2023-07-03, 12:12
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Fast kan Orkneyöarna byta "land" utan att Strotbritannien är med på det?

Minns du hur det gick när Falklandsöarna gjorde ett försök!

Kan någon här dra till Orkneyöarna med ett gäng norska flaggor och hissa på deras offentliga byggnader så ser vi vad som händer!

Finns det ens någon norsk etnisk minoritet och identitet kvar på Orkneyöarna?

Och jämförelsen med Skottland haltar, de vill bli självständiga, det är Orkneyöarnas mardröm att bli självständiga, de söker en generös bidragsgivare!
Men situationen kommer att ändras. Falklands hade väl brittisk majoritet. Det var en oönskad invasion

Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Men lägg ner ditt OT svammel nu. Detta handlar om en region, inte enskilda människor eller fabriker.
Gränser förlorar betydelse. Inte bara miljardärer som lätt köper biljetter och lägnheter kommer att vilja byta utan även majoriteter av folk.
Senast redigerad av wwr 2023-07-03 kl. 12:14.
Citera
2023-07-03, 12:13
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Lek med tanken att vi lyckas övertyga lokalbefolkningen att vilja tillhöra Sverige istället.
Vad hade hänt då?
Jag kan se projektet framför mig att byggs en bro frågn fastlandet.
Var ska vi bygga bron från? Någonstans i Bohusskörgården kanske?

Bohuslän? Neeeej, vi vill till tillhöra Norge igen.
Du får dra din bro från nån annanstans.
Citera
2023-07-03, 12:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jodå, det finns redan Norsk whisky.
Den kostar därefter:
https://www.masterofmalt.com/country...gian-whiskies/

Se där ja, mer än vad jag visste👍
Dyr men kanske prisvärd.

Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Situationen är densamma i Storbritannien fast där är det mer pakistanier än araber. Plus att det är svårare att smuggla in skjutvapen.

Sverige finns inte som alternativ mest för att det är Norge och Danmark som har varit i de områdena historiskt sett. Åland däremot kan komma till Sverige. 👍

Skulle jag bestämma på Åland så hade jag valt den finska sidan.
Men det skulle betyda döden för kryssningarna på östersjön då de lägger till på åland bara för att få sälja taxfree.

Se prisskillnad på båtar från stockholm till finland och umeå till finland så ser du vad taxfreen gör för sjöfarten.
Citera
2023-07-03, 12:40
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Orkneyöarna är väl kända för att de väldigt länge var rätt nordiska. Talades fornnordiska (även engelska och norska såklart) enda fram till slutet på 1700-talet, inte för att det kanske var huvudspråk men användes i alla fall. Där finns många element av detta även idag.

Festivalen Up Helly Aa, en slags eldfestival där man avslutar med att bränna upp ett skepp härstammar säkert från Skandinavien.

Shetland- och Orkenyöarna är helt klart intressanta ur en nordisk historisk kontext, men vad de och vi skulle tjäna på att tillhöra oss idag är nog väldigt oklart.

Jajjemen! De är stolta där över sitt nordiska arv. Det gäller för övrigt till stor del även på fastlandet i norra Skottland.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Norn_(spr%C3%A5k)

Det är ju därför de ens tänker tanken att tillhöra Norge.

Men detta är helt orealistiskt i vår moderna tid. Givetvis.
Citera
2023-07-03, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Se där ja, mer än vad jag visste👍
Dyr men kanske prisvärd.

Skulle jag bestämma på Åland så hade jag valt den finska sidan.
Men det skulle betyda döden för kryssningarna på östersjön då de lägger till på åland bara för att få sälja taxfree.

Se prisskillnad på båtar från stockholm till finland och umeå till finland så ser du vad taxfreen gör för sjöfarten.

Det skulle du välja baserat på svensk Samhällsutveckling som även Finland följer men i mindre skala.

Åland handlar om språket och kulturen. De är i princip svenskar och bör tillhöra den svenska sfären. Att det tillhör Finland som är vår brodernation gör ingenting, så länge de inte pushar på med förfinskningen av allt svenskt. Förfinskningen står ryssarna närmare.
Citera
2023-07-03, 12:48
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Orkney ligger bara en mil från skotska fastlandet. Blir ju helt löjligt om de skulle tillhöra annat än Skottland.

Det där är jingen gällande princip i internationell rätt.
Citera
2023-07-03, 12:51
Medlem
1472 var djäkligt länge sedan, och inte ens då var öarna särskilt nordiska. Bara 25 procent av befolkningen av idag har norska (nordiska) gener. Källa.
Citera
2023-07-03, 12:52
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Generellt flyttas territorialgränsen och anspråk på anliggande vatten om nationaliteten ändras. Det bakomliggande syftet att Argentina vill ha Falklandsöarna är att de kan hävda ekonomiska rättigheter till allt vatten mellan Argentina och Falkland.

Ja det Argentinska kravet är extremt löjligt. Deras historia på öarna består i att två pirater steg iland för att bajsa för några hundra år sen.

Spanien har betydligt större rätt till öarna än Argentina.
Citera
2023-07-03, 12:56
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Sluta göra er löjliga. Givetvis känner jag till alla de exempel ni tar upp.

Detta är som om Öland skulle övergå till att tillhöra Estland. (Förutom att Orkney faktiskt ingick i ett dansk-norskt rike för tusen år sen, vilket nån kommer dra upp.)

Det spelar ändå ingen roll för Norge har nog inget intresse av de där bidragstagaröarna och UK lär knappast släppa fiske- och oljerättigheter till Norge.

Så "Norge vill inte ha bidragstagare och UK vill inte släppa fiske- och oljerättigheter"? Kan man inte lika gärna vända på det och säga att Norge vill ha fiske- och oljerättigheter och UK släpper gärna bidragstagarna, om vi nu ska köra dubbeltänk i argumenteringen?

Om du nu känner till de andra ställena far off som tillhör UK men geografiskt ligger kloss andra länder är det inte då bättre att erkänna att ditt argument var klent istället för att attackera de som lite försynt påpekade det? Det var väl 400 år sedan och inte 1000 år sedan som de tillhörde Norge?

Falklandsöarna kämpade britterna för att behålla inte minst genom att hävda att befolkningen på ön hellre ville tillhöra UK än Argentina. Då får man kanske lyssna på folket på Orkneyöarna, framför allt om de känner att de behandlas sämre än resten av folket i Skottland/UK.
Citera
2023-07-03, 13:04
Medlem
Det är väl främst engelsmännen som är en blandning av vikingar, romare, anglosaxer och annat? När jag läste om UK:s historia så fick jag lära mig att engelsmännens etnicitet är detta, medan skottar och folk längre norrut är ättlingar till de kelter som drev ut vikingarna från deras land (ner till England). Och de irländare vars förfäder var vikingar bor väl mest på Island.
Citera
2023-07-03, 13:19
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Trump ville väl köpa Grönland av Danmark.
Nu kanske det öppnar för en annan Ö affär?
Haha, det var tider det!
När Trump vill köpa öar, helt utan verklighetsförankring och förankring i kongressen etc.
Om Trump mot förmodan väljs om som president, så kanske han kan försöka köpa Orkney, men jag tvekar på att invånarna vill utgöra en amerikansk koloni, om de tycker att de behandlas perifert redan av nära grannen Skottland.
Citera
2023-07-03, 13:23
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Så "Norge vill inte ha bidragstagare och UK vill inte släppa fiske- och oljerättigheter"? Kan man inte lika gärna vända på det och säga att Norge vill ha fiske- och oljerättigheter och UK släpper gärna bidragstagarna, om vi nu ska köra dubbeltänk i argumenteringen?

Om du nu känner till de andra ställena far off som tillhör UK men geografiskt ligger kloss andra länder är det inte då bättre att erkänna att ditt argument var klent istället för att attackera de som lite försynt påpekade det? Det var väl 400 år sedan och inte 1000 år sedan som de tillhörde Norge?

Falklandsöarna kämpade britterna för att behålla inte minst genom att hävda att befolkningen på ön hellre ville tillhöra UK än Argentina. Då får man kanske lyssna på folket på Orkneyöarna, framför allt om de känner att de behandlas sämre än resten av folket i Skottland/UK.

Tack för en fin lektion. Fan får man inte vara lite kass och inkonsekvent längre här utan att nån hugger?

Hursomhelst så är det inte realistiskt att Orkneyöarna skulle överföras till Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in