2023-07-07, 00:12
Medlem
Hej jag har en kompis, kusins, flickvän som har väldigt mycket ormar på tomten.

Finns det någon vettig fälla som ormar faktiskt kryper ner i? Jag är inte ute för att döda (även om jag tacksamt tar emot sådana tips också), men som jag kan plocka upp eller flytta ormen på lättsamt sätt ifrån?

Eftersom det finns både har barn och djur på gården känns det inte bra att ha huggormar på gården som säkert många av er förstår och inte förstår, men jag vill ha riktiga tips och inte hur dålig människa man är som inte vill ha huggormar på gård, eller att "svenska ormar ej är farlig".. Jag vet att dom är fridlysta men man både döda och flyttar ormar på sin egen tomt enligt svensk hedlig lag.
Länka gärna till aliexpress, amazon eller vilken sida valfri sida just du rekommendera så jag får se på en lämplig fälla innan någon blir bliten.
Citera
2023-07-07, 00:38
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gugge82

Finns det någon vettig fälla som ormar faktiskt kryper ner i? Jag är inte ute för att döda (även om jag tacksamt tar emot sådana tips också), men som jag kan plocka upp eller flytta ormen på lättsamt sätt ifrån?

Eftersom det finns både har barn och djur på gården känns det inte bra att ha huggormar på gården som säkert många av er förstår och inte förstår, men jag vill ha riktiga tips och inte hur dålig människa man är som inte vill ha huggormar på gård, eller att "svenska ormar ej är farlig".. Jag vet att dom är fridlysta men man både döda och flyttar ormar på sin egen tomt enligt svensk hedlig lag.
Länka gärna till aliexpress, amazon eller vilken sida valfri sida just du rekommendera så jag får se på en lämplig fälla innan någon blir bliten.

Kanske försöka locka dit igelkottar?
Citera
2023-07-07, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gugge82

Det tar lite tid men ett sätt som funkar kanon är att ta en stor trälåda som du borrar massa större hål (hålsåg) i längs med hela nederkanterna. Sen monterar du skenor som plåtar löper i och som kan frigöras för att åka ner och stänga igen hålen.

Ställ sedan lådan där det är mycket orm.

Lägg i matrester > Möss och råttor kommer dit > ormar söker sig dit och ligger och väntar på mössen. Låt det gå någon månad. Ner med plåtarna som täpper för hålen. Lyft locket och kolla mängden ormar. Kör i väg lådan långt utav helvete från gården.

Annars är ju huggorm ganska lokala, har man sett dom ligga på ett ställe en gång är det ofta bara att smyga dit några gånger och ta dom med lövräfsa och ner i hink med lock.

Funkar inte med snok dock, dom är för snabba.

Annars är det väl bara att alltid ha en spade med sig och hugga huvudet av dom. Det får man göra på sin egen tomt.
Citera
2023-07-07, 01:14
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991

Eftersom att igelkottar är mycket ovanliga idag så kanske man bör fokusera på andra mer effektivare sett

Några fällor känner jag inte till som är effektiva. Kanske det finns såna, men jag skulle iaf köpa en stor hink med lock till som du lyfter in ormen i med valfri längre pinne eller annat tillhygge.
Sedan går du i väg med hinken/spannet någonstans ute i skogen och släpper ut ormen där.

Grejen är dock den att om ormar trivs i din kompis, kusins flickvän (eller vem det nu var) trädgård så är risken att den kommer tillbaka.
Är det huggorm eller snok förresten?

Tycker det är mycket synd om ni ska behöva ta livet av dom. Kanske värt att ta kontakt med någon expert som kan komma med tips som inte involverar dödande.

Jag har själv en huggorm i min trädgård nu som kommit tillbaka år efter år.
Hittills håller den sig på en viss plats, så än så länge tänker jag inte röra på den.
Citera
2023-07-07, 06:52
Medlem
NyaHenriksss avatar
Lägg en träskiva på ca 2kvm över några stenar. Ormar kryper gärna in under.
Citera
2023-07-07, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991

Igelkottar är trevliga djur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto