• 1
  • 2
2023-07-03, 10:52
Medlem
Gurkmojjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Man kan ju växla CNY-SEK till urusel kurs hos tex Forex.
Men så erbarmligt dum hoppas jag ingen är när det rör sig om dessa,summor.

Jag tror trolleri,eftersom det inte finns någon gräns för hur mycket kontanter som får tas över EUs gräns.
Bara en regel att dessa ska deklareras om det överstiger 10000EUR.
Är pengarna så vita och fina som TS påstår finns där inga problem

https://europa.eu/youreurope/citizen...h/index_sv.htm

Problem som jag tänker mig kan uppstå är om jag helt plötsligt börjar få massa swishar och överföringar från familjemedlemmar som fått cash från mig för att sätta in på sina konton via insättningsautomater.
Jag har bott utomlands i flera år utan inkomst i Sverige och plötsliga, rätt kraftiga insättningar tänker jag kan resultera i frågor från skatteverket och dylikt som kräver diverse dokument från Kina vilket jag tänker hade varit krångligt då det gäller mina svärföräldrars pengar.
Det kan hända att jag helt enkelt övertänker, därför ställer jag frågor.
Citera
2023-07-03, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkmojj
Med risk för att låta heldum men jag har aldrig rört bitcoin mer än i en kanadensisk ETF, du menar alltså fysiska kontanter som du postar?
Japp.

Localbitcoin.com hade säljare som hanterade kontanter med dom tog bort det helt för några år sedan sen dess får man förlita sig på privata säljare.
Och localbitcoin är ju nedstängt nu mer.

Brukar köpa för 5-10 tusen ett par gånger per år och alltid funkat bra.
Men man bör göra affärer med nån man litar på.
Jag skulle inte skicka till nån okänd som inte hade referenser.
Citera
2023-07-03, 16:06
Medlem
Citat:
Problem som jag tänker mig kan uppstå är om jag helt plötsligt börjar få massa swishar och överföringar från familjemedlemmar som fått cash från mig för att sätta in på sina konton via insättningsautomater.
Jag har bott utomlands i flera år utan inkomst i Sverige och plötsliga, rätt kraftiga insättningar tänker jag kan resultera i frågor från skatteverket och dylikt som kräver diverse dokument från Kina vilket jag tänker hade varit krångligt då det gäller mina svärföräldrars pengar.
Det kan hända att jag helt enkelt övertänker, därför ställer jag frågor.

Vad spelar det dig för roll vad RSV gör eller inte?
Du bor ju enl egen utsago inte I Sverige. Och så dum är du ju knappast att du inte skrivit ut dig?

Dina svärföräldrar är väl kineser utan någon som helst koppling till Sverige?
Vad har RSV med dem att göra?

Nej du bara tramsar. Ingen som har vita pengar slafsar med sedlar,en "massa" swisch etc

Man går till banken och gör en SEPA eller SWIFT.
Citera
2023-07-07, 10:54
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Tack för ditt bidrag, du har varit till stor hjälp. High five!
Nu var jag inte ute efter att hjälpa utan hade en fråga. Klarar du inte av att svara på den så kan vi lämna det där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in