• 2
  • 3
2023-08-13, 12:09
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickNess
Vet du om det fungerar på spoofade nummer? Senaste dagarna har det ringt en massa jävla indier till mig från vanliga 070-mobil nummer och jag håller på att tappa det. Truecaller hjälper föga.

Är det de gamla ”Microsoft-indierna” som säger att man fått ”virus on the computer” och att de ska hjälpa till att ta bort det?
Citera
2023-08-18, 22:08
Medlem
Hej. Moderna smarttelefoner innehåller funktionalitet för att visualisera uppringarens geografiska position, medelst korsreferenser som görs mot en databas över landskoder och riktnummer. Således är min rekommendation att du helt sonika undviker att svara - eller, rent av, 'klickar bort' samtalet - när en misstänkt utlandsbedragare telefonerar till dig. I en perfekt värld hade naturligtvis dylika bondfångare, och annat ohederligt patrask, utsatts för allvarliga konsekvenser - men sådan är inte världen vi lever i för stunden. Väl mött. //Jens
Citera
2023-08-18, 22:24
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JensOP
Hej. Moderna smarttelefoner innehåller funktionalitet för att visualisera uppringarens geografiska position, medelst korsreferenser som görs mot en databas över landskoder och riktnummer. Således är min rekommendation att du helt sonika undviker att svara - eller, rent av, 'klickar bort' samtalet - när en misstänkt utlandsbedragare telefonerar till dig. I en perfekt värld hade naturligtvis dylika bondfångare, och annat ohederligt patrask, utsatts för allvarliga konsekvenser - men sådan är inte världen vi lever i för stunden. Väl mött. //Jens

Jaha! Det låter ju jättebra att man kan ”visualisera” skumma uppringares position. Hur gör man?
Citera
2023-08-19, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jaha! Det låter ju jättebra att man kan ”visualisera” skumma uppringares position. Hur gör man?
Hej Sonny. Detta varierar mellan olika telefonmodeller, men tar sig ofta uttryck i form av att telefonen visar en textrad med information om telefonnumrets härkomst i direkt anslutning till den ordinarie nummerpresentationen. Du kan exempelvis se ett telefonnummer i nummerpresentatören, följt av ort och land strax under telefonnumret. Väl mött. //Jens
Citera
2025-05-09, 00:07
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Svarar på denna tråd eftersom den stämmer bäst med vad jag råkat ut för. Får ett samtal om dagen från utlandet oftast Storbrittannien. Svarar inte på okända nummer och blockar om det troligen är telefonförsäljning.
Men häromdagen hände något konstigt. Någon ringde från Storbrittannien +44 XXX, när jag inte svarade ringe någon omedelbart från samma nummer, men inte Storbrittannien alltså XXX. Glitch i växeln, eller det går att luras?
Citera
2025-05-09, 10:38
Medlem
upplaenningens avatar
Har testa olika appar för att undvika säljare. Har kommit på sent om sides att det bästa sättet är att inte svara på okända nummer.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in