2023-06-30, 19:26
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Jag fattar inte tillhör inte Gurkha officiellt brittiska armen? Han kan väl inte bara dra och strida för Wagner utan konsekvenser?

Rätt många har gått över till sultanen av Brunei vad jag vet.
Han betalar bättre.
Citera
2023-06-30, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Detta är ju ytterst pinsamt för Nepal. Kanske dags att se över västs handelsförbindelser och subsidier till landet?
Trångsynt reaktion mot ett av världens fattigaste länder bara för att några legosoldater reser därifrån för att kriga.
Det tycks vara lösningen på allt om man läser dina inlägg, att frysa ut och trycka ner folk, enskilda som hela länder.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Men Wagner-gruppen har lämnat Ukraina och ska inte strida där något mer.

Så detta berör inte Ukraina-kriget på något sätt.
Kan man verkligen lita på vad Ryssland säger mitt i ett krig?
Jag tycker att det luktar bluff lång väg med allt Wagner drama, dom är fortfarande ett potentiellt hot mot Ukraina.
Citera
2023-06-30, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Läs länken Indien , Nepal , Singapore , UK...mm

Visst.

Jag påstår jag är gurkha. Vad vet du om det?

Sedan britterna drog sig ur Indien kan vem som helst påstå sig vara Gurkha. Det betyder inget längre.
Citera
2023-06-30, 19:34
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Jag fattar inte tillhör inte Gurkha officiellt brittiska armen? Han kan väl inte bara dra och strida för Wagner utan konsekvenser?

Nä, Gurkha bör väl snarare ses som en "typ" av soldater med ursprung i Indien och Nepal. Förband bestående av gurkhasoldater har funnits och finns fortfarande i den brittiska armen men liknande gurkhaförband finns nu för tiden även i andra nationers försvar, exempelvis Indiens. Här handlar det förmodligen om gurkhasoldater som avslutat sin tjänstgöring inom det egna landets försvar och sadlat om till legosoldater.

Huruvida några gurkhasoldater skulle göra från eller till i Ukraina är väl däremot ganska tveksamt.
Citera
2023-06-30, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
https://www.financialexpress.com/business/defence-nepali-gurkhas-rush-to-join-wagner-group-amid-citizenship-offer-and-opportunities-3147825/lite/

Gurkha-legosoldater kända för sin tapperhet och stridsfärdigheter tar värvning i Wagnergruppen för ryskt medborgarskap och pengar.

Nepals Gurkha legosoldater är stridsmaskiner som har gjort enorma bidrag i flera krig tidigare. De här killarna tar värvning för att hjälpa Ryssland.

Till skillnad från Ukraina, där endast västerlänningar ger stöd, får Ryssland hjälp av människor från hela världen.

Jag undrar om Gurkha-legosoldaterna kommer att kunna slå ett slag mot de ukrainska styrkorna som stöds av väst.

Vad är det som gör att man blir rysstroll? Undrar seriöst.

Påståendet att Ryssland får hjälp av människor från hela världen, till skillnad från Ukraina, är rätt sanslöst. Ukraina har en internationell legion med människor från 60 länder (många från östländer som upplevt rysk imperialism tidigare), ditt exempel handlar om LEGOSOLDATER SOM FÅR BETALT. Dessutom har Wagner slutat strida i Ukraina, så är väl inte helt omöjligt att de kommer skickas till Afrika eller Syrien.
Citera
2023-06-30, 20:03
Medlem
Citat:
https://www.financialexpress.com/business/defence-nepali-gurkhas-rush-to-join-wagner-group-amid-citizenship-offer-and-opportunities-3147825/lite/

Gurkha-legosoldater kända för sin tapperhet och stridsfärdigheter tar värvning i Wagnergruppen för ryskt medborgarskap och pengar.

Nepals Gurkha legosoldater är stridsmaskiner som har gjort enorma bidrag i flera krig tidigare. De här killarna tar värvning för att hjälpa Ryssland.

Till skillnad från Ukraina, där endast västerlänningar ger stöd, får Ryssland hjälp av människor från hela världen.

Jag undrar om Gurkha-legosoldaterna kommer att kunna slå ett slag mot de ukrainska styrkorna som stöds av väst.

Ligger Japan och Taiwani västvärlden? Sydkoreanska elitsoldater reste till Ukraina i början av kriget för att strida för Ukraina.
Citera
2023-06-30, 20:59
Medlem
Citat:

Ifall de är tränade i brittiska armén kanske de skulle tillföra något. Annars är det kanonmat, som vilken rysk soldat som helst.
Citera
2023-06-30, 21:03
Medlem
Det faller på sin egen orimlighet:

Rysk medborgarskap är en belastning, inte en förmån.
Citera
2023-06-30, 21:03
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Detta är ju ytterst pinsamt för Nepal. Kanske dags att se över västs handelsförbindelser och subsidier till landet?

Det är inte staten Nepal som skickar soldater. Det är individer med nepalesiskt medborgarskap. Varför? Antagligen är fattigdomen så pass stor där så att även ett uppdrag för Ryssland kan te sig lockande.
Citera
2023-06-30, 21:06
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Det faller på sin egen orimlighet:

Rysk medborgarskap är en belastning, inte en förmån.

Har de inga planer på att resa till Väst spelar det ingen roll. Det går fortfarande bra att resa till många länder med ryskt pass.

Den ryska överklassen och övre medelklassen kan vara intresserad av att skaffa andra pass - många gravida ryskor ska tydligen ha valt att åka till Argentina för att föda barn så att de får argentinskt medborgarskap.

Men för gurkhas som kommer från extremt fattiga förhållanden kan det vara lockande. Sedan vet vi inte hur mycket de känner till om kriget, om hur stora risker som de kommer att utsätta sig för.
Citera
2023-06-30, 21:10
Medlem
Är dom i klass med dom andra soldaterna man såg åka ner i början av kriget för rysslands räkning, med gummistövlar?

Jag vet vilka ghurka är i grunden, men det verkar ganska långsökt nu då dom va en del av det brittiska.
Citera
2023-06-30, 21:12
Medlem
Jag försäkrar att just Ryssland är det sista landet man väljer att flytta till om man söker sig ett bättre liv.

Är man Gurkha har man betydligt bättre länder att välja på inom samväldet.

Mer troligt så är det gatubarn mm som den ryska regimen försöker rekrytera, eller mest troligt och som vanligt när det gäller Ryssland: rena falsarier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in