2023-07-14, 13:57
Medlem
Jag och sambon är vid ett stadie där vi går i tankar på att köpa hus. Vi har båda stabil ekonomi och kan gå in med ca 50-70% av total beloppet i kontantinsats på de objekten vi kollar omkring på. Just nu har vi allt kapital på vanliga sparkonton.

Nu till fråga:

1. Hur mycket av sitt sparade kapital bör man gå in med direkt i bolånet? Har själv tänkt ca 70% och sen kanske lägga 10% av det till besparing och övrigt som buffert samt renovering.

2. Är det värt att lägga ner arbetet på att ”spela ut” bankerna? Isåfall vilken strategi kan ni rekommendera? Sambon har ex nordea och jag har swedbank.

3. Bör man kontakta fler banker och isåfall vid vilken ränta ska man vara ”nöjd”? Binda räntan över x år eller rörlig?

4. Ska man försöka betala av bolånet så snabbt som möjligt eller är det mer värt att låta det ta tid?

5. Bör man vänta ut denna ostabila ekonomiska situation än mer?

Mvh
Citera
2023-07-14, 14:00
Medlem
OtherBarrys avatar
Gällande fråga 2, vänta med det tills ni har köpt. Välj banken som verkar lättast att samarbeta med och kör på den med 3 månaders rörlig ränta.

När ni väl har köpt och flyttat in kan ni i lugn och ro kolla om ni kan få ett bättre erbjudande någon annan bank. Med er belåning borde det vara Hypoteket eller Stabelo.
Citera
2023-07-17, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Gällande fråga 2, vänta med det tills ni har köpt. Välj banken som verkar lättast att samarbeta med och kör på den med 3 månaders rörlig ränta.

När ni väl har köpt och flyttat in kan ni i lugn och ro kolla om ni kan få ett bättre erbjudande någon annan bank. Med er belåning borde det vara Hypoteket eller Stabelo.

Tack för svar!
Är det att föredra mindre banker för priset framfört med de stora? Aldrig ens hört talas om de två du nämner.

Vid vilken ränta ska man känna sig ”nöjd” i dagsläget om man betalar ca 50-70% av fastigheten direkt vid köp och lånar resten?
Citera
2023-07-17, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damnist2
Tack för svar!
Är det att föredra mindre banker för priset framfört med de stora? Aldrig ens hört talas om de två du nämner.

Vid vilken ränta ska man känna sig ”nöjd” i dagsläget om man betalar ca 50-70% av fastigheten direkt vid köp och lånar resten?
Nån procent i ränterabatt kommer ni nog få utan svårigheter
Citera
2023-07-17, 22:55
Bannlyst
Följer detta tråd!
Går själv i tankarna att köpa en lägenhet, och dina frågor är väldigt viktiga
Citera
2023-07-17, 23:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kontakta annars SBAB, jag valde nyligen att flytta mitt lån dit då Nordea inte ens ville ge i närheten samma ränta.
De har även sparkonto med fria uttag och 3,25% ränta från första kronan så jag flyttade även över en del sparande också.

Hur mycket du ska betala på huset är upp till er men är det u behov av mycke renovering så är det bra att behålla en buffert för att beta av några prylar då och då. Börja med det viktigaste såsom tak, grund och fasad. Ett tätt yttre är bättre än ett snyggt badrum.

Tänk på att saker kan gå sönder i ett hus så försök alltid ha en buffert för det också. Beroende på vilken uppvärmning det är så är det alltid bra att ha så ni kan fixa en ny pump eller vad som behövs utan att behöva belåna er ännu mera.

Har nu råd att klara räntor och köper ett hus i rätt område så är det absolut en bra tid nu när priserna sjunkit lite. Allt på ett hus går att förändra förutom läget så se till att det är rätt.

Angående räntor så satsa på 3 mån i dagsläget och om nu räntorna sjunker kan det kanske vara värt att binda, allt beror på era inkomster och hur dyrt huset är.

Lycka till med husköpet och hoppas ni kommer trivas. För mig och sambon tog det nästan två år att hitta rätt så ha inte för bråttom och köp något som ni egentligen inte vill ha.
Citera
2023-07-18, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kontakta annars SBAB, jag valde nyligen att flytta mitt lån dit då Nordea inte ens ville ge i närheten samma ränta.
De har även sparkonto med fria uttag och 3,25% ränta från första kronan så jag flyttade även över en del sparande också.

Hur mycket du ska betala på huset är upp till er men är det u behov av mycke renovering så är det bra att behålla en buffert för att beta av några prylar då och då. Börja med det viktigaste såsom tak, grund och fasad. Ett tätt yttre är bättre än ett snyggt badrum.

Tänk på att saker kan gå sönder i ett hus så försök alltid ha en buffert för det också. Beroende på vilken uppvärmning det är så är det alltid bra att ha så ni kan fixa en ny pump eller vad som behövs utan att behöva belåna er ännu mera.

Har nu råd att klara räntor och köper ett hus i rätt område så är det absolut en bra tid nu när priserna sjunkit lite. Allt på ett hus går att förändra förutom läget så se till att det är rätt.

Angående räntor så satsa på 3 mån i dagsläget och om nu räntorna sjunker kan det kanske vara värt att binda, allt beror på era inkomster och hur dyrt huset är.

Lycka till med husköpet och hoppas ni kommer trivas. För mig och sambon tog det nästan två år att hitta rätt så ha inte för bråttom och köp något som ni egentligen inte vill ha.

Tack för goda råd!

3,25% ränta på sparkontot låter ju oerhört bra om det är utan bindningstid. Vi har fått lånelöfte från Nordea, ska definitivt kolla in SBAB.
Citera
2023-07-18, 15:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damnist2
Tack för goda råd!

3,25% ränta på sparkontot låter ju oerhört bra om det är utan bindningstid. Vi har fått lånelöfte från Nordea, ska definitivt kolla in SBAB.

Jag fick 3,74% ränta hos SBAB på 3-månaders. Där har du ingen möjlighet att förhandla utan beror på hur stor andel av huset du belånar och kanske också om du har goda inkomster då du blir en mindre risk.
Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in