anställa honom.

Det är känt sen länge. Plagiat vet jag inte men inspiration.

USAs filmindustri har väl tidigare definierat vad som är plagiat eller inte ?
Och när det gäller film så är det väl bara plagiat om manuset är kopierat.
Annars inte.
Ett flertal så kallade Western-filmer anklagades för att ha kopierat scener osv.
Men de fick gå fria.
Känner inte till något fall faktiskt bara så här fritt ur minnet, där sådana anklagelser
har gett någon utdelning ?
Annat än att några inom filmindustrin fick en rejäl huvudvärk på kuppen
Senast redigerad av DrSvenne 2023-07-15 kl. 22:59.
Citera
2023-07-15, 22:46
Medlem
Kan ju vara plagiat, kanske inte. Ändå inte helt osannolikt, om man nu gör en fånig film om en tönt som åker på charter att vissa idéer överlappar. Det finns ju väldigt mycket i filmerna som inte överlappar.

"Åh nje baggaget försvinner" är väl typ den första idéen man får. Att någon super för mycket och gör bort sig? Troligt. Att någon trillar ur en lift? Är väl typ den vanligaste tabben någonsin på en skidresort. Pruta? Det gör väl varenda jävel som åkt till de där länderna osv...
Citera
2023-07-15, 22:56
Medlem
otellos avatar
Ser onekligen ut som ett plagiat, bra scoop.
Citera
2023-07-15, 22:57
Medlem
Hur lite har denna lattemupp att göra egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in