2023-07-15, 19:17
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
Min arbetsgivare är arg som fan för att jag är sjuk.
Jag har heltidstjänst och företaget jag arbetar på följer kollektivavtalet.
Enligt läkaren så har jag rätt att va hemma i 7 dagar. Jag har också fått ett intyg.

Men min arbetsgivare är helt arg. Vägrar acceptera det.

Jag har rätt. Men frågar er andra då jag finner detta beteende väldigt irrationellt.

visst har jag rätt?

Du har rätt i att vara hemma utan läkarintyg under 5 arbetsdagar.
Karensdagarna är inräknade.

Självklart får du betalt!

Efter det krävs läkarintyg.

Finns väl ingen läkare som skriver
läkarintyg redan den första veckan?
Eller är det ngt din AG har krävt?

Om din AG är förbannad för att du
är hemma och sjuk så kan du strunta
i detta,en AG har ingen rätt att kicka
pga sjukdom.

Om jag hade en sådan AG,
hade jag faktiskt börjat söka
nytt arbete!
Citera
2023-07-15, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Du har rätt i att vara hemma utan läkarintyg under 5 arbetsdagar.
Karensdagarna är inräknade.

Självklart får du betalt!
Om din arbetsgivare håller med dig och läkaren om att du inte kan arbeta på grund av sjukdom. Annars är det kört.

Tror läkarens och din makt var större för tjugo- trettio år sedan.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-07-15 kl. 19:27.
Citera
2023-07-15, 19:54
Medlem
Sonny00s avatar
Man är som anställd inte tvungen att meddela arbetsgivaren vad man har för diagnos under sjuklöneperioden (Enligt sjuklönelagen). Det borde ju innebära att arbetsgivaren har svårt att bedöma arbetsförmågan hos den anställde.

När jag är sjuk så gör jag sjukanmälan till ett företag som min arbetsgivare anlitar. De frågar om det är OK att de meddelar arbetsgivaren min diagnos. Svarar jag nej så vet alltså inte min arbetsgivare vad jag har för sjukdom.
Citera
2023-07-15, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Om din arbetsgivare håller med dig och läkaren om att du inte kan arbeta på grund av sjukdom. Annars är det kört.

Tror läkarens och din makt var större för tjugo- trettio år sedan.

Eller så är det en fullständig idiot till arbetsgivare. Ja, det finns sånna. Men det finns även andra jobb.
Citera
2023-07-15, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Eller så är det en fullständig idiot till arbetsgivare. Ja, det finns sånna. Men det finns även andra jobb.
Självklart kan arbetsgivaren vara en idiot, men nu handlar tråden om vilka rättigheter man har vid sjukskrivning.

Och det var väl ganska tydligt att det är arbetsgivaren som bedömer det. I alla fall det första dagarna.
Citera
2023-07-15, 20:40
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Citat:
Tror din arbetsgivare är den som har rätt att bedöma om du har rätt att vara hemma och sjukskriven.

Din sjukdom kanske påverkar det du normalt arbetar med, men då kan du få göra andra sysslor trots att du är sjuk.

Om du exempelvis har brutit foten, så kan du fortfarande måla vita prickar på dominobrickor.
Det är väl klart som fan att det inte är arbetsgivaren som bestämmer det
Citera
2023-07-15, 20:50
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
Min arbetsgivare är arg som fan för att jag är sjuk.
Jag har heltidstjänst och företaget jag arbetar på följer kollektivavtalet.
Enligt läkaren så har jag rätt att va hemma i 7 dagar. Jag har också fått ett intyg.

Men min arbetsgivare är helt arg. Vägrar acceptera det.

Jag har rätt. Men frågar er andra då jag finner detta beteende väldigt irrationellt.

visst har jag rätt?

Citat:
Självklart kan arbetsgivaren vara en idiot, men nu handlar tråden om vilka rättigheter man har vid sjukskrivning.

Och det var väl ganska tydligt att det är arbetsgivaren som bedömer det. I alla fall det första dagarna.

Lagen om sjuklön
Citat:
Arbetstagarens rätt till sjuklön gäller från och med den första dagen av anställningstiden. Är den avtalade anställningstiden kortare än en månad inträder dock rätten till sjuklön endast om arbetstagaren tillträtt anställningen och därefter varit anställd fjorton kalenderdagar i följd. Dag då arbetstagaren varit frånvarande utan giltigt skäl medräknas inte.

Vid beräkning av kvalifikationstiden enligt första stycket skall tidigare anställningar hos samma arbetsgivare medräknas, om tiden mellan anställningarna inte överstiger fjorton kalenderdagar.
Lag (1995:1480).

4 § Sjuklön betalas ut vid sjukdom som sätter ned arbetsförmågan. Med sjukdom jämställs ett tillstånd av nedsatt arbetsförmåga som orsakats av sjukdom för vilken betalats ut sjuklön enligt denna lag, lön enligt 34 § sjömanslagen (1973:282) eller sjukpenning enligt socialförsäkringsbalken eller motsvarande äldre lagstiftning och som fortfarande kvarstår efter det att sjukdomen upphört.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...sfs-1991-1047/
Citera
2023-07-15, 21:42
Medlem
Kallamakaronens avatar
Din chef verkar vara ett kräk.

Är sjukskrivningen arbetsrelaterad?
Då kan hen vara sur bäst fan hen vill.

En chef ska vara professionell. Det verkar inte din chef vara.
Citera
2023-07-15, 23:21
Medlem
Citat:
Tror att du har fel. En läkare vet mindre om hur ditt arbete går till än din arbetsgivare.

Arbetsgivaren kan såklart inte avgöra om en person kan jobba eller är för sjuk för att jobba, det är helt befängt. Sjukdom är giltigt skäl att inte gå till jobbet och de första sju dagarna är det arbetstagaren själv som avgör om det går att jobba eller inte, sen krävs läkarintyg. Den arbetsgivare som vägrar acceptera läkarintyg förlorar i vilken instans det än väcks talan. Tro mindre, ta reda på hur det fungerar i Sverige på riktigt.
Citera
2023-07-16, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Det är väl klart som fan att det inte är arbetsgivaren som bestämmer det
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Lagen om sjuklön
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...sfs-1991-1047/
Ja, du har rätt att få sjuklön om du inte kan arbeta på grund av sjukdom. Men det är arbetsgivaren som gör bedömningen om din sjukdom gör att din arbetsförmåga är så nedsatt så du inte kan arbeta.

Bli inte irriterad på mig för att det är så det fungerar.

Från Försäkringskassans sida,
Citat:
För att få sjuklön krävs det att din arbetsförmåga är nedsatt på grund av sjukdom. Det är din arbetsgivare som gör den bedömningen.
https://www.forsakringskassan.se/pri...-for-anstallda
Senast redigerad av Pillerarm 2023-07-16 kl. 06:16.
Citera
2023-07-16, 07:03
Medlem
Jag får 20k+, har varit sjukskriven sen 2015 nånting.
Citera
2023-07-16, 09:06
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ja, du har rätt att få sjuklön om du inte kan arbeta på grund av sjukdom. Men det är arbetsgivaren som gör bedömningen om din sjukdom gör att din arbetsförmåga är så nedsatt så du inte kan arbeta.

Bli inte irriterad på mig för att det är så det fungerar.

Från Försäkringskassans sida, https://www.forsakringskassan.se/pri...-for-anstallda

Men då är det ju rätt märkligt att man som anställd inte har någon skyldighet att tala om vad man har för sjukdom/besvär för arbetsgivaren under sjuklöneperioden. Hur ska denne kunna bedöma arbetsförmågan om han inte vet vad det gäller för sjukdom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in