2023-06-30, 19:33
Medlem
Världens mest fängslade journalist är Dawit Isaak. Han är också svensk eller blev det efter den korta sejour han hade i vårt nordliga fädernesland. Tyvärr behöll han sitt eritreanska medborgarskap så när han återvände till Eritrea, fängslandes han.

Han var fängslad så länge att svenska tidningar, körde en daglig counter på hur länge han varit fängslad. Ett tag troddes han vara död, men inte Dawit Isaak. Man kan slänga honom i en mörk cell på vatten och bröd under år och dag, och ut ur cellen kommer...Dawit Isaak.

Nu klagar hans dotter i samband med Almedalen att Kristersson och regeringen, inte hållit vad de lovat för att få Dawit Isaak befriad. Men det är inte enkelt... Eritreanerna ser honom som eritreansk medborgare, och att Sverige har inget med honom att göra. Så han är världens längsta fängslade journalist och ännu sitter han där han sitter.

Så har hans dotter rätt att svenska regeringen inte gjort nog, eller är det ett hopplöst fall? Eller kommer en dag stunda, då Dawit Isaak träder ut sin mörka cell och ser dagens ljus? Vad skulle kunna bibringa denna oväntade, men för många svenska journalister, ack så viktiga utveckling?
Senast redigerad av Snobird 2023-06-30 kl. 19:36.
Citera
2023-06-30, 19:39
Medlem
TheJackets avatar
Han har själv skapat sin situation och han förtjänar noll sympati. Hans barn förtjänar ännu mindre sympati.
Citera
2023-06-30, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Han har själv skapat sin situation och han förtjänar noll sympati. Hans barn förtjänar ännu mindre sympati.

Du menar för att han återvände till Eritrea?
Citera
2023-06-30, 19:42
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Eritreanerna ser honom som eritreansk medborgare, och att Sverige har inget med honom att göra.

Så är det, och det finns ingenting mer att säga om denna somalieneger.
Citera
2023-06-30, 19:44
Medlem
Sagodjurs avatar
Har man dubbla medborgarskap så kan man ju inte bara vifta med det andra när det passar och hävda att det trumfar den första "Nänänä, dom där lagarna gäller inte mig, för jag har ETT TILL MEDBORGARSKAP i ett helt ANNAT land!!!"
Citera
2023-06-30, 19:46
Avslutad
Finns det ens nåt bevis för att han lever? Jag tvivlar. Det enda jag sett av honom är nån bild från 80-talet.
Citera
2023-06-30, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Så är det, och det finns ingenting mer att säga om denna somalieneger.

Så ska man inte säga... Han ser ut lite som Jules i Pulp Fiction men inte lika hardcore. Men han måste vara ganska tuff då han överlevt så länge i eritreanskt fängelse. Nu vet jag inte var det ligger på skalan mellan svenskt, ryskt, turkiskt och thailändskt fängelse, men anar han inte har egen PS5 i cellen.
Citera
2023-06-30, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Kan vi skicka ner och utväxla Anders Lindberg? Värt ett försök.

Vem är det? Varför skulle Eritrea vilja byta mot honom?
Citera
2023-06-30, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Har man dubbla medborgarskap så kan man ju inte bara vifta med det andra när det passar och hävda att det trumfar den första "Nänänä, dom där lagarna gäller inte mig, för jag har ETT TILL MEDBORGARSKAP i ett helt ANNAT land!!!"

Hade han haft enbart svenskt medborgarskap kunde nog svenska regeringar satt mer press.
Citera
2023-06-30, 19:54
Medlem
Citat:
Vem är det? Varför skulle Eritrea vilja byta mot honom?

En muslimdyrkare på Aftonhoran
Citera
2023-06-30, 19:56
Avslutad
Tro aldrig han kommer släppas. Han kommer kunna vittna om insidan på ett sådant fängelse och det får inte komma ut, inte heller hur han blivit behandlad och vilka metoder som använts. Gagnar inte Eritrea att sådan information publiceras i västvärlden.
Citera
2023-06-30, 19:56
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Så ska man inte säga... Han ser ut lite som Jules i Pulp Fiction men inte lika hardcore. Men han måste vara ganska tuff då han överlevt så länge i eritreanskt fängelse. Nu vet jag inte var det ligger på skalan mellan svenskt, ryskt, turkiskt och thailändskt fängelse, men anar han inte har egen PS5 i cellen.

Han ser ut som vilken abdi som helst som säljer narkotika i Fittja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in