2023-07-22, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realdoll00
Tror jag med.

Jag hoppas de sov, kl. var ändå efter 19 när pappan slog larm.

Jag förvarar inte mamman alls, men jag tror ändå att hon var sliten, stressad och kanske psykotisk och mig veterligen har de som drabbas av exv. förlossningsdepression ofta lämnats ensamma i sitt mörker. Dvs, partnern har inte stöttat tillräckligt.

Det räcker att den äldre flickan var väldigt aktiv och att den yngre skrek mycket, så kan det knäcka den starkaste. Utan stöd, dock, då kan det sluta i katastrof.
Jag tror inte hon hade kunnat köra bil under en akut psykos. Och hade hon haft en längre psykotisk period skulle mannen ha märkt det.
Senast redigerad av SirDuke 2023-07-22 kl. 10:25.
Citera
2023-07-22, 10:24
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mediastinum
Jag har ingen aning om motivet. Men jag är tacksam att jag insett att jag är lika nyfiken som andra här i tråden. Ännu mer tacksam över att vi inte har "rätt" att få veta allt i såna här fall i vårt land.

Många som läser denna och liknande trådar är intresserade av kriminalfall. Man kan tycka att det räcker med att veta vad som hänt men de allra flesta med intresse vill även veta varför.
Förundersökningar görs för att få fram vad som hänt, gm samt motiv mm
Citera
2023-07-22, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Många som läser denna och liknande trådar är intresserade av kriminalfall. Man kan tycka att det räcker med att veta vad som hänt men de allra flesta med intresse vill även veta varför.
Förundersökningar görs för att få fram vad som hänt, gm samt motiv mm
Ja om det är ointressant att veta varför något har hänt kan vi lägga ner hela den vetenskapliga disciplinen kriminologi.

För att kunna förhindra brott måste man veta hur och varför brottslighet uppkommer. Så det handlar inte bara om rättsskipning.
Citera
2023-07-22, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Ja, men man bör då vara tydlig med att det är ett mycket osäkert rykte, och inte försöka få det att framstå som bekräftat.

Spekulationer är just spekulationer. Rykten är något annat, något man fått till sig av någon annan, det som sägs på byn tex.

Det måste vara upp till var och en att läsa i tråden vad som är bevisat eller bekräftat och vad som är spekulationer. Här i trådarna är ju spekulationer själva grunden…
Citera
2023-07-22, 10:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Jag tror inte hon hade kunnat köra bil under en akut psykos. Och hade hon haft en längre psykotisk period skulle mannen ha märkt det.
Nja, hon tänkte ju fram tillvägagångssättet och skaffade vapnet vilket borde inneburit en stor ansträngning och tagit en bra stund (dagar?). Så "akut psykos" faller kanske, det här måste ha planerats.
Citera
2023-07-22, 11:14
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nja, hon tänkte ju fram tillvägagångssättet och skaffade vapnet vilket borde inneburit en stor ansträngning och tagit en bra stund (dagar?). Så "akut psykos" faller kanske, det här måste ha planerats.

Vapnet låg ju hemma i familjens egna vapenskåp, så… njäe…
Citera
2023-07-22, 11:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Vapnet låg ju hemma i familjens egna vapenskåp, så… njäe…
Om hon var vapenfokuserad och fascinerad av död och mådde dåligt så hade hon säkert planerat pistolen sedan länge. Andra vanliga skyttar i skytteklubbar tror jag mer ser sin pistol som ett sportverktyg typ pilbåge?

Kan ju vara så att själva innehavet av vapnet faktiskt är en stor anledning till att mordet kunde ske, att hon tänkte mycket på pistolen, att morden blev så enkla. Extremt sällsynt med kvinnor som skjuter ihjäl.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-07-22 kl. 11:23.
Citera
2023-07-22, 11:59
Medlem
Man undrar om det fanns tecken på vad som skulle hända innan? Skrev hon ngt brev eller skickade meddelande eller vad fick mannen att anmäla försvinnandet? Åklagaren verkar ju tycka att man har en relativt klar bild av brottet kanske också vad som föranledde det. Det är i princip omöjligt att förstå hur man kan skjuta sina barn och inte vara galen.
Citera
2023-07-22, 12:39
Medlem
[quote=Danjeel|85079858]"Tävlingspistol" eller bara pistol som vi andra kallar det kan vara allt mellan .22 och .50AE. Licens för sportskytte har inte direkt några begränsningar förutom att vapnet inte får vara helautomatiskt.

Klart du kan få helauto inom sportskytte, du kan ju få licens på en m/45.
Citera
2023-07-22, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inam
Spekulationer är just spekulationer. Rykten är något annat, något man fått till sig av någon annan, det som sägs på byn tex.

Det måste vara upp till var och en att läsa i tråden vad som är bevisat eller bekräftat och vad som är spekulationer. Här i trådarna är ju spekulationer själva grunden…

Självklart är det ok att spekulera vilt.
Jag tillhör dock dem som tycker det är mest intressant att genom gemensamma tolkningar av det som skett, försöka göra en analys.
Många tråddeltagare tillför relevant och intressant information. Ibland är det fakta som de sitter på, och delger oss andra. Ibland är det lösare rykten. Rykten kan också vara mycket intressanta, och efterhand ibland ”säkerställas” genom flera saker som pekar i samma riktning. Ibland är det spekulationer.

Ta till exempel att mannen var pistolskytt. Initialt var det inte bekräftat. Men efterhand klarnade bilden.

Andra rykten, och ibland rent dumma inlägg, når aldrig längre än till ryktesnivån.
Vill man bara spekulera så kan man ju hitta på vad som helst. T o m att utomjordingar varit inblandade.

Otroheten, och även att det skulle finnas en annan far till barnen är tydliga exempel på sånt som endast nått ryktesnivå. De är framförda av endast EN (inte samma) skribent. Sen har så många upprepat att det blivit en sk trådsanning.

Jag säger inte att mannen inte varit otrogen. Men istället för att folk upprepar ryktet så skulle jag gärna se nån mer som bekräftar otroheten. Kanske den som kläckte ryktet kan träda fram igen.

Om otroheten finns så är den ju intressant i sammanhanget.
Men som spekulation är den värdelös. Jag skulle kunna göra 10 andra spekulationer om olika bakgrunder. Men tråden ska ju inte vara en tävling i spekulationer.
Citera
2023-07-22, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Inga resultat du skjuter med en p22q. Antagligen införskaffade för att börja skjuta ipsc kan man misstänka

48 poäng som bäst är ju inget överjävligt, vi har en i klubben som regelbundet fixar 50 med sin Glock 44.
Citera
2023-07-22, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inam

Om man vill vara intressant i tråden så gäller det ju också att kunna ta till sig fakta.
Ta till exempel helikopterns landning. Länge var informationen att den skedde kl 19,16, vilket möjliggjorde ett antal olika intressanta spekulationer. Tidsserien var helt enkelt märklig.
Men så kläckte nån klok person att tidsangivelsen diffade 2 Tim, och istället var det 21,16 som gällde.
Då föll ett antal spekulationer.

Att fortsätta att utgå från 19,16 i det läget är ju inte så smart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in