• 4
  • 5
2023-07-08, 03:28
Medlem
har du fått pengarna som arv kan du ju naturligtvis bevisa detta och kommer inte få några problem med vare sig banken eller skatteverket.

Så jag gissar det är svarta pengar eller nåt.
Hur som helst så är du bra korkad om du vill sätta in så stora summor på banken om du inte kan bevisa var kontanterna kommer ifrån, för det kommer dom garanterat kräva bevis på.
Bara googla " 10 tusen kontanter banken" så ser du att readn där kommer du få frågor av dom.

Jag har tvättat pengar i många år och du ska inte tro du är särkillt smart för myndigheter har sett det mesta.
"men jag vet, jag kper guld för allt och sen säljer jag i sverige för swish".
Fan vad smart du är, not.
Även där kommer banken vilja ha kvitton och kontohistorik på grejerna.
Annars hade vilken kriminell idiot som helst kunnat dra och köpa värdesaker och sälja och sen ha vita pengar direkt.
Citera
2023-07-08, 04:51
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Det är ju inte TS som har ägt fastigheten, eller? Om det ska betalas reavinstskatt så är det dödsboet som betalar den skatten. Arvet som TS får är skattefritt.
Beror på vem som säljer fastigheten. Är det dödsboet som säljer så skattar dödsboet, ärver TS fastigheten och sen säljer så skattar TS.
Man kan få skatta både i Spanien och i Sverige beroende på skattemässig hemvist för den bortgångne och arvtagaren.
Billigaste sättet att föra över pengar är till ett eurokonto i svensk bank via sepa-betalning.
Citera
2023-07-08, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Da
Om Skatteverket hade upptaxerat dig om du förde över pengarna, är det såklart inte lagligt att bara ta med den kontant istället. Pengar är pengar. Dock är det såklart olika svårt att upptäcka.
"I svensk kontext gäller enligt 8 kap. 2 § 1 st. IL att förvärv genom arv och testamente är skattefria i Sverige. Eftersom det är fråga om pengar du har erhållit av en vän antar jag att ni inte är släckta och att du erhöll pengarna genom ett testamente. Det spelar ingen roll om arvet kommer från Sverige eller utlandet - arvet är skattefritt oavsett. Att förvärv genom arv och testamente är skattefria innebär att du inte behöver ta upp arvet i din svenska inkomstdeklaration eftersom man i deklarationen enligt 31 kap. 2 § 2 p. SFL endast ska tas upp skattepliktiga inkomster."
Se https://lawline.se/answers/ar-forvar...tiga-i-sverige
End of discussion.
Citera
2023-07-08, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Beror på vem som säljer fastigheten. Är det dödsboet som säljer så skattar dödsboet, ärver TS fastigheten och sen säljer så skattar TS.
Man kan få skatta både i Spanien och i Sverige beroende på skattemässig hemvist för den bortgångne och arvtagaren.
Billigaste sättet att föra över pengar är till ett eurokonto i svensk bank via sepa-betalning.

Han skriver att fastigheten blev ärvd och sedan såld under hans ägandeskap. Jag tolkar det som att han vill undvika att skatta helt enkelt, en skatteplanering och inga svarta pengar.
Citera
2023-07-08, 19:25
Medlem
plsdontbanmeagains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Hej, jag har ett arv om 50 tusen euro ungefär från ett annat land. Hur gör jag för att bäst och enklast och billigast får hem dessa pengar? Jag tänker att växelkursen är så hög nu att jag vill absolut inte växla. Det är Spanien och de kommer kosta flera tusen och växla från eu to sek och föra över så jag kommer åka ner med mina två grannar och lasta 10k euro i varje ficka för att sedan ha 30 hemma som jag kan växla på banken här men sen får jag ta mina 20k euro och föra över traditionellt.

Är det här ett bra upplägg eller hade ni gjort annorlunda?

Förstår jag det rätt:

Du har ärvt en fastighet i Spanien som du sedan sålt för € 50k?
Nu vill du ta in det till Sverige utan att skatteverket ska få reda på det eftersom du då skulle bli tvingad att skatta vinsten på försäljningen?

Har du sålt denna fastighet och fått kontanter?

Efter lite googlande om vad som gäller med skatter vid fastighetsförsäljning i Spanien som svensk så har jag lärt mig följande:

I Spanien måste du skatta 19% av vinsten vid försäljning. I Sverige är det 22%.
Eftersom du kan räkna bort det du redan i Spanien har skattat så är det 3% av vinsten som svenska skatteverket vill ha.

Tänkte du skippa att skatta både i Spanien och Sverige? Är det det TS handlar om?
De kommer att komma efter dig och kräva dig på pengar.

Eller är det dessa 3% som svenska skatteverket vill ha som du vill undvika?
Citera
2023-07-08, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Om du tror att myndigheter inom EU inte sammarbetar är du dum I hela ditt huvud.

Nej RSV kanske inte får reda på det samma dag som du får ut dina pengar,men de har tio år plus innevarande skatteår att komma och fråga vad du gjorde för tio år sedan vid grovt skattebrott.
I
Skulle du nu ha pengar/inkomst utanför EU är det ju lite svårare att hitta dig,men AEOI gör att de ställen du kan gömma dig I blir färre.
Och frågan är om du ens vill vara där

https://www.google.com/url?sa=t&sour...xwYoJBB3Ffg0bw

Jävla attityd du har din nolla!
Håll käften om du inte har något bättre att komma med!
Citera
2023-07-08, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfax
Jävla attityd du har din nolla!
Håll käften om du inte har något bättre att komma med!

Käft på digsjälv snorunge.

Lyssna så kanske du lär dig något.
Citera
2023-07-11, 23:45
Medlem
Citat:
Tack för er inputs. Ni har bevisligen aldrig haft och göra med myndigheter i manana länder.

Självklart kostar det mer att växla in och föra över än och ta med sig cash och växla in sedlarna veckovis på en bankomat

det är skillnad på en hög växlingskurs och växlingsavgift...
varför ärver du cash?
Citera
2023-07-12, 00:00
Avstängd
bithaxs avatar
Kan du inte öppna konto i Spanien?
Och sedan använder du Transferwise för att föra över till Sverige?

Ja det blir några tusenlappar, men fasiken du ska ju föra över en halv miljon. Klart det kostar.
Citera
2023-07-30, 08:04
Medlem
Pengar_s avatar
Citat:
Hej, jag har ett arv om 50 tusen euro ungefär från ett annat land. Hur gör jag för att bäst och enklast och billigast får hem dessa pengar? Jag tänker att växelkursen är så hög nu att jag vill absolut inte växla. Det är Spanien och de kommer kosta flera tusen och växla från eu to sek och föra över så jag kommer åka ner med mina två grannar och lasta 10k euro i varje ficka för att sedan ha 30 hemma som jag kan växla på banken här men sen får jag ta mina 20k euro och föra över traditionellt.

Är det här ett bra upplägg eller hade ni gjort annorlunda?

Inom EU är det fri rörlighet för varor människor och kapital. Så fattar inte meningen med att dela upp pengarna överhuvudtaget. Det du gör är inte olagligt på något vis.

Sen ska du naturligtvis växla pengarna till svenska kronor då kursen är bland den bästa någonsin. Vill du inte ha det i pengar. Köp guld.
Citera
2023-07-30, 18:36
Medlem
Vafan resa dit med flera grannar för att göra nån jävla jason bourne move o smuggla euro i kalsongerna??

Om nu det inte är knarkpengar utan du faktiskt berättar en sann historia om arv, så öppna för helvete bara ett revolut konto o för över pengarna, behöver inte vara så jävla komplicerat.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in