• 7
  • 8
2023-07-11, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Har du lst och frsttt lagtexten som du sjlv refererar till?

Kan du citera det som du pstr handlar om s hg inkomst att Skatteverket skulle kunna f frlngd preskriptionstid?

Ja det har jag. Vidare har jag inte tid att frklara hur olika texten kan tolkas.
Citera
2023-07-11, 23:06
Medlem
Findusofelixs avatar
Svrt att rda d man inte har den fullstndiga bilden.
Jag hade brjat med att ringa Kronofogden och bertta vad du ftt berttat fr dig, och se om dom har ngot tips om vad som gller vid skatteskulder. Och vilka frgor som kan vara vrt att stlla fr att f hela bilden, och om dom har ngot alternativ som lter mindre dligt n hur hon har det idag.

I nulget inte lnt att vnda sig till socialnmnden, dom lr sga att hon kan lta bli att betala skulderna och i stllet kpa mat och annat ndvndigt. Socialnmnden anser nmligen ofta att man fr vlja vad man vill lgga sina pengar p, och vljer man att betala skulder s "fr man skylla sig sjlv" mer eller mindre d dom tnker hr och nu och inte p framtiden.

Kan du hjlpa henne genom att ringa kronofogden och hra vad som sger om lget? Tnker att i vrsta fall fr hon lta bli att betala till Skatteverket och lta skulden g till kronofogden d dom tminstone har faststllda belopp fr vad man ska ha kvar att leva fr efter att man betalat av p sina skulder. Inga lyxbelopp men man klarar sig om man inte har ondigt dyra levnadsvanor och det tas hnsyn till kostnader fr lkare, medicin och tandlkare och annat viktigt. Vrt att tnka p att ifall hon har en dyr bil eller sommarstuga med skapligt vrde s kan kronofogden ta detta ocks, s kronofogden kanske bara r ett alternativ om hon bara har sin ln och inte s mnga andra saker av vrde?
Citera
2023-07-11, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag har freslagit detta, tyvrr har hon varken lshuvud eller gymnasiebetyg.
Hon kan softa in gymnasiet p valfri Folkhgskola.
Kanske skulle Hon ocks trivas dr.
Finns mnga enklare hgskoleutbildningar och ett annat alternativ r ju att g som lrling i ett riktigt hantverksyrke. Frutsatt att hon r ngorlunda hndig.
Annars finns ju mjlighet att ta hjlp med att bli porraktris p ntet om hon r snygg och frck.
Citera
2023-07-11, 23:28
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Svrt att rda d man inte har den fullstndiga bilden.
Jag hade brjat med att ringa Kronofogden och bertta vad du ftt berttat fr dig, och se om dom har ngot tips om vad som gller vid skatteskulder. Och vilka frgor som kan vara vrt att stlla fr att f hela bilden, och om dom har ngot alternativ som lter mindre dligt n hur hon har det idag.

I nulget inte lnt att vnda sig till socialnmnden, dom lr sga att hon kan lta bli att betala skulderna och i stllet kpa mat och annat ndvndigt. Socialnmnden anser nmligen ofta att man fr vlja vad man vill lgga sina pengar p, och vljer man att betala skulder s "fr man skylla sig sjlv" mer eller mindre d dom tnker hr och nu och inte p framtiden.

Kan du hjlpa henne genom att ringa kronofogden och hra vad som sger om lget? Tnker att i vrsta fall fr hon lta bli att betala till Skatteverket och lta skulden g till kronofogden d dom tminstone har faststllda belopp fr vad man ska ha kvar att leva fr efter att man betalat av p sina skulder. Inga lyxbelopp men man klarar sig om man inte har ondigt dyra levnadsvanor och det tas hnsyn till kostnader fr lkare, medicin och tandlkare och annat viktigt. Vrt att tnka p att ifall hon har en dyr bil eller sommarstuga med skapligt vrde s kan kronofogden ta detta ocks, s kronofogden kanske bara r ett alternativ om hon bara har sin ln och inte s mnga andra saker av vrde?

I nulget kan inte gldenren vlja att inte betala skulden, hon har lneutmtning.
Lotta kan kontakta Kronofogden och begra att f behlla sitt omkostnadsbelopp varje mnad.
Citera
2023-07-11, 23:34
Medlem
Findusofelixs avatar
Citat:
I nulget kan inte gldenren vlja att inte betala skulden, hon har lneutmtning.
Lotta kan kontakta Kronofogden och begra att f behlla sitt omkostnadsbelopp varje mnad.

Jag hittar inget om att hon har pgende lneutmtning, fr mig lter det som att hon betalar "frivilligt" till skatteverket men jag kan ha missat ngot.
Ifall det finns utslag fr lneutmtning s ska hon givetvis f behlla det frbehllsbelopp som rknas ut utifrn hennes individuella godtagbara kostnader.
I vissa lgen kan man dock m s dligt att man sjlv inte frmr ringa och kontrollera snt hr, d r det bra om en god vn kan hjlpa till genom att kolla upp generellt vad som gller svida inte en fullmakt finns fr att f veta exakt vad som frsiggr.
Citera
2023-07-11, 23:52
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Jag hittar inget om att hon har pgende lneutmtning, fr mig lter det som att hon betalar "frivilligt" till skatteverket men jag kan ha missat ngot.
Ifall det finns utslag fr lneutmtning s ska hon givetvis f behlla det frbehllsbelopp som rknas ut utifrn hennes individuella godtagbara kostnader.
I vissa lgen kan man dock m s dligt att man sjlv inte frmr ringa och kontrollera snt hr, d r det bra om en god vn kan hjlpa till genom att kolla upp generellt vad som gller svida inte en fullmakt finns fr att f veta exakt vad som frsiggr.

Skatteverket gr inga avbetalningsplaner, allt gr till Kronofogden och Kronofogden gr heller inga avbetalningsplaner, det blir lneutmtning.
Citera
2023-07-12, 10:30
Medlem
Uncorruptables avatar
Lotta r 27 och fullt frisk, jag menar, r skulden under 1 mille r det ju ganska ltt att bara pumpa in cash genom att jobba hrt, hon fr ju hlla i plnboken under tiden kanske ta in en medboende i sitt hem, inte hlla p kpa sprit och rka och lsnaglar s r skulden borta p ngra f r. Ju lngre tiden nu gr desto jobbigare kommer Lotta f det. Hon blir ldre, trttare, och mindre bengen att jobba hrt fr ngot som ngon annan egentligen ftt henne till, sedan kan sjukdomar och krmpor bli en del av vardagen, d blir denna skulden permanentad fr livet.
Citera
2023-07-12, 17:30
Medlem
Citat:
Hur kom du fram till 7 r?

Det r 7 r effektiv tid!

Frst ska den faststllas, sen brjar preskiberingen rknas efter innevarande r r slut!
Citera
2023-07-12, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Gller ju enbart om Skatteverket skulle glmma av skulden vilket inte lr hnda.

Nej s r det inte med skatteskulder!
Citera
2023-07-13, 03:43
Medlem
otellos avatar
Tack fr alla svar, ska lsa igenom trden och se om jag kan hitta ngonting vrt att testa.
Citera
2023-08-01, 06:16
Medlem
den.dryges avatar
9k i mnaden, en hyra p 8000:-, hon mste vl betala el, frskringar , ta etc etc... Hur klarar hon det p en tjusing ?

Inget bostadsbidrag, inget social som tcker upp?
Citera
2023-08-01, 07:14
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Tack fr alla svar, ska lsa igenom trden och se om jag kan hitta ngonting vrt att testa.

Har du svarat p frgan om hon har lneutmtning eller inte? Om hon har det, d v s att arbetsgivaren drar av ett belopp p hennes ln varje mnad (8000 kr?), br hon kontakta Kronofogden och be dem snka utmtningen. Hon har rtt att behlla mer n 1000 kr av sin mnadsln nr hyran r betald och Kronofogden gjort sin utmtning. Jag tror det ligger p ca 5000 kr/mnad som hon har rtt att behlla fr att kunna kpa mat och annat som hr till livets ndtorft.

Det skulle i och fr sig innebra att det tar lngre tid att bli skuldfri, men att leva p 1000 kr/mnad knns inte riktigt realistiskt.
Senast redigerad av Sonny00 2023-08-01 kl. 07:19.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in