2024-02-18, 12:07
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fler vuxna skadar sig på elsparkcyklar. Folk skjuter varandra. Spränger portar. Ungar drogar sig och skär sig i armarna pga psykiskt dåligt mående. Klanbaserade nätverk kapar halva myndigheter.

Lägg bara ner det där med att några av våra egna ungar är lite vilda. Det är glada killar och tjejer som mår bra och har lite kul. Det dom ställer till med är en fis i rymden i jämförelse med allt övrigt skit.

Skärp dig.

Ingen vaknar en morgon och tänker idag ska jag spränga en trappuppgång, det är en kedja av händelser som leder fram till det. Att acceptera och bortförklara förringa småsaker är det som sätter "kulsn i rullning". Så jag kommer aldrig släppa övertygelsen om nolltolerans mot småbrott så som film på fönsterna i en A-traktor, trimmad A-traktor, trimmad moppe, mm mm

Men det vi ska fokusera på att diskutera här är ifall radikala åtgärder så som beslagtagna och destruktion av fordon som inte uppfyller trafiksäkerhetskrav, är enda utvägen för att bli av med dessa trafikfarliga fordon, som över de 100 år de funnits till helt spelst ut sin roll inom jordoch skogsbruket redan för 50 år sedan...

Så vore uppskattat om du höll dig till ämnet framöver.
Citera
2024-02-18, 12:46
Medlem
En stor del som missas i denna diskussionen är att a-traktorer först och främst byggs på lite äldre bilar. Ja, det förekommer nyare men merparten är äldre.
Om vi då tittar på statistiken när det kommer till besiktning av bilar som är äldre än femton år så underkänns ungefär varannan bil. Då pratar vi alltså bilar från 2009 eller äldre.
A-traktorer är alltså marginellt sämre i verkligheten.
Citera
2024-02-18, 12:49
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark2
En stor del som missas i denna diskussionen är att a-traktorer först och främst byggs på lite äldre bilar. Ja, det förekommer nyare men merparten är äldre.
Om vi då tittar på statistiken när det kommer till besiktning av bilar som är äldre än femton år så underkänns ungefär varannan bil. Då pratar vi alltså bilar från 2009 eller äldre.

Fast bara för att vi jämför dem med en sämre kontrollgrupp innebär det ju inte att A-traktorena blir trafiksäkrare....
Citera
2024-02-18, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Fast bara för att vi jämför dem med en sämre kontrollgrupp innebär det ju inte att A-traktorena blir trafiksäkrare....

Jag visar på att dom inte är speciellt mycket sämre än motsvarande personbilar.
Direkt när folk läser en sån här nyhet så skriks det ännu högre att man måste förbjuda dom, att besiktningen ska kunna skrota dom. Bra då kan vi skrota alla bilar som är äldre än femton år och blir underkända.
Citera
2024-02-18, 14:12
Medlem
peterpanps avatar
Höj hastighetsgränsen till 70 km/h, och sätt krav på ordentlig körkortsutbildning och körkort.

Annars så förbjud skiten så bromsklossarna och de trafikfarliga förarna kommer bort från våra vägar. Nuvarande extremt långsamma fordon och outbildade förare hör inte hemma på dessa trafikbanor.
Citera
2024-02-18, 16:29
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Höj hastighetsgränsen till 70 km/h, och sätt krav på ordentlig körkortsutbildning och körkort.

Annars så förbjud skiten så bromsklossarna och de trafikfarliga förarna kommer bort från våra vägar. Nuvarande extremt långsamma fordon och outbildade förare hör inte hemma på dessa trafikbanor.

Om syftet är att det är ett fordon som behövs innom jord och skogsbruket så räcker det väll att höja åldersgränsen till 18 på samma sätt som för personbilar.
Citera
2024-02-18, 19:32
Medlem
Kräv B-körkort för att framföra A-traktor så är problemet löst.
Citera
2024-02-18, 23:08
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp

Det är redan krav på körkort för traktor där a-traktor ingår. Men det är bara ett teori prov vilket man kan tycka bör utökas med praktiskt prov.
Citera
2024-02-19, 00:04
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Det är redan krav på körkort för traktor där a-traktor ingår. Men det är bara ett teori prov vilket man kan tycka bör utökas med praktiskt prov.

Ja, det är på tok för galet dåligt. Massor med okunniga dårar på A-traktorer och mopedbilar som inte har någon alls koll på trafikregler. Skrämmande låg nivå i dag.
Citera
2024-02-19, 00:05
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Om syftet är att det är ett fordon som behövs innom jord och skogsbruket så räcker det väll att höja åldersgränsen till 18 på samma sätt som för personbilar.

Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Kräv B-körkort för att framföra A-traktor så är problemet löst.

Bra förslag bägge två.
Citera
2024-02-19, 21:30
Medlem
Egentligen finns det ingen anledning att epor ska vara laglig, det finns extremt litet behov av dom.

Hörde ett argument till att epa var bra var föra tt unga som bodde på landet kunde ta sig in till stan utan att vara beroende av buss, men det säger jag är bullshit.

När jag var 15 för 15 år sedan så körde jag och mina kompisar moped, och gjorde vi inte det så cyklade vi.
Cyklade vi inte så tog vi bussen om vi tex skulle till en stad 10 mil hemmifrån.

Ja, när det är vinter går det också att cykla och köra moped, faktiskt.
Enda gången det kanske blir lite kämpigt är när det snöar och det är oplogade vägar, men hur ofta händer det? Typ 2 dagar på hela vintern.

Nädu, epa är ett jävla överklass problem där folk som är för bekväma absolut måste ha bil.
Fattar heller itne föräldrarna som bara pungar ut 20-50k till ungen och betalar bensinen.
Visst betalade mina föräldrar bensinen till min moppe, men det rörde sig om max typ 200kr per månad, om ens det.
På den tiden kostade en full tank till moppen kanske 60kr och det körde manoftast nån vecka på.
Man körde 5 km till skolan, sen hem igen, och 1-2 gånger i veckan körde man tillsammans med kompisar på kvällen bara för att köra runt.

Om epa ska finnas kvar så tycker jag dom iaf ska få gå 50 eftersom när dom kör 30 så hindrar dom all trafik.
50 är det trots allt på ganska många ställen i och kring stan så det skulle inte hindra trafiken lika mycket.
Har svårt att se att olyckorna skulle öka bara föra att dom kör 50 stället.
Citera
2024-02-19, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark2

Vad har besiktning med detta att göra?
Du orsakar inte en olycka i 30kmh även om däcken är dåliga och styrningen är åt helvette.
30kmh är otroligt sakta för en bil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in