2023-07-08, 20:02
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
En fråga , jag har alltid använt samman par skor varje dag länge. Man kanske ska ha flera så att man byter så att det ena paret får vila.

Hur ofta byter man skjorta egentligen. Svettas man så bör man kanske ta en nytvättad till nästa dag fattar ja så klart. men bör man göra detta oavsett? och hur är det med en kavaj ? jag ser det som att folk gått i samma i veckor. Blir blir det lite snuskigt egentligen och sen ska dom in på kemtvätt eller. Vad kostar detta?

Och bör jag se till nu att förse mig med en strykbräda. Hahah jag har ingen. Jag har läst att skjortor ska vara strykfria.

Vad tror ni om man har finare kläder i början, sen slappnar man av lite. För att komma finare klädd dom dagar man går på Afterwork eller om det händer något roligare på jobbet. Julspex och sånt.
Man brukar säga att man ska rotera skorna, att växla mellan några. Du putsar dem väl? Det är viktigare än märket.

Jag vet inte om jag generellt vill rekommendera just Ecco. Jag har haft både bra och dåliga erfarenheter av dem. De senaste var verkligen bekväma och föreföll vara av hög kvalitet, men de föll bokstavligt talat i bitar.

Strykbräda är jättebra. Rena och strukna skjortor är viktigare än märket. Stryk dina t-tröjor och jeans med.

Skjortor tycker jag man kan ha två eller tre dar om man inte svettats eller skitat ner dem på annat sätt. Ha en undertröja som inte syns och som du byter varje dag.

Kavajer av ylletyg kan man ha väldigt länge innan de måste tvättas. Men då blir det kemtvätt, och det är dyrt. Naturligtvis kan man fräscha upp dem genom att vädra dem eller till och med köra med ångtvött.
Citera
2023-07-08, 20:17
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Därför att man har råd och är en outdoormänniska. Det passar sig i it-branschen.
Jaha, det var intressant. Det är ju väldigt viktig information till TS: inom IT-branschen ska kläderna visa hur mycket man tjänar och vilken hobby man har (eller låtsas ha).

Kör man motorcykel går man till jobbet i skinnställ, om man vindsurfar går man till jobbet i våtdräkt, är man folkdansare går man till jobbet i folkdräkt. Dyra kläder som tydligt visar vilken hobby man har.
Citera
2023-07-08, 21:30
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jaha, det var intressant. Det är ju väldigt viktig information till TS: inom IT-branschen ska kläderna visa hur mycket man tjänar och vilken hobby man har (eller låtsas ha).

Kör man motorcykel går man till jobbet i skinnställ, om man vindsurfar går man till jobbet i våtdräkt, är man folkdansare går man till jobbet i folkdräkt. Dyra kläder som tydligt visar vilken hobby man har.
Det är poppis med friluftsliv i den svängen. Enkla praktiska kläder. Stretchtyg brallor och tshirt, sportkkläder, outdoor, cykeloutfit, tshirts med tryck, etc.
Citera
2023-07-08, 21:31
Medlem
526s avatar
Citat:
Ja men dåså, jag kanske har bättre koll än vad jag tror och kan slappna av.
Ja du bör slappna av. Du får inte betalt för att spänna dig
Citera
2023-07-08, 21:34
Medlem
Citat:
Det är poppis med friluftsliv i den svängen. Enkla praktiska kläder. Stretchtyg brallor och tshirt, sportkkläder, outdoor, cykeloutfit, tshirts med tryck, etc.

Men kan det inte vara väldigt olika kultur då på ställena.
Citera
2023-07-08, 21:44
Medlem
526s avatar
Citat:
Vet iofs inte vad det är för arbetsplatser du rör dig i, men det jag menar är techföretag generellt.
Det är ute att klä upp sig med skjorta slips och kavaj. Det är gammelmodigt, typ Ericsson och 90-tal.
Men det är också ute med ungdomliga "antikläder".
Dresskoden är enkla praktiska kläder utan starkt uttryck. Tshirt och jeans funkar alltid. Det kan vara bra att ha moderna tshirts med tunn eller ingen krage. Gärna figurnära. Enkla stretchbyxor funkar ochså. Typ chinos fast rakare. Enkla skor. Försök ha kontrast i kläderna. Om du har ljust på överkroppen - kombinera med mörka byxor och tvärt om.
Folk kollar mest på hår och skor. Satsa på blanka läderskor och moderna sneakers.
Kör med outdoorskjortor, tröja och jacka, men det är viktigt att saker matchar i färger och stil. Enkla kläder kan lätt se pundar/blatte ut om alla plagg är mörka och byxorna lite pösiga. Det bör se ut som att du valt kläder - inte att du satt på dom bara för att du inte har något annat. Enkelt men med stil.
Citera
2023-07-08, 21:55
Medlem
Citat:
Vet iofs inte vad det är för arbetsplatser du rör dig i, men det jag menar är techföretag generellt.
Det är ute att klä upp sig med skjorta slips och kavaj. Det är gammelmodigt, typ Ericsson och 90-tal.
Men det är också ute med ungdomliga "antikläder".
Dresskoden är enkla praktiska kläder utan starkt uttryck. Tshirt och jeans funkar alltid. Det kan vara bra att ha moderna tshirts med tunn eller ingen krage. Gärna figurnära. Enkla stretchbyxor funkar ochså. Typ chinos fast rakare. Enkla skor. Försök ha kontrast i kläderna. Om du har ljust på överkroppen - kombinera med mörka byxor och tvärt om.
Folk kollar mest på hår och skor. Satsa på blanka läderskor och moderna sneakers.
Kör med outdoorskjortor, tröja och jacka, men det är viktigt att saker matchar i färger och stil. Enkla kläder kan lätt se pundar/blatte ut om alla plagg är mörka och byxorna lite pösiga. Det bör se ut som att du valt kläder - inte att du satt på dom bara för att du inte har något annat. Enkelt men med stil.
Aha ok vad bra.

Jag vet inte vad jag fått för mig men jag tänkte att alla satt i slipps som man sett japanerna håller på eller Folk i USA och England där det bara är losers som inte har kostym.
Men jag kanske fått fel uppfattning och vi kanske är mycket mer avslappnade här eller att även folk i andra länder börjar slappna av nuförtiden.
Citera
2023-07-08, 22:20
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Jo, så är det givetvis. När man besöker olika företag märker man att folk är väldigt olika klädda på olika kontor. På något ställe har det av någon anledning blivit populärt att låtsas att man är fjällvandrare. Då blir det exklusiva vandrarkläder som gäller. En del är riktigt hardcore och kokar kaffet på Trangia-kök, men det brukar anses som att gå till överdrift. Men på ett kontor gällde det att se ut som om man var amatörkonstnär, så där gick alla i målarrock och basker. På ett annat ställe försökte de se ut som månskensbönder, så där var dresscoden gummistövlar, blå overall och Lantmännenmössa.

Så det är väldigt svårt att försöka skaffa kläder för att uppfylla någon framtida dresscode. Det är bäst att vänta tills man verkligen vet vad som gäller.
Citera
2023-07-08, 22:36
Medlem
Citat:
Jo, så är det givetvis. När man besöker olika företag märker man att folk är väldigt olika klädda på olika kontor. På något ställe har det av någon anledning blivit populärt att låtsas att man är fjällvandrare. Då blir det exklusiva vandrarkläder som gäller. En del är riktigt hardcore och kokar kaffet på Trangia-kök, men det brukar anses som att gå till överdrift. Men på ett kontor gällde det att se ut som om man var amatörkonstnär, så där gick alla i målarrock och basker. På ett annat ställe försökte de se ut som månskensbönder, så där var dresscoden gummistövlar, blå overall och Lantmännenmössa.

Så det är väldigt svårt att försöka skaffa kläder för att uppfylla någon framtida dresscode. Det är bäst att vänta tills man verkligen vet vad som gäller.

Kokar dom kaffe med triangiakök på kontoret så låter det ju skevt ja och farligt om det är inne. I annat fall så ja är man ute så vill man ju ha kaffe och då gör man ju kaffe som man gör kaffe hur man än väljer att göra det. "Rycka på axlar". Försöker du driva med mig eller?

Eller menade du bara att dom är fejk, jag jag har märkt det på en del.

Dom kan liksom kunna hundra engelska namn på massa utelivsprylar och detaljer på tältet som jag aldrig hört talas om och inte är intresserad av att lära mig heller. Men när det väl gäller så, kan dom inte ens resa tältet och darrar som löv en meter från asfalten för dom är rädda för att gå vilse.
Citera
2023-07-09, 00:32
Medlem
526s avatar
Citat:

Du är ett troll och har aldrig jobbat på ett kontor.
Citera
2023-07-09, 00:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Röda byxor enbart om du taxerar över 1,5 mille/år.

Jag har fått för mig att man måste ha seglat över ekvatorn för att få ha röda byxor.
Men det kanske bara gäller seglare.

Jag är ingen seglare och har inga röda byxor.

De riktigt tuffa kodarna sitter väl i dåligt upplysta kontor med mysbyxor, t-shirt och en låda redbull eller joltcola bredvid sig.
Citera
2023-07-09, 00:54
Medlem
mrmiltons avatar
På ett normalt kontor förväntar man sig inget av it-avdelningen angående kläder. Det är bra att de flesta jobbar hemifrån nu. Freaks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in