2023-07-08, 17:14
Avstängd
Osäker om tråden hamnat rätt nu men get det ett försök

Ja, när jag åkte med erimates hade vi wifi, norwegian wifi, tui och ryanair saknar detta.

Tuis plan är dessutom rätt nya 737 max8 plan så vad fan?

Varför har inte alla flygplan wifi ombord? Skulle knappast dra någon specifik extraström, kan ju heller inte vara nån speciell kostnad för bolagen eftersom man ibland får betala för detta ombord.

Så vad är anledningen?

Ni tekniknördar har säkert koll så upplys mig gärna

Annan frågeställning, saknar ni wifi på flygplan när ni reser? Önskar ni att de fanns överallt?
Citera
2023-07-08, 17:41
Medlem
Farbaute666s avatar
Tråden är rolig, men kommer nog inte att överleva utan att en tydligare problemställning formuleras.

Varför har vi inte tillgång till wifi när vi flyger?

Det är väl huvudfrågan, och då brukar väl svaret vara att flygplanet kan bli stört av anrop på 0lika frekvenser.

Jag skulle uppskatta tillgång till filmer och annan multimedia ombord på planet, men inte om det stred direkt emot säkerhetsregler som var vetenskapligt instiftade.
Citera
2023-07-08, 17:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Tråden är rolig, men kommer nog inte att överleva utan att en tydligare problemställning formuleras.

Varför har vi inte tillgång till wifi när vi flyger?

Det är väl huvudfrågan, och då brukar väl svaret vara att flygplanet kan bli stört av anrop på 0lika frekvenser.

Jag skulle uppskatta tillgång till filmer och annan multimedia ombord på planet, men inte om det stred direkt emot säkerhetsregler som var vetenskapligt instiftade.

Men finns ju plan som har wifi idag? Dom bara chansade då eller?
Citera
2023-07-08, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForbannadJavel
Men finns ju plan som har wifi idag? Dom bara chansade då eller?

Internet via satellit är fortfarande dyrt. Särskilt om kapaciteten ska räcka till 400 pers. Lågprisbolagen vill inte ha den kostnaden på sina biljetter.
Citera
2023-07-08, 17:52
Bannlyst
Då får vad du betala för. Allt inom flygindustrin måste testat och kontrolleras några ggr extra.. Dessutom är de väl inte grattis att ha "wifi" via satellit länk.

Ryanair är som åka med 3:e klass på SJ, dom vill bara stuva in så många personer som möjligt per flight .. Det finns en anledning varför Ryaair landar på någon nerlagd vägbas ute skogen. Det är billigt.

TS får offline lagra ditt du vill titta på...

Citat:

Ja, när jag åkte med erimates hade vi wifi, norwegian wifi, tui och ryanair saknar detta.

Varför har inte alla flygplan wifi ombord? Skulle knappast dra någon specifik extraström, kan ju heller inte vara nån speciell kostnad för bolagen eftersom man ibland får betala för detta ombord.

Så vad är anledningen?

Annan frågeställning, saknar ni wifi på flygplan när ni reser? Önskar ni att de fanns överallt?
Citera
2023-07-08, 17:54
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Internet via satellit är fortfarande dyrt. Särskilt om kapaciteten ska räcka till 400 pers. Lågprisbolagen vill inte ha den kostnaden på sina biljetter.
DETTA torde väl vara det bästa svaret. Ryanair har ju ofta rätt nya plan också men har inte WIFI ombord. Det medför ju säkert en kostnad för flygbolaget att erbjuda detta. Sen kan jag nog ändå tro att alla nya flygplan är förbereda för att ha WIFI ombord även om nu inte flygbolaget som använder planet erbjuder det.
Citera
2023-07-08, 18:16
Moderator
Neksnors avatar
Bortsett från att wifi antagligen är extrautrustning som flygplanshandlaren tar bra betalt för så har jag sett att en det nya flygplan har en sorts låda på taket, jag antar att det kan handla om satellitantennen eller liknande. Det bör krävas ganska fet antenn om man ska fixa uppkoppling år några hundra personer samtidigt som man flyger i strax under ljudets hastighet. Själva elektroniken och wifi-antennerna antar jag är placerade på en för produktionen och bränsleekonomin vettig plats innanför skrovet.
Och på kortare sträckor blir det mindre behov av wifi då sådant verkar stängas av vid start och landning.
Mellan Göteborg och Köpenhamn skulle man som mest hinna en snabbrunk och det ska man kunna fixa med fantasin.
Citera
2023-07-08, 19:20
Medlem
urress avatar
Hade alla använt wifi finns det en risk för störningar i flyget?
Citera
2023-07-08, 23:38
Medlem
Citat:

Så vad är anledningen?

Wi-Fi kostar visst flygbolagen pengar. Antennerna för detta sitter under en kåpa på ovansidan av flygplanet. Detta medför extra luftmotstånd vilket direkt ökar bränsleförbrukningen, samt att det lägger till vikt, och vikt är pengar.

Wi-Fi är ett val när man beställer planet och det är inte alla flygbolag som väljer att installera det. Själv så är jag inte så brydd då det brukar vara helt värdelösa hastigheter ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av urres

Nej. Att telefoner skulle störa flygplanets utrustning är FUD.
Citera
2023-07-09, 03:26
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urres
Nej då hade flygbolagen inte tillåtits att installera detta i sina flygplan. Nu finns det bevisligen flygbolag som installerat Wifi.
Citera
2023-07-09, 07:19
Bannlyst
Det är inte bara installationen som kostar, kan vara så att 737 Max planen har wifi hårdvaran ifrån start, men man har valt inte slå på denna funktion, eftersom det kostar pengar drifta funktionen och framförallt kostar länken till rymden pengar.
Citera
2023-07-09, 08:20
Medlem
Muppetys avatar
En del flygplan har, med satellit-taxa, vilket inte är billigt...

Jag glömde slå av roamingen på båten mellan Trelleborg o Sassnitz, där de har satellituppkoppling o naturligtvis skulle telefonen uppdateras eller nått just då, det kostar över 100 kr/MB. Så teleräkningen stack snabbt iväg, till spärren jag hade på 800 kr, hade jag inte haft den hade det blivit många tusen.

Se mer:
https://www.telenor.se/support/mobiltelefoni/utomlands/satellitpriser/
https://community.tre.se/abonnemang-8/normalt-att-man-kopplas-upp-paa-satelitnaet-utan-att-behoeva-godkaenna-det-402
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in