2024-01-07, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Etter det jeg har lest så stoppet Skistad på 181cm.
Det er høyt til å være kvinne, men ikke ekstremt. Taylor Swift er nesten like høy med sine 180cm.

Det är såklart en lång längd! Men tycker det är dåligt att ens kommentera hur personer ser ut.
Alla är vi olika långa och ser olika ut!
Jag menar kolla Volleyboll där är dom ju långa också! 190cm+
Citera
2024-01-07, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RavenDraven
Det är såklart en lång längd! Men tycker det är dåligt att ens kommentera hur personer ser ut.
Alla är vi olika långa och ser olika ut!
Jag menar kolla Volleyboll där är dom ju långa också! 190cm+
Helt enig med deg, og du kan lure på om noen har sett damer spille volleyball eller basketball noen gang.
Citera
2024-01-07, 22:47
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Helt enig med deg, og du kan lure på om noen har sett damer spille volleyball eller basketball noen gang.

Självklart har folk i gemen i Sverige sett volleyball. Vårt damlandslag börjar bli riktigt bra. Isabelle Haak är en världsspelare. Det folk reagerar på är väl att just i längdskidor som det är ovanligt med Skistads längd och kroppssammansättning.
Citera
2024-01-07, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Självklart har folk i gemen i Sverige sett volleyball. Vårt damlandslag börjar bli riktigt bra. Isabelle Haak är en världsspelare. Det folk reagerar på är väl att just i längdskidor som det är ovanligt med Skistads längd och kroppssammansättning.

Håller med! Första gången jag såg på volleyboll faktsiskt väldigt underhållande sport!

Jo men bör man verkligen kommentera någons utseende och vara nervärdera det? Kalla en person både det ena och det andra.
(Jag menar så länge det är en riktig kvinna så finns inga problem i mina ögon)
Jag menar skulle det vara så att Skistad, Kalla, Ebba Andersson, Frida, Diggins är då dopade. då ska dom långt långt bort och aldrig få vistas på världscupen mer. oavsett nation. så länge man inte fuskar. så tycker jag man ska få vara med.

(PS: Detta hände ju också såklart innan Skistad la ut meddelandet om Emma. Vilket jag inte alls står bakom. Tycker man sköter det snyggt och ber om ursäkt ändå. :/)
Citera
2024-01-08, 00:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw

Det »folk« reagerar på är väl uppgiften om att både HMF och KSS fått hormonbehandling i tonåren. Den första för att öka i kroppslängd och det med tillväxthorn som finns på Wadas lista över förbjudna preparat. KSS behandlades med tillväxthormon som inte finns på listan och med motsatt syfte, nämligen att snabbt gå in i puberteten där flickor växer långsammare. HMF var helt enkelt för kort och behandlades för att växa. KSS var för lång och behandlades för att sluta växa. Hade den senare inte behandlats kunde hon ha dragit iväg flera decimeter ytterligare.
Citera
2024-01-08, 00:18
Medlem
Sedan touren började köras. Finns det överhuvudtaget någon svensk åkare förutom Ebba, Hellner och möjligen Burman som presterat bättre i backen än vad de skulle göra på ett normalt lopp?

Även de dåliga åkarna som Leo eller Little Brother som man tycker borde kunna klättra hyfsat är ju om möjligt ännu sämre i backen än på vanliga lopp. Ebba kanske inte ens ska vara med i listan, men det beror mest på att hon är så bra på vanliga lopp att det är svårt att vara bättre.
Citera
2024-01-08, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
KSS behandlades med tillväxthormon som inte finns på listan och med motsatt syfte, nämligen att snabbt gå in i puberteten där flickor växer långsammare.

Både pojkar och flickor växer ungefär lika mycket i puberteten, 25-30 centimeter, så slutlig längd bestäms av när man går in i den och flickor är ju normalt sett två år snabbare där. KSS fick progesteron och östrogen, vilken kvinna som helst kan ha p-piller och primolut för att påverka menstruationen så det är inga specialmedel det här och inte tillväxthormon alls. Det var otroligt dumt av norska skidförbundet att öppna för sammanblandningen och strikt taget var det också nåt som vi inte ens behövde få veta. Helt idiotiskt och jag hade varit vansinnig om jag varit Skistad.
Citera
2024-01-08, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Sedan touren började köras. Finns det överhuvudtaget någon svensk åkare förutom Ebba, Hellner och möjligen Burman som presterat bättre i backen än vad de skulle göra på ett normalt lopp?

Även de dåliga åkarna som Leo eller Little Brother som man tycker borde kunna klättra hyfsat är ju om möjligt ännu sämre i backen än på vanliga lopp. Ebba kanske inte ens ska vara med i listan, men det beror mest på att hon är så bra på vanliga lopp att det är svårt att vara bättre.

Jag skulle inte ha nån svensk åkare alls där, alla tre har bättre eller lika PB i vanliga lopp. Inte alls som Laukli och Lapierre.
Citera
2024-01-08, 00:51
Medlem
JSM-GTOs avatar
Citat:

Lisa Vinsa var åtta i final climb för fem år sen och var snabbare än självaste Heidi Weng.
Citera
2024-01-08, 01:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Både pojkar och flickor växer ungefär lika mycket i puberteten, 25-30 centimeter, så slutlig längd bestäms av när man går in i den och flickor är ju normalt sett två år snabbare där. KSS fick progesteron och östrogen, vilken kvinna som helst kan ha p-piller och primolut för att påverka menstruationen så det är inga specialmedel det här och inte tillväxthormon alls. Det var otroligt dumt av norska skidförbundet att öppna för sammanblandningen och strikt taget var det också nåt som vi inte ens behövde få veta. Helt idiotiskt och jag hade varit vansinnig om jag varit Skistad.

Det biologiska tempot avgör om barnet skall få en tidig eller sen pubertet. Barn med hög tillväxthastighet tenderar att bli tidiga i pubertet. Blir de sena blir vuxenlängden ofta mycket lång. Det betyder att ju tidigare man kan få barnet att gå in i puberteten desto mindre kommer de att växa. Jag råkade skriva flickor i mitt inlägg, men menade barn. Dock går flickor, generellt sett, tidigare in i puberteten än pojkar.

Summa summarum så ville de förtidiga hennes pubertet eftersom hon hade hög tillväxthastighet och sen pubertet.
Senast redigerad av HerrGickhan 2024-01-08 kl. 01:20.
Citera
2024-01-08, 01:15
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Jag skulle inte ha nån svensk åkare alls där, alla tre har bättre eller lika PB i vanliga lopp. Inte alls som Laukli och Lapierre.

Citat:
Ursprungligen postat av JSM-GTO
Lisa Vinsa var åtta i final climb för fem år sen och var snabbare än självaste Heidi Weng.

Tänkte också på Lisa Vinsa. Hennes åttondeplats är också PB för henne i VC. Näst bästa är 14:e från samma tour. Hon slog inte bara Weng uppför backen utan var även snabbare än Diggins.

Utan att ha kollat alla svenska åkare som har kört final climb skulle jag ändå gissa på att hon är den enda som har sitt världscup-PB från det loppet.

Försöker komma på andra som skulle kunna göra det bra. Redan nämnda Fredrik Andersson tänker man självklart på. Petter Engdahl hade säkert kunnat gjort det bättre där än någonstans när han var aktiv och som bäst. På damsidan tänker jag närmast på Tove Ericsson och Maja-Lina Sande.
Citera
2024-01-08, 01:31
Medlem
Otroligt härlig (kort) intervju av Calle efter loppet idag i Aftonbladet. Hur kan man inte älska killen. Tänker köra på till 2027 ochså. Spännande. Kommer nog tävla mindre och mindre men med högre kvalité kanske🙂😏

Aftonbladet ---> Sport
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in