• 3
  • 4
2023-07-05, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Jösses, åstadkommit något? Vem bryr sig om vem som åstadkommit vad när vi ligger döda och begravda? Du lever ju, men lev då för fan! Sluta sitt hemma och gråtrunka. Ha skoj, spänn av.

Kan du inte svara på frågan jag ställde?
Citera
2023-07-06, 23:27
Medlem
a-mortals avatar
Det jag sett är vänner och förebilder som har skapat något riktigt bra men sen tagit livet av sig eller dött ung av andra orsaker. De som åstadkommer något har sina tunga problem som gör att deras liv suger fast de är "vinnare". Se Ted Gärdestad t.ex.

Har pratat med en polis som bl.a. plockar delar efter självmordshoppare. Hon vill ha vegetariskt efter köttrelaterade arbetsuppgifter. Hon skulle nog inte tycka om att plocka dina delar heller. Har också sett en tågförare alldeles skakig efter hon rammat en bil och fått släcka elden i förarhytten. Så lägg dig inte på spåret, tack.

Det är ju lätt att genomskåda demokratier och diktaturer när man är 25 år. Ingen får samhället som de vill och därför är vi alla förlorare. De som vinner är de som inte bryr sig, tror vissa, men de har förlorat mot sina egon.

Här är mina råd. Gör något kul. Lär dig hur du fungerar. Byt perspektiv. Rädda världen lite grann.
Citera
2023-07-06, 23:37
Medlem
Manginazs avatar
1 "förlorare" du måste börja identifiera ditt negativa självprat, och du måste sluta upp med det, ytterst viktigt!!
Börja beröm dig själv för små vinster, tex du grejade att göra disken! Klappa dig själv på axeln! Säg "bra jobbat!" Till dig själv.

Du är ung, idag är första dagen i resten av ditt liv!
Ta lärdom av tidigare erfarenheter och bryt det du ser som ett negativt mönster.
Jag vet att det kan vara en stor utmaning om man är på spektrumet, men du grejar att forma ditt liv till ett du trivs med.

Vad är du bäst på? Sätt upp ett stort mål, dela upp vägen dit i små mål.

Sluta aldrig kämpa, till slut så kommer det att ha vart värt det.
Citera
2023-07-07, 00:08
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsen86
Vilken befriande mening det jag fetmarkerat i din text. Jag jämför mig med andra som åstadkommit saker och jag skäms en hel del för att jag själv inte gjort det och meningen du skrev är så befriande, vill du skriva mer om det och hur man kommer dit och inte bryr sig?
Det är väl bara fråga sig vad poängen är. Vi söker naturligt efter mening, men all mening är skapad, påhitt, en bluff. Finns ingen poäng med att åstadkomma något över huvud taget. Människan kommer nog inte existera om 100 000 år i vilket fall.

Åstadkomma saker är för robotar. Det kommer bli i verkligheten, så som det skett i spel. Folk använder bottar i datorspel för att slippa göra saker och alla som gör det manuellt känner sig som om de vore en bott, meningslöst klickande på tangenterna för att ett tal på skärmen ska öka. Nu när AI kommer mätta behovet av allehanda informationskrävande tjänster så kommer alla tänka, det här kunde en AI gjort 10x bättre, 1000x snabbare och 100x billigare.

Det man måste fokusera på är att göra det man själv vill, det som ingen annan kan göra åt en.
Citera
2023-07-07, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Det är väl bara fråga sig vad poängen är. Vi söker naturligt efter mening, men all mening är skapad, påhitt, en bluff. Finns ingen poäng med att åstadkomma något över huvud taget. Människan kommer nog inte existera om 100 000 år i vilket fall.

Åstadkomma saker är för robotar. Det kommer bli i verkligheten, så som det skett i spel. Folk använder bottar i datorspel för att slippa göra saker och alla som gör det manuellt känner sig som om de vore en bott, meningslöst klickande på tangenterna för att ett tal på skärmen ska öka. Nu när AI kommer mätta behovet av allehanda informationskrävande tjänster så kommer alla tänka, det här kunde en AI gjort 10x bättre, 1000x snabbare och 100x billigare.

Det man måste fokusera på är att göra det man själv vill, det som ingen annan kan göra åt en.

Folk verkar vara så lyckliga och lyckade med konton på Linkedin där det står yrken som tandläkare etc. medan man själv inte blev något alls. Det sociala trycket att ha hög status känns och jag vill verkligen gå in i tankesättet du och den andra personen skrev om vem bryr sig om att ha åstadkommit något då vi alla dör en dag.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in