Citat:
Ursprungligen postat av
Barre
hej forumet. Om jag har courtageklass mini (pga av att jag vid nästa insättning kommer över 50 lakan på avanza) och köper endast fonder (avanza usa,global,zero och spiltan investmenbolag) har jag förstått det rätt att jag egentligen inte behöver ha några kr liggandes på kontot efter köp för ev avgift? vad jag läst verkar det som 0kr courtage på fonder samt att fondavgift dras dagligen från själva fonden.
nån som vet säkert?
en annan sak som jag funderat på är vad som händer med utdelning på respektive aktie i fonden. Står att den återinvesteras i fonden, är det något som kommer mig till nytta? nån som et mer exakt hur det fungerar?
Finns olika fonder som gör olika med utdelning. T.ex. så har Aktiespararna två direktavkastningsfonder, den ena återinvesterar utdelningen och den andra betalar istället ut den till innehavare av fondandelar.
Bör finnas någonstans på fondpresentationssidan där du kan klicka för att titta på historiska utdelningar, annars så står det i prospektdokumentet för fonden när på året den passar vidare utdelningar, om den gör det.
Personligen föredrar jag att ha lite löst liggande i kontot, annars kan det hända när man handlar med utländska grejer att det hamnar på minus. Tror det är på ETF:er jag sett att det uppstått.