Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-07-14, 12:35
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det är väl så att de drogfria inte vill ta konsekvenserna av eller betala för de ev. kostnader som drogbrukarna förorsakar.
Ungefär som nykterhetsrörelsen på 1930-talet.
Och så alla som är eller varit föräldrar någon gång, eller som har en anhörig som vandrat den vägen: Som sett barn, kompis eller släkting gå åt hel-ete på grund av droger (och för den delen alkohol).

Nu är det ju dock så att ingen av dessa ungdomar på något sätt hjälps genom att bli straffade för att de t.ex. rökt en joint.

Istället får de en prick i registret vilket gör det svårare att få jobb. Att straffa brukare har alltså motsatt effekt. De får det svårare att komma in i samhället och riskerar därför snarare ännu mer att falla in i missbruk.

Se på Portugal. Avkriminaliserade alla droger( får dock inte t.ex. skjuta heroin på offentlig plats) erbjuder vård istället. Sedan dess har de en av europas lägsta dödlighet och lägsta missbruksproblem.

Medan vi i Sverige med våra stränga lagar har näst högst drogdödlighet i hela Europa. Och nu ska man alltså göra ännu mer av det vi redan har svart på vitt inte fungerar?

Tror du att det är de kriminella gängen som kommer få lida av det här? Nej det är vanliga människor.

Den här nya regeringen är, om möjligt, ännu sämre än den förra. Vet inte om man ska skratta eller gråta.
Senast redigerad av HasseVonKlasse 2023-07-14 kl. 12:42.
Citera
2023-07-14, 12:35
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt.liv-Fiaskot
Jag upplever att polisen är drivande i detta. Som en polisk aktör alltså. Har ni märkt det också?

Oh ja. Det var polisen som drev på straffskärpningen 1992 för att få igenom möjlighet till provtagning av misstänkta.
Citat:
Ursprungligen postat av mitt.liv-Fiaskot
Jag tycker det känns olusigt och fel att en rättsuppehållande myndighet har en så tydlig agenda i en politisk fråga. Alla utspel från alla aktörer i polisen stinker av hård skepsis mot all form av liberalisering. Varför?
Fungerar polisen så att de behöver kriminaliseringen för att kunna fylla sina kvoter av gripna osv? Polisen är rädd för att få mindre resurser så de driver politisk agenda? Det är isåfall helt åt helvete.
Lennart Karlsson (RNS/Svenska Narkotikapolisföreningen) syns ofta i media (iförd polismössa) där han agerar expert på narkotikans fördärvlighet. En av Bejerots apostlar: Mao över Montesquieu.
Citera
2023-07-14, 12:46
Handlar mest om att snutjävlarna vill bättra på sin statistik av uppklarade brott så att de ser ut som om det gör något.

Enklare att ge sig på svenskar som brukar droger än att konfrontera de grovt kriminella gängen.

Sett det med egna ögon. Hur snutarna tittar åt andra hållet när gäng dealar droger osv. Istället ger de sig på någon pundare eller alkis som sitter på en parkbänk helt lugn. Fega, korrupta grisar är dem.
Senast redigerad av HasseVonKlasse 2023-07-14 kl. 12:53.
Citera
2023-07-14, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseVonKlasse
Nu är det ju dock så att ingen av dessa ungdomar på något sätt hjälps genom att bli straffade för att de t.ex. rökt en joint.

Istället får de en prick i registret vilket gör det svårare att få jobb. Att straffa brukare har alltså motsatt effekt. De får det svårare att komma in i samhället och riskerar därför snarare ännu mer att falla in i missbruk.
Och så böt vi ämne...
Jag skrev om hur samhället och medborgarna faktiskt inte vill ta hand om den skit som drogerna (lagliga eller olagliga) medför. Och du börjar jiddra om stackars Pelle som på grund av sitt missbruk blir "straffad", inte får ett jobb och inte kommer in i samhället.

Nej, jag tror inte att arbetsgivare vill anställa missbrukare. Det som knarkande medarbetare ställer till med är bara ett av de problem som vi vill undvika genom att förbjuda knarket.

Och du, Pelle har faktiskt ett val: Han kan låta bli att röka den där jointen.

Så vår strategi, i det här landet, är att göra det tillräckligt jävligt att knarka och att sälja knark så att så få som möjligt börjar. Och om man ändå börjar så gör man det ju med kunskap om konsekvenserna.
Tyvärr har vi ännu inte själva dragit några slutsatser, utan vi spenderar oändliga resurser på att städa upp den skit som narkotikan ställer till med. Om vi slutade med det skulle färre välja den banan. Det skulle inte vara tvärstopp, det finns ju sådana som inget biter på. Men det skulle vara färre som knarkade.
Ungefär som att det är ganska få som hoppar utan fallskärm, för samhället försöker inte ens rädda den som tar sig för att göra så.
Citera
2023-07-14, 13:18
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Ju mindre alkoholrestriktioner, desto mer alkoholkonsumtion, desto fler alkoholberoende och missbrukare, desto fler drabbas av alkoholrelaterat våld och brottslighet. T.ex. missköter de beroende jobb och familj, och barn och andra familjemedlemmar drabbas av aggression, våldsamhet, lögner och stölder, trots att alkohol är tillåtet. Missbrukarnas barns uppväxt kan bli dålig och de hamnar ofta själva i sociala problem som vuxna. Varför skulle inte det gälla andra droger också? Offrar man inte den drogberoende individen och dennes familj när man avkrimnaliserar droger?

Jag frågade chatgpt 4.0. Den verkar delvis vara drogliberal.

Min fråga: Ökar eller minskar avkriminalisering drogkonsumtionen? Ökar eller minskar det den totala kriminaliteten i landet?

ChatGPT:s svar:
Avkriminaliseringens effekt på drogkonsumtion och total kriminalitet kan variera beroende på flera faktorer som lokal kultur, tillgängliga hälsoresurser, ekonomiska förhållanden och mer. Här är några generella observationer baserade på tidigare erfarenheter och forskning:

Effekt på Drogkonsumtion: Studier har visat blandade resultat. Till exempel, i Portugal, som avkriminaliserade alla droger 2001, har rapporter indikerat att användningen av "hårda droger" som heroin och kokain har minskat, medan användningen av "mjuka droger" som marijuana har förblivit relativt stabil. I andra fall, som vid avkriminalisering av marijuana i vissa amerikanska stater, har användningen ökat bland vissa grupper, särskilt vuxna, men inte bland ungdomar. Vissa studier antyder att eventuella ökningar i användning kan vara tillfälliga och nivå ut över tid.

Effekt på Total Kriminalitet: Avkriminalisering av droger tenderar att leda till en minskning av drogrelaterade brott, som försäljning och innehav. Detta kan i sin tur leda till en minskning av totala brottsligheten. Vidare kan avkriminalisering frigöra polisiära och juridiska resurser, vilket gör att dessa kan riktas mot andra typer av brott. I Portugal minskade till exempel belastningen på rättsväsendet betydligt efter avkriminaliseringen.

Det är dock viktigt att notera att avkriminalisering i sig inte är en "silverkula". För att uppnå positiva resultat krävs det ofta en rad kompletterande insatser, inklusive investeringar i folkhälsa, utbildning och sociala tjänster. Dessutom behöver avkriminalisering inte nödvändigtvis innebära fullständig avreglering, utan ofta innebär det att fokus skiftas från straffrätt till folkhälsa.

Slutligen, det är också viktigt att notera att dessa ämnen är föremål för pågående forskning och debatt. Det kan därför vara viktigt att hålla sig uppdaterad med aktuell forskning och policyutveckling.
Min fråga: Vilken typ av knark leder till ökad aggression och våldsamhet.

ChatGPT
Effekterna av narkotika på beteendet kan variera mycket beroende på den specifika drogen, den individuella användarens fysiologi, situationen där drogen används, och andra faktorer. Det är dock några droger som är mer sannolikt än andra att vara kopplade till aggression och våldsamt beteende. Här är några exempel:

Alkohol: Alkohol är en av de mest dokumenterade drogerna när det kommer till kopplingen mellan användning och våldsamhet. Alkohol kan minska hämningar och påverka omdömet, vilket kan leda till ökat risktagande och våldsamt beteende.

Stimulantia: Dessa inkluderar droger som kokain, amfetamin (inklusive metamfetamin), och vissa receptbelagda läkemedel. Dessa droger kan orsaka ökad hjärnaktivitet, vilket kan leda till ökad energi, paranoia, och aggression.

Hallucinogener: Vissa hallucinogener, som PCP (även känd som "ängladamm"), har en historia av att vara kopplade till våldsamt beteende, eftersom de kan orsaka förvirring, desorientering, och paranoia.

Det är dock viktigt att notera att droganvändning inte är den enda faktorn som bidrar till våldsamt beteende. Andra faktorer, som en individs psykiska hälsa, socioekonomiska status, och tidigare erfarenheter av våld, spelar också en stor roll. Dessutom, medan vissa droger kan öka risken för våldsamt beteende hos vissa användare, leder inte alla droganvändningar till våld, och inte alla som använder dessa droger blir våldsamma.
Har ChatGPT rätt eller fel? Har jag rätt eller fel?

Självklart finns det ingen drog som har våld som effekt.
Möjligtvis alkohol. Men inte ens där tycker jag det stämmer.

Handlar mer om personen.

Blir du våldsam på droger så har du våldet i dig. Inte svårare än så.

Pinsamt när folk försöker skylla något på en drog.

Men kan säga att typ kola + alkohol tappar folk det på ganska ofta. Sen folk med svagt psyke och psykadelika samt våldsamma tendenser/paranoida tendenser.

Den röda tråden är personerna.
Citera
2023-07-14, 13:20
Citat:

Nej, jag tror inte att arbetsgivare vill anställa missbrukare. Det som knarkande medarbetare ställer till med är bara ett av de problem som vi vill undvika genom att förbjuda knarket.

Du är inte en missbrukare bara för att du rökt en joint och råkat åka fast ditt klappmongo.

Lika lite som att du är en missbrukare/alkis ifall du tagit en öl.

Däremot får du en sådan stämpel pga våran skeva lagstiftning och det sociala stigmat. Som framförallt de äldre generationerna i Sverige sitter låsta i pga tidig indoktrinering.
Citera
2023-07-14, 13:21
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Handlar mest om att snutjävlarna vill bättra på sin statistik av uppklarade brott så att de ser ut som om det gör något.

Enklare att ge sig på svenskar som brukar droger än att konfrontera de grovt kriminella gängen.

Sett det med egna ögon. Hur snutarna tittar åt andra hållet när gäng dealar droger osv. Istället ger de sig på någon pundare eller alkis som sitter på en parkbänk helt lugn. Fega, korrupta grisar är dem.
Detta stämmer.

Svensk polis är i särklass dom fegaste på jorden.

Dom har "jagat pinnar" så länge jag kan minnas.

Självklart kommer dylika lagar endast drabba svenskar.

Den nya adeln står över lagar och regler. Allt i linje med pk-hjon och de vänsterblivnas vision.
Citera
2023-07-14, 13:23
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Håller helt med. Man kan inte erkänna att invandringen har skapat dessa problem. Istället har man nu ett nytt mantra: "Utan knark hade massinvandringen fungerat jättebra & vi hade inte haft något våld"
Ja det är en farlig utveckling.

När man plåstra problemen från lögner med nya lögner. Får se hur långt dom tar detta!
Citera
2023-07-14, 13:51
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Men tills vi kombinerar drogliberalism med eget ansvar, dvs ingen återupplivning, ingen avgiftning, ingen skuldsanering och inga socialbidrag, ja tills dess är den bästa lösningen att jaga langare och brukare.
Mycket bra skrivet!

Sen har vi en annan aspekt av det hela, om vi legaliserar drogerna (eller de lättare som CB) Vad skall Muhammed, Amir, Hassan och Ali då leva på? De lär väl knappast börja jobba på Ica eller bli brevbärare?

För mig så får ni knarka tills ni sitter i ett hörn och tror det kommer spindlar ur väggarna, jag skiter i vilket! Så länge ni inte kör bil, stjäl eller rånar så gör vad ni vill!
Citera
2023-07-14, 13:56
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Se på Portugal. Avkriminaliserade alla droger( får dock inte t.ex. skjuta heroin på offentlig plats) erbjuder vård istället. Sedan dess har de en av europas lägsta dödlighet och lägsta missbruksproblem.

Medan vi i Sverige med våra stränga lagar har näst högst drogdödlighet i hela Europa. Och nu ska man alltså göra ännu mer av det vi redan har svart på vitt inte fungerar?

Tror du att det är de kriminella gängen som kommer få lida av det här? Nej det är vanliga människor.

Den här nya regeringen är, om möjligt, ännu sämre än den förra. Vet inte om man ska skratta eller gråta.
Har du kört bil i Portugal? Det verkar som varenda jävel där på påtänd och hög som ett hus... Finns inte en bil där utan bucklor.
Citera
2023-07-14, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Självklart finns det ingen drog som har våld som effekt.
Möjligtvis alkohol. Men inte ens där tycker jag det stämmer.

Handlar mer om personen.

Blir du våldsam på droger så har du våldet i dig. Inte svårare än så.

Pinsamt när folk försöker skylla något på en drog.

Men kan säga att typ kola + alkohol tappar folk det på ganska ofta. Sen folk med svagt psyke och psykadelika samt våldsamma tendenser/paranoida tendenser.

Den röda tråden är personerna.

Jag gillar statistik. Statistiskt är det som jag och troligen chatgpt säger. Det är ointressant att missbrukaren har skuld, och inte samhället även om en lagändring leder till mer brott, brottsoffren drabbas lika mycket för det. Jag vill veta om avkriminalisering rent statistiskt förbättrar eller försämrar livet för människor i de länder där det har testats.

Man kan inte helt jämföra oss med portugiser. Kulturellt tillhör vi vodkabältet, precis som ryssarna och grönländarna. Många här tenderar att supa för mycket. Men alkoholpolitiken har varit framgångsrik, ett tag hade vi lägst alkoholkonsumtion i Europa. Tenderar inte många här att knarka för mycket också, och borde inte restriktiv drogpolitik bita på nordbor av samma anledning?
Citera
2023-07-14, 14:06
Medlem
Jag brukar hänvisa till följande citat av dåvarande socialminister Lena Hallengren när diskussionen dyker upp:
Citat:
Jag tänker inte ändra uppfattning bara för att Folkhälsomyndigheten kommer med det här förslaget, säger socialminister Lena Hallengren.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-utred-forbudet-att-ta-droger
Formuleringen säger allt, hennes personliga uppfattning är viktigare än ett utlåtande från sakkunniga på ansvarig myndighet. Våra politiker är helt oförmögna att se utanför sin egen bubbla och ta till sig ny information som inte stämmer med den egna världsbilden. Och våra så kallade journalister är nyttiga idioter som hjälper dem att vilseleda folket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in