2023-07-11, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Har du läst och förstått lagtexten som du själv refererar till?

Kan du citera det som du påstår handlar om så hög inkomst att Skatteverket skulle kunna få förlängd preskriptionstid?

Ja det har jag. Vidare har jag inte tid att förklara hur olika texten kan tolkas.
Citera
2023-07-11, 23:06
Medlem
Svårt att råda då man inte har den fullständiga bilden.
Jag hade börjat med att ringa Kronofogden och berätta vad du fått berättat för dig, och se om dom har något tips om vad som gäller vid skatteskulder. Och vilka frågor som kan vara värt att ställa för att få hela bilden, och om dom har något alternativ som låter mindre dåligt än hur hon har det idag.

I nuläget inte lönt att vända sig till socialnämnden, dom lär säga att hon kan låta bli att betala skulderna och i stället köpa mat och annat nödvändigt. Socialnämnden anser nämligen ofta att man får välja vad man vill lägga sina pengar på, och väljer man att betala skulder så "får man skylla sig själv" mer eller mindre då dom tänker här och nu och inte på framtiden.

Kan du hjälpa henne genom att ringa kronofogden och höra vad som säger om läget? Tänker att i värsta fall får hon låta bli att betala till Skatteverket och låta skulden gå till kronofogden då dom åtminstone har fastställda belopp för vad man ska ha kvar att leva för efter att man betalat av på sina skulder. Inga lyxbelopp men man klarar sig om man inte har onödigt dyra levnadsvanor och det tas hänsyn till kostnader för läkare, medicin och tandläkare och annat viktigt. Värt att tänka på att ifall hon har en dyr bil eller sommarstuga med skapligt värde så kan kronofogden ta detta också, så kronofogden kanske bara är ett alternativ om hon bara har sin lön och inte så många andra saker av värde?
Citera
2023-07-11, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag har föreslagit detta, tyvärr har hon varken läshuvud eller gymnasiebetyg.
Hon kan softa in gymnasiet på valfri Folkhögskola.
Kanske skulle Hon också trivas där.
Finns många enklare högskoleutbildningar och ett annat alternativ är ju att gå som lärling i ett riktigt hantverksyrke. Förutsatt att hon är någorlunda händig.
Annars finns ju möjlighet att ta hjälp med att bli porraktris på nätet om hon är snygg och fräck.
Citera
2023-07-11, 23:28
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Svårt att råda då man inte har den fullständiga bilden.
Jag hade börjat med att ringa Kronofogden och berätta vad du fått berättat för dig, och se om dom har något tips om vad som gäller vid skatteskulder. Och vilka frågor som kan vara värt att ställa för att få hela bilden, och om dom har något alternativ som låter mindre dåligt än hur hon har det idag.

I nuläget inte lönt att vända sig till socialnämnden, dom lär säga att hon kan låta bli att betala skulderna och i stället köpa mat och annat nödvändigt. Socialnämnden anser nämligen ofta att man får välja vad man vill lägga sina pengar på, och väljer man att betala skulder så "får man skylla sig själv" mer eller mindre då dom tänker här och nu och inte på framtiden.

Kan du hjälpa henne genom att ringa kronofogden och höra vad som säger om läget? Tänker att i värsta fall får hon låta bli att betala till Skatteverket och låta skulden gå till kronofogden då dom åtminstone har fastställda belopp för vad man ska ha kvar att leva för efter att man betalat av på sina skulder. Inga lyxbelopp men man klarar sig om man inte har onödigt dyra levnadsvanor och det tas hänsyn till kostnader för läkare, medicin och tandläkare och annat viktigt. Värt att tänka på att ifall hon har en dyr bil eller sommarstuga med skapligt värde så kan kronofogden ta detta också, så kronofogden kanske bara är ett alternativ om hon bara har sin lön och inte så många andra saker av värde?

I nuläget kan inte gäldenären välja att inte betala skulden, hon har löneutmätning.
Lotta kan kontakta Kronofogden och begära att få behålla sitt omkostnadsbelopp varje månad.
Citera
2023-07-11, 23:34
Medlem
Citat:
I nuläget kan inte gäldenären välja att inte betala skulden, hon har löneutmätning.
Lotta kan kontakta Kronofogden och begära att få behålla sitt omkostnadsbelopp varje månad.

Jag hittar inget om att hon har pågående löneutmätning, för mig låter det som att hon betalar "frivilligt" till skatteverket men jag kan ha missat något.
Ifall det finns utslag för löneutmätning så ska hon givetvis få behålla det förbehållsbelopp som räknas ut utifrån hennes individuella godtagbara kostnader.
I vissa lägen kan man dock må så dåligt att man själv inte förmår ringa och kontrollera sånt här, då är det bra om en god vän kan hjälpa till genom att kolla upp generellt vad som gäller såvida inte en fullmakt finns för att få veta exakt vad som försiggår.
Citera
2023-07-11, 23:52
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Jag hittar inget om att hon har pågående löneutmätning, för mig låter det som att hon betalar "frivilligt" till skatteverket men jag kan ha missat något.
Ifall det finns utslag för löneutmätning så ska hon givetvis få behålla det förbehållsbelopp som räknas ut utifrån hennes individuella godtagbara kostnader.
I vissa lägen kan man dock må så dåligt att man själv inte förmår ringa och kontrollera sånt här, då är det bra om en god vän kan hjälpa till genom att kolla upp generellt vad som gäller såvida inte en fullmakt finns för att få veta exakt vad som försiggår.

Skatteverket gör inga avbetalningsplaner, allt går till Kronofogden och Kronofogden gör heller inga avbetalningsplaner, det blir löneutmätning.
Citera
2023-07-12, 10:30
Medlem
Uncorruptables avatar
Lotta är 27 och fullt frisk, jag menar, är skulden under 1 mille är det ju ganska lätt att bara pumpa in cash genom att jobba hårt, hon får ju hålla i plånboken under tiden kanske ta in en medboende i sitt hem, inte hålla på köpa sprit och röka och lösnaglar så är skulden borta på några få år. Ju längre tiden nu går desto jobbigare kommer Lotta få det. Hon blir äldre, tröttare, och mindre benägen att jobba hårt för något som någon annan egentligen fått henne till, sedan kan sjukdomar och krämpor bli en del av vardagen, då blir denna skulden permanentad för livet.
Citera
2023-07-12, 17:30
Medlem
Citat:
Hur kom du fram till 7 år?

Det är 7 år effektiv tid!

Först ska den fastställas, sen börjar preskiberingen räknas efter innevarande år är slut!
Citera
2023-07-12, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Gäller ju enbart om Skatteverket skulle glömma av skulden vilket inte lär hända.

Nej så är det inte med skatteskulder!
Citera
2023-07-13, 03:43
Medlem
otellos avatar
Tack för alla svar, ska läsa igenom tråden och se om jag kan hitta någonting värt att testa.
Citera
2023-08-01, 06:16
Medlem
den.dryges avatar
9k i månaden, en hyra på 8000:-, hon måste väl betala el, försäkringar , äta etc etc... Hur klarar hon det på en tjusing ?

Inget bostadsbidrag, inget social som täcker upp?
Citera
2023-08-01, 07:14
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Tack för alla svar, ska läsa igenom tråden och se om jag kan hitta någonting värt att testa.

Har du svarat på frågan om hon har löneutmätning eller inte? Om hon har det, d v s att arbetsgivaren drar av ett belopp på hennes lön varje månad (8000 kr?), bör hon kontakta Kronofogden och be dem sänka utmätningen. Hon har rätt att behålla mer än 1000 kr av sin månadslön när hyran är betald och Kronofogden gjort sin utmätning. Jag tror det ligger på ca 5000 kr/månad som hon har rätt att behålla för att kunna köpa mat och annat som hör till livets nödtorft.

Det skulle i och för sig innebära att det tar längre tid att bli skuldfri, men att leva på 1000 kr/månad känns inte riktigt realistiskt.
Senast redigerad av Sonny00 2023-08-01 kl. 07:19.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in