Tidigare hade Ö&B en flyttkartong proffs som var både tålig och hyfsad i pris.
De verkar numera bara ha skitkartongena i 3-lagers well.
Finns det något annat ställe att köpa "riktiga" flyttkartonger på?
Då jag har en del Ö&B-kartonger kvar så skulle det vara bra om det går att komplettera med nya i samma mått lbh 59x39x39 cm.
Jula säljer en stabil sort som heter Pro. Lite dyrare och hårdare.
Det är inte 3-lagers well. 3-lagers well betyder just 3 lager med well (vågpapp) men om du tittar på dessa lådors konstruktion så är det 1-lagers well och 2 lager kraftpapper. Med andra ord 1-lagerswell. (Som dom kallar 3-lagers well)
Det är så deras inkompetenta välbetalda upphandlare och inköpare presenterar produkten. Och folk går tyvärr på det.
Har varit i denna branch i många år och maken till bedrägeri har jag aldrig sett. Vad gör Konsumentverket?
Ja folk flyttar väl inte så ofta så när flyttgubbarna svär över deras j-la kartonger som sjunker ihop så lyssnar de väl bara med ett halvt öra.
Enda rätta är riktiga flyttlådor, allt annat är skit. Dom flesta flyttfirmor säljer både nya och beg, sistnämnda till bättre pris.
För många herrans år sedan när jag knäckte extra i flyttbranschen under studietiden sorterade vi returlådor efter uppackningar och liknande i två högar i magasinet, egna lådor och lådor med andras logotype. Den med andras såldes till privatare. Rusta, Biltema och liknande åkte rakt i wellpappskomprimatorn utan pardon.
Passa på att köpa ett paket makulatur också, packpapper. Tacka mig när du packar porslin och glas.
Senast redigerad av OsynligTejp 2023-07-08 kl. 18:08.
Har själv gamla flyttkartonger från flyttfirma som fortfarande efter 25 år är brukbara.
Skiten som säljs i butik skulle jag inte lägga några pengar på.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!