Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Jo men han höll tyst om det tills precis innan han skulle dö. Mer som nu får det vara nog. Ok om glad prick att andra tagit vad jag skapat och gjort karriär av det utan att nämna mitt namn så glad prick är jag inte.
Historien är ju fylld av just sådana som klivit fram och tagit credit för andras jobb. Batman tex var ju länge ansedd skapad av enbart Bob Kane. Sedan kom det ju faktiskt fram att det var mest Bill Finger som skapade allt kring Batman.
Seriefigurer skapades ju i de flesta fall av reklamtecknare som behövde dryga ut kassan.
Eller att de hade inget annat att göra.
Reklamtecknare hade i regel mycket bra betalt på den tiden ändå.
Serietidningar trycktes på billigaste möjliga papper, och höll tryckerierna igång.
Kom också ihåg att tryckningen av serietidningarna skedde flera veckor innan distributionen.
Kom också ihåg att detta var en tid då det fanns stort överskott på billigt papper, och tex DN hade väl upp till 5 bilagor under den tiden eller hur det låg till nu ?
Många ville kapitalisera på det billiga pappret, och det trycktes enorma mängder av reklam samtidigt.
Och i samma veva så kom Gula Tidningen som också såldes billigt.
Det är kanske unikt för Sverige som hade gott om billigt papper då.
Inget annat land hade visst lika billigt papper som Sverige i förhållande till en
tänkt medelinkomst, eller ?
Serietidningarna fick kritik för att fördärva ungdomen med rock&roll och lära dem dåliga vanor.
Försvararna menade att barnen lärde sig att läsa, och att de därför hade ett egenvärde.
Citat:
Ursprungligen postat av
CyberIngmar
Så han har sökt på google och i Flashback-tråden? Kanske dags att skaffa ett riktigt jobb. Det bör finnas något burgerhack i LA som vill anställa honom.
Det är känt sen länge. Plagiat vet jag inte men inspiration.
USAs filmindustri har väl tidigare definierat vad som är plagiat eller inte ?
Och när det gäller film så är det väl bara plagiat om manuset är kopierat.
Annars inte.
Ett flertal så kallade Western-filmer anklagades för att ha kopierat scener osv.
Men de fick gå fria.
Känner inte till något fall faktiskt bara så här fritt ur minnet, där sådana anklagelser
har gett någon utdelning ?
Annat än att några inom filmindustrin fick en rejäl huvudvärk på kuppen