• 1
  • 2
2023-07-02, 06:52
Medlem
Hackenbush55s avatar
Har också fått ett sådant sms, jag lämnade ut telefonnummer och vännen sade att det gällde en rolig tävling. Sedan kom det flera konstiga sms från amazon de ville att jag skulle klicka på och då insåg jag att det var skumt och klickade inte på något och spärrade vännen.
Citera
2023-07-02, 10:09
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Men jag fattar inte vilket konto det handlar om för hon ombads inte logga in på något sådant.
Utan de bad endast om hennes telefonnummer + den sexsiffriga kod som skickades till telefonen per sms. Det nämndes alltså inget om något konto, och hon ombads alltså inte logga in någonstans.

Självklart ber dom inte henne logga in utan det är ju dom som gör detta i lönndom på någon av hennes konton som dom lyckats hitta
Citera
2023-07-02, 10:43
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Självklart ber dom inte henne logga in utan det är ju dom som gör detta i lönndom på någon av hennes konton som dom lyckats hitta

Nja, det är inte självklart.

För det första verkar liknande lurendrejerier på Messenger ibland gå ut på att kontoinnehavaren i något skede ombeds logga in på sitt Facebookkonto (via en länk som leder till en sida scammarna kontrollerar).

För det andra har jag personligen aldrig varit med om att en otp-kod skickats till mig utan att tjänsten den gäller nämns i meddelandet. Och meddelandet måste ju ha kommit från tjänsten om koden är genuin.
Senast redigerad av Guz 2023-07-02 kl. 10:46.
Citera
2023-07-02, 11:49
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Tack för kommentarerna.

När jag först hörde om det tänkte jag att scammaren kanske automatiskt testat telefonnumret på en massa sajter där man kan logga in med telefon och sedan fått träff någon sajt där man kanske kan återställa sitt lösenord med bara ett OTP.

Och att den andra (fyrsiffriga koden) kanske var en verifiering för den sajten, eller att den gällde en träff på en helt annan sajt. Den andra koden påstods för övrigt komma från Ikea, som var en part i "tävlingen".

Det som talar emot det här är väl att morsan nog inte reggat sig på många sajter och att det inte angavs någon avsändare i sms:et med den sexsiffriga OTP:n. Tjänster som skickar sms brukar ju alltid ange vem de är.

Jag googlade runt lite och hittade den här beskrivningen av ett Messengerbedrägeri som verkar stämma rätt bra på fallet: https://www.voister.se/artikel/2021/...ger-bedrageri/

Alltså att vidare kontakt med bedragaren hade lett till ett försök att få morsan att logga in någonstans.
Vad bra att det kommit in lite andra användare i tråden som nog är mer kunniga på området. Ibland kan det vara mycket svårt att få folk att förstå exakt vad de ska vara uppmärksamma på. Men de grundregler jag brukar säga till f f a äldre som nog kan vara mer utsatta är:
- Logga aldrig in någonstans, på något konto på anmodan av någon. Detta gäller alla typer av tjänster. Kan ju verka oskyldigt att någon ringer från Viaplay och ber dig logga in på ditt konto för att aktivera en rabatt, men inget företag ringer upp och ber en logga in.

- Särskilt försiktig ska man vara med BankID.

- När det gäller personer med mycket begränsad kännedom om datorer, typ äldre, så brukar jag rekommendera dem att ha med något av sina barn eller någon vän som faktiskt förhoppningsvis har lite koll om det är något särskilt som ska göras.

- Som alltid så finns det inget som kan vara så bråttom att det inte kan vänta några dagar eller en vecka. Om någon, antingen via text eller telefon vill stressa på ett moment så är det en stor varningssignal.

Det vi alla får hjälpas åt med att att få våra äldre och andra som är lite lättledda är att få dem att förstå att de aldrig någonsin ska logga in någonstans på anmodan av annan.
Citera
2023-07-02, 18:28
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Vad bra att det kommit in lite andra användare i tråden som nog är mer kunniga på området. Ibland kan det vara mycket svårt att få folk att förstå exakt vad de ska vara uppmärksamma på. ........text..........

Tack! Ja det är för jävligt , har själv blivit utsatt för dessa skumma SMS då en kollega fick sitt konto kapat på messenger, som tur var fattade jag att det var Scam efter en stund.

Har även en mycket gammal äldre släkting som blev uppringd och avlurad kod och kort som dom kom och ryckte ur hans hand.

tyvärr är många godtrogna

Mina tips är att får man meddelande från vänner, bekanta, släkt om dom vill ha mobil nr, koder osv .... Svarar inte direkt utan stanna upp och tänk.
Är detta bluff ?
Ställ motfråga om något som bara du och vännen vet.
eller ring upp och fråga.

Gällande äldre : Tjata på dom ofta om att släng på luren när personer ringer , och vill veta bankgrejor , bank id för det är scam.
Äldre är extremt godtrogna och fattar Inte detta att ingen bank ringer om sådant , man måste tjata på dom ofta för dom glömmer lätt detta annars.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in