2023-07-10, 21:12
Medlem
Akacia2050s avatar
Jag undrar lite kring hur flashback hanterar sådana diskussioner som leder off-topic.

Om man har en diskussion i en viss tråd i ett visst ämne kan det tendera åt att leda till en off-topic diskussion som ändå relaterar och fyller på med information till detta ämne, eller dylikt.

Okej att trådar inte ska fyllas med off-topic men kan man inte tolerera en viss grad av off-topic?

Svårt att reglera kanske men det skulle göra forumet mer givande.
Citera
2023-07-10, 21:48
Medlem
AngieDs avatar
Om tråden seriös och många svarar så seriöst kommer in två mongon som förstör tråden med trams och sedan kastas tråden för att för många gick ot när det bara var två som kom i beef är fel men om tråden direkt går i ot och TS inte aktiv i tråden helt rätt kasta den.
Citera
2023-07-10, 22:10
Avslutad
nej för i helvete! så jävla irriterande när man startar en seriös tråd så kommer några mongos in och börjar prata om tysklands världsekonomin istället för topic
Citera
2023-07-10, 22:12
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akacia2050
Okej att trådar inte ska fyllas med off-topic men kan man inte tolerera en viss grad av off-topic?

Ibland kan det vara en väldigt tunn lina och sådant som enligt min definition är totalt on-topic får av någon anledning ändå inte diskuteras.

Jag har sett en tråd som låg i skymningszonen och inte ens kunde flyttas till något delforum för att det gränsade till flera områden.
Citera
2023-07-10, 22:22
Moderator
Maviels avatar
Det blir svårt att svara på det generellt, det beror ju på i vilket av mina forum det handlar om och hur pass snävt ämnet är.

Vi försöker såklart att rensa bort det som är OT, eventuellt med tillägg av varningar eller ett moderatorsmeddelande.

Men det beror på. Ibland tramsas det loss rejält av alla inblandade inklusive trådstartaren och då finns det inte någon räddning för tråden. Ibland kan man tillåta att det tassas lite utanför huvudområdet. Ibland kan det uppstå en väldigt intressant sidodiskussion som är värd en egen tråd och då kan inläggen brytas ut och flyttas.

Det enklaste är väl ändå om man har en aktuell tråd där man är missnöjd med hur det modererats att man tar upp det med moderatorn.
Citera
2023-07-10, 22:23
Medlem
Akacia2050s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodiedo
nej för i helvete! så jävla irriterande när man startar en seriös tråd så kommer några mongos in och börjar prata om tysklands världsekonomin istället för topic

Jo, men om diskussionen kräver att man pratar om något annat. Från Tysklands ekonomi till sveriges försäljning av räkor, för att diskussionen ledde dit. Men sen kanske man inte ska prata om räkor i en sida.
Senast redigerad av Akacia2050 2023-07-10 kl. 22:29.
Citera
2023-07-10, 22:24
Avstängd
Kedoxs avatar
Kan det inte vara en idé att bryta ut intressanta off-topic diskussioner som inte berör TS men har ett värde i sig till en ny egen tråd?
Citera
2023-07-10, 22:28
Medlem
Akacia2050s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det blir svårt att svara på det generellt, det beror ju på i vilket av mina forum det handlar om och hur pass snävt ämnet är.

Vi försöker såklart att rensa bort det som är OT, eventuellt med tillägg av varningar eller ett moderatorsmeddelande.

Men det beror på. Ibland tramsas det loss rejält av alla inblandade inklusive trådstartaren och då finns det inte någon räddning för tråden. Ibland kan man tillåta att det tassas lite utanför huvudområdet. Ibland kan det uppstå en väldigt intressant sidodiskussion som är värd en egen tråd och då kan inläggen brytas ut och flyttas.

Det enklaste är väl ändå om man har en aktuell tråd där man är missnöjd med hur det modererats att man tar upp det med moderatorn.

Kan vara värt att kolla om diskussionen kräver att diskutera off-topic, för att det gynnar diskussionen, men bara några inlägg.

Det här handlar om generellt. Jag har säkert varit helt off många gånger. Men ibland kändes det som att diskussionen krävde off-topic.
Citera
2023-07-10, 22:32
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Kan det inte vara en idé att bryta ut intressanta off-topic diskussioner som inte berör TS men har ett värde i sig till en ny egen tråd?
Det blir ju meckigt att rådda runt och i ett sådant scenario, vem är då TS?
Citera
2023-07-10, 22:32
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akacia2050
Kan vara värt att kolla om diskussionen kräver att diskutera off-topic, för att det gynnar diskussionen, men bara några inlägg.

Det här handlar om generellt. Jag har säkert varit helt off många gånger. Men ibland kändes det som att diskussionen krävde off-topic.

Ja ibland gör den ju det och där kommer fingertoppskänslan in. Man kan ibland tillåta lite grand men ibland måste man vara hård - det beror helt på ämne och på vilket sätt det blir OT och på användarna i sig. Vissa är bättre på att tassa ut lite och sedan tassa tillbaka till topic.
Citera
2023-07-10, 22:35
Avstängd
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Det blir ju meckigt att rådda runt och i ett sådant scenario, vem är då TS?

Att vara TS ä väl ingen upphöjd position. Det viktiga är väl att det finns ett diskussionsunderlag.
Men TS torde väl bli startinlägget i tråden moderatorn bryter ut.

Kan man sammanfoga trådar där då TS blir ett inlägg i mängden borde man kunna bryta ut trådar där ett vanligt inlägg blir TS.
Citera
2023-07-10, 22:41
Medlem
Mjälls avatar
Hänt mig många ggr att kvalitativa inlägg felaktigt raderas pga att man sätter kartan före territoriet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in