2023-07-09, 23:28
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-06-24
Tyckte du sa du kunde amortera 8000kr per mnad men ok.

Jag skrev "Kan man amortera 8k i mnaden p skulden s lr man inte beviljas skuldsanering"

"Kan man" avser naturligtvis trdstartaren som kan amortera 8k i mnaden och drfr sannolikt inte kommer f ngon skuldsanering.

Jag amorterar 0 kr i mnaden.
Citera
2023-07-09, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jag skrev "Kan man amortera 8k i mnaden p skulden s lr man inte beviljas skuldsanering"

"Kan man" avser naturligtvis trdstartaren som kan amortera 8k i mnaden och drfr sannolikt inte kommer f ngon skuldsanering.

Jag amorterar 0 kr i mnaden.
Varfr skulle man inte kunna f skuldsanering om man amorterar 8000kr? Kraven fr skuldsanering har inget mer hur mycket du betalar, allts finns ingen summa som sger att du mste betala xkr annars fr du inte skuldsanering.
Citera
2023-07-09, 23:54
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Varfr skulle man inte kunna f skuldsanering om man amorterar 8000kr? Kraven fr skuldsanering har inget mer hur mycket du betalar, allts finns ingen summa som sger att du mste betala xkr annars fr du inte skuldsanering.

TS har pengar ver nr den hyran och amorteringen r betald, det r knappast sannolikt att man fr skuldsanering d, hon har ju faktiskt rd att betala avsin skuld. Hon har nog strre mjligheter att minska amorteringstakten om hon behver mer pengar att rra sig med.

Och s br hon frska ka sin inkomst.
Citera
2023-07-09, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
TS har pengar ver nr den hyran och amorteringen r betald, det r knappast sannolikt att man fr skuldsanering d, hon har ju faktiskt rd att betala avsin skuld. Hon har nog strre mjligheter att minska amorteringstakten om hon behver mer pengar att rra sig med.

Och s br hon frska ka sin inkomst.
Osannolikt att man kan anses som skligt att leva med 1000kr efter amortering men kan man snka amortering s ja d r det mjligt men inte nu att leva p 1000kr.
Citera
2023-07-10, 00:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Osannolikt att man kan anses som skligt att leva med 1000kr efter amortering men kan man snka amortering s ja d r det mjligt men inte nu att leva p 1000kr.

Ja det borde vl g att frhandla ner till 6000 kr i mnaden men det r ju rnta ocks s amorterar man fr lite s vxer ju slulden istllet.

Och morsan borde hon lugga p stlar ocks@
Citera
2023-07-10, 01:18
Medlem
Skatteskulder preskriberas efter 5 r om man inte har ngon inkomst. S lotta fr g p soc/a-kassa och jobba svart
Citera
2023-07-10, 03:52
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Bde mamman och pappan r frnvarande, det hela r vldigt sorgligt.

Jag har frskt diskutera ekonomi, jag r osker p hur mycket hon tar till sig och hur mycket hon redan har koll p. Som jag frsttt det r skulden till Skatteverket, och hon pstr att Skatteverket inte r villiga att frhandla om ngon avbetalningsplan. Lter lite konstigt, eller?

Det r helt korrekt, Skatteverket gr inga avbetalningsplaner.
Lotta eller du som hennes ombud mste kontakta Kronofogden fr att diskutera Lottas omkostnadsbelopp, hur mycket hon skall ha kvar att leva p varje mnad.
Citera
2023-07-10, 03:53
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren80
Skatteskulder preskriberas efter 5 r om man inte har ngon inkomst. S lotta fr g p soc/a-kassa och jobba svart

Skatteskulder preskriberas efter fem r ven om man har inkomster.
Citera
2023-07-10, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Skatteskulder preskriberas efter fem r ven om man har inkomster.

Inte om du har fr hg inkomst. D kan den frlngas.
Citera
2023-07-11, 08:51
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Inte om du har fr hg inkomst. D kan den frlngas.

Nyss skrev du "om man inte har ngon inkomst."

Nu pratar du om "hg inkomst", vad r hg inkomst enligt dig?

Har du ngon trovrdig klla till att preskriptionstiden fr en skatteskuld kan frlngas p grund av att gldenren har en "hg inkomst" och var gr grnsen?
Senast redigerad av trottwell 2023-07-11 kl. 08:55.
Citera
2023-07-11, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Nyss skrev du "om man inte har ngon inkomst."

Nu pratar du om "hg inkomst", vad r hg inkomst enligt dig?

Har du ngon trovrdig klla till att preskriptionstiden fr en skatteskuld kan frlngas p grund av att gldenren har en "hg inkomst" och var gr grnsen?

Vad sgs om Lag (1982:188) 7? Passar det herrn? Jag blev sjlv "varnad" av min handlggare p skatteverket att min dvarande inkomst p 35 000/mn (brutto) var fr hg och att de sledes skulle anska om preskriptionsfrlngning.
Citera
2023-07-11, 20:29
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Vad sgs om Lag (1982:188) 7? Passar det herrn? Jag blev sjlv "varnad" av min handlggare p skatteverket att min dvarande inkomst p 35 000/mn (brutto) var fr hg och att de sledes skulle anska om preskriptionsfrlngning.

Har du lst och frsttt lagtexten som du sjlv refererar till?

Kan du citera det som du pstr handlar om s hg inkomst att Skatteverket skulle kunna f frlngd preskriptionstid?
Senast redigerad av trottwell 2023-07-11 kl. 20:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in