2006-07-29, 14:48
Medlem
PsykoMikes avatar
Jag behöver veta hu många böcker om "Roland Hassel" Olov Svedelid skrivit och vilka år dom är skrivna, har googlat men inte hittat någon vettig bibliografi. Är det någon här som har uppgifterna eller som vet var jag kan kolla?
Citera
2006-07-31, 14:44
Medlem
GreenManalishis avatar
wikipedia har en bibliografi på Olov Svedelid.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Olov_Svedelid

där står det iofs inte vilka som handlar om Hassel mer än de filmatiserade,
men borde vara en bra början
Citera
2006-07-31, 19:04
Medlem
PsykoMikes avatar
Tack, jag får köra uteslutningsmetoden.
Citera
2006-10-24, 20:32
Medlem
Böcker om Roland Hassel

Har ni läst de böcker av Olov Svedelid som handlar om Roland Hassel? Tyvärr verkar det inte ha kommit någon bok sedan 2003. Bra böcker hur som helst.
Citera
2006-10-24, 21:27
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Har ni läst de böcker av Olov Svedelid som handlar om Roland Hassel?
Ja. Jag tror det är arton stycken av dem som jag har läst, dvs tio stycken för mycket. De började som lovande underhållningslitteratur, men sedan har de bara känts som upprepningar.
Citat:
Tyvärr verkar det inte ha kommit någon bok sedan 2003.
Död i ruta ett gavs ut 2004.
Citera
2006-10-27, 07:15
Medlem
Det stämmer ju att den gavs ut då. Undrar om det kommer fler framöver?
Citera
2023-02-21, 13:43
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Det stämmer ju att den gavs ut då. Undrar om det kommer fler framöver?
Knappast skrivna av Svedelid eftersom han är avliden.
Citera
2023-02-21, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Knappast skrivna av Svedelid eftersom han är avliden.

Ja, Död i ruta ett var väl den sista Hassel Svedelid hann skriva. Däremot gjordes en TV-Serie om Hassel som jag tycker var rena mordet på de "ordinarie" filmerna efter Svedelids böcker.
Citera
2023-02-21, 19:34
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ja, Död i ruta ett var väl den sista Hassel Svedelid hann skriva. Däremot gjordes en TV-Serie om Hassel som jag tycker var rena mordet på de "ordinarie" filmerna efter Svedelids böcker.
Viaplays serie med Ola Rapace som steroidpumpad, sotarmössbärande kokainist.
Snygg serie men hade absolut noll och intet att göra med böckerna eller de tidigare filmerna om Hassel, Palm, Ruda, Sune och Pelle.

Synd att inte fler av karaktärerna från böckerna var med i 80 och 90-talsfilmerna. Den obotligt korkade och olämpliga facknissen Wickman hade bjudit in till många skratt. Hassels sågningsr av honom går inte av för hackor.

Jag gillar dessutom när Hassel ruttnar på den unge polis som ser Dirty Harry som ett föredöme. Hassel bara retar honom hela tiden. Barnsligt men roligt.
Citera
2023-06-02, 20:51
Medlem
Cineastens avatar
Är det ingen mer i det här delforumet som uppskattar böckerna om den osannolikt otursförföljde Hassel?
Citera
2023-06-06, 16:08
Medlem
Citat:
Är det ingen mer i det här delforumet som uppskattar böckerna om den osannolikt otursförföljde Hassel?

Jag läste dem i tonåren och gillade dem men minns tyvärr inte mycket av detaljerna längre annat än att han var nykter alkoholist, hade en fru och dotter som han älskade och ofta utsattes för tortyr av the bad guys. Och att OS var skicklig på och fick cred för sina miljöbeskrivningar av Stockholm.
Citera
2026-02-21, 18:00
Medlem
Citat:
Viaplays serie med Ola Rapace som steroidpumpad, sotarmössbärande kokainist.
Snygg serie men hade absolut noll och intet att göra med böckerna eller de tidigare filmerna om Hassel, Palm, Ruda, Sune och Pelle.

Ungefär som "Beck"-filmerna med Haber och Persbrandt. Dessutom är Persbrandts rollfigur så otroligt löjlig och orealistisk. Psykopatpolis som spöar misstänkta i förhörsrummen, bryter sig in och hotar gangsterledare osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in