2023-07-15, 10:14
Medlem
bearhugss avatar
De kanske bara toppsa hennes händer för krutstänk på plats... svårt att fejka sånt.
Citera
2023-07-15, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Ovanligt att kvinnor skjuter sig själv och barn.
Varför?
För män har oftare tillgång till vapen.
Tyvärr hade kvinnan tillgång till vapen i detta fall, hon hade lika gärna kunnat strypa dom.

Undrar hur hon gjorde?
Spände hon fast dom i bilen och mötte deras skräckslagna blickar innan hon tryck av?

Det hände på kvällen väl? Barnen kanske sov.
Citera
2023-07-15, 10:28
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag funderar lite på det där vapnet.

Enligt länken till .pdf filen så visar det att två pistoler köptes.
Det visar också att de är inte levererade.
Nu gjordes ju inköpet redan den 17 januari.

Nu vet jag inte hur länge de var medlemmar i Skinnskattebergs Skytteförening.

Men jag får en känsla av att det kan ha funnits tidigare pistoler i deras hem.
Citera
2023-07-15, 10:37
Medlem
Maken verkar ha ett låst twitterkonto
Citera
2023-07-15, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Maken verkar ha ett låst twitterkonto
Varken FB eller Insta, har inte hittat något.
Citera
2023-07-15, 10:42
Medlem
Inga rykten eller närstående som gått ut med orsaken till hennes handlade?
Hur mådde hon psykiskt? Hur var äktenskapet? Livssituation? Hur var hon som person och kollega?
Citera
2023-07-15, 10:47
Medlem
dex1s avatar
Maken verkar ha ett låst instagramkonto där han följer 76st och har 0 följare
Cykelmannen14
Citera
2023-07-15, 10:49
Medlem
Har följt tråden från början men har ändå inte funnit ut vad hennes man Jimmy, arbetade med.
Hade han överhuvudtaget något arbete?
Citera
2023-07-15, 11:00
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag funderar lite på det där vapnet.

Enligt länken till .pdf filen så visar det att två pistoler köptes.
Det visar också att de är inte levererade.
Nu gjordes ju inköpet redan den 17 januari.

Nu vet jag inte hur länge de var medlemmar i Skinnskattebergs Skytteförening.

Men jag får en känsla av att det kan ha funnits tidigare pistoler i deras hem.

I allmänhet, och nu menar jag verkligen i allmänhet, så brukar det första vapnet man köper (på målskyttelicens, i skytteklubb) vara i .22 eftersom det är behagligare att skjuta med och dessutom betydligt mer prisvärt än grövre kalibrar. Det är dessutom betydligt enklare att bevisa sin skjutskicklighet med ett vapen i .22, något som krävs för att få förnya sina licenser när det väl blir dags för det.

Så jag skulle tro att det handlar om en mycket nybliven vapenägare. Vapnen kan mycket väl varit inlåsta helt enligt alla konstens regler, men vad hjälper det när partnern är den som söker bli förövare? I de flesta fall låter man ju sin partner ta del av låsmekanismens funktioner till vapenskåpet, man kan ju själv råka bli sjuk eller dö eller liknande.
Citera
2023-07-15, 11:28
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Om det stämmer och det dessutom stämmer att hon jobbat där.
Kan hon ha förlorat jobbet och det bidragit till hennes tragiska beslut?
Annars kan man ju tycka att företaget varit väldigt snabba att ta bort hennes bild och koppling till företaget.

Jag är inte helt säker på exakt var det skedde. Men det verkar ha skett någonstans där hennes gamla arbetsplats ligger.

Eller, hon hade nog kvar sin anställning fram till dess att hon avslutade sitt och sina barns liv i bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av bearhugs
Får hoppas det är 100%, tex att de har en bank-id position, ett loggat samtal eller att han var med någon/några vid brottet. Jag kan svära på att resurserna är föga för snuten i denna trakt. Likaså distansen mellan 4g antennerna.. enheten bör vara ansluten till två för triangulering.

Jag känner verkligen med första patrull på plats. Att stöta på två småttingar sådär, bilder som är kvar ett tag i livet säkert.

Om nu snuten såg vinklarna av projektilerna och stänk samt kunde se att kvinnan inte hade rivmärken på händer etc. Och att ena barnstolen var i framsätet då är det ganska hög chans att hon gjorde det själv tänker jag. Men det vet ju inte än.

Polisen har full koll här. Och de skulle få ögonblickliga nationella utredningsresurser, om de på minsta sätt signalerade svårheter med tillräckligt manskap för att kunna utreda ärendet.

Den första patrullen på plats, såg relativt omgående vad som inträffat. Dessutom när polisen fick vetskap om vem de letade efter, hade de örnkoll på att hon hade tillgång till skjutvapen.

Vapeninnehav flaggas direkt, om polisen ska göra ett eftersök eller på annat sätt genomföra utredningstekniska åtgärder emot en sådan person.

Men den stressen, de sekunder polismännen hade när de gick sakta mot den stillastående bilen, och när de dessutom såg att det fanns minst en person som satt i bilen.

Då går pulsen nästan på max och adrenalinet sköljer genom kroppen. Maxstress och sedan ändå en lättnad att slippa bli beskjutna. Trots det fruktansvärda de fick se på platsen.
Citera
2023-07-15, 11:43
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Polisen letar inte efter någon gärningsperson, men händelsen utreds som två mord samt grovt vapenbrott, bekräftar åklagare Carl Johan Norström för VLT.

https://www.expressen.se/nyheter/aklagaren-om-de-doda-mord-och-vapenbrott/
Citera
2023-07-15, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
https://www.expressen.se/nyheter/aklagaren-om-de-doda-mord-och-vapenbrott/
Troligtvis hade inte mamman licens, då blir det grovt vapenbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in