2023-06-30, 17:14
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Hur hjälper det mot stöld exakt?
Hur ett lås hjälper mot stöld? Frågar du det?

Ja, iofs gör det inte så mycket med dagens små bärbara kapmaskiner.. därav en extra sändare av något slag man gömmer inuti muppeden så man kan lokalisera vart muppeden befinner sig ifall någon kapar låset och tar den...

Ah du hade redan fått det förklarat...
Senast redigerad av Room531 2023-06-30 kl. 17:27.
Citera
2023-06-30, 17:19
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-06-24
Du hittar din ägodel, kan åka dit, döda kräket och ta tillbaka den. Har själv gjort detta x antal gånger.
Ojdå.. X antal gånger.. har vi en fått en svensk Ted Bundy på kroken?
Citera
2023-06-30, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AssDestoyer2000
Hjälper inte mot själva stölden, men du kan spåra den och där med ta personen som har stulit den på bar gärning.

Låter omständligt att behöva gå hem till folk och kräva tillbaka sin egendom och riskera en kniv i magen varje gång man köpt en glass.

Frågan var väl hur man kunde få den och stå kvar där man lämnade den?
Citera
2023-06-30, 18:23
Medlem
Citat:
Hjälper inte mot själva stölden, men du kan spåra den och där med ta personen som har stulit den på bar gärning.

Låter omständligt att behöva gå hem till folk och kräva tillbaka sin egendom och riskera en kniv i magen varje gång man köpt en glass.

Frågan var väl hur man kunde få den och stå kvar där man lämnade den?
Citera
2023-06-30, 18:23
Medlem
Citat:
Finns inbyggda fästen för tex airtags på en del. Så Airtag har jag på mina.

Är inte Airtag ett ypperligt dåligt medel att spåra tjuvar med? På grund av stalkers och annat pack så lade väl Apple in så att alla med Iphone får en varning att "du har en Airtag som förföljer dig". Tvjuen bör därmed ganska omedelbart bli varse om att något denne stulit innehåller en airtag?

Citat:
Just en airtag kräver en bluetooth anslutning för att skicka signaler och den fungerar på upp emot 100m så i en stad fungerar det men inte samma på landet.

Du hittar din ägodel, kan åka dit, döda kräket och ta tillbaka den. Har själv gjort detta x antal gånger.

Funkar såklart överallt men det bygger på att någon Iphone passerar i närheten av scootern. Ligger den i diken längs en trafikerad väg lär den gå att spåra. Ligger den ute i skogen så blir det svårt.
Senast redigerad av kalleboool 2023-06-30 kl. 18:25.
Citera
2023-06-30, 18:24
Medlem
Citat:
.

Låter omständligt att behöva gå hem till folk och DÖDA dem för att få tillbaka sin egendom när man köpt en glass, tror inte det det funkar för många människor.

Frågan var väl hur man kunde få den och stå kvar där man lämnade den? Inte hitta den när den blivit stulen.
Senast redigerad av bul-11-33 2023-06-30 kl. 18:44.
Citera
2023-06-30, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Är inte Airtag ett ypperligt dåligt medel att spåra tjuvar med? På grund av stalkers och annat pack så lade väl Apple in så att alla med Iphone får en varning att "du har en Airtag som förföljer dig". Tvjuen bör därmed ganska omedelbart bli varse om att något denne stulit innehåller en airtag?

Funkar såklart överallt men det bygger på att någon Iphone passerar i närheten av scootern. Ligger den i diken längs en trafikerad väg lär den gå att spåra. Ligger den ute i skogen så blir det svårt.
Nä det är perfekt. Är du ny med airtags och intresserad så finns det videos på youtube om du vill lära dig. Nej man blir inte varnad om man åker runt med en airtag.
Japp i skogen går inte då det krävs att någon som passerar har igång sin bluetooth (inte iPhone) då airtags skickar sina signaler via bluetooth.
Så, en aktiv bluetooth signal är allt som krävs för att kunna spåra den.
Citera
2023-06-30, 20:42
Medlem
Citat:
Nä det är perfekt. Är du ny med airtags och intresserad så finns det videos på youtube om du vill lära dig. Nej man blir inte varnad om man åker runt med en airtag.
Japp i skogen går inte då det krävs att någon som passerar har igång sin bluetooth (inte iPhone) då airtags skickar sina signaler via bluetooth.
Så, en aktiv bluetooth signal är allt som krävs för att kunna spåra den.

Suck... jag är definitivt inte "ny med airtags". Eller ja, jag har aldrig använt en. Jag beskrev exakt hur en airtag fungerar i mitt förra inlägg och nu förklarar du exakt samma sak fast mer oklart. Det krävs att det är en Iphone med Bluetooth påslaget.

Hela systemet fungerar som så att alla Iphones med bluetooth och platstjänster etc. påslaget ständigt skannar efter Airtags. Iphones rapporterar sedan vilka Airtags den varit nära till Apples servrar tillsammans med Iphonens ungefärliga position. Om en Androidtelefon med bluetooth påslaget, eller vilken annan icke Apple-enhet som helst är nära Airtagen så kommer den inte gå att spåra då dessa enheter inte kan rapportera till Apples servrar.

På grund av stalkers så kommer tjuven visst att få en notis om
1. AirTagen är utom räckhåll från sin "ägare", dvs ägaren av cykeln (man vill såklart inte notifiera alla på ex. ett tåg att de har en airtag som förföljer dem när ägaren av Airtagen sitter i samma vagn)
2. Den följer efter tjuven (i cykeln)
3. Tjuven har en Iphone

Såhär kommer det stå på tjuvens telefon samt att tjuven kommer kunna aktivera ljudet i Airtagen för att enkelt hitta den.
https://support.apple.com/library/co...tification.png

Citat:
If you get an alert that an AirTag, AirPods, or another Find My network accessory is traveling with you, follow these steps to find it. First, check on the Find My app if you're able to play a sound on the unknown accessory:

Tap the alert.
Tap Continue and then tap Play Sound.
Listen for the sound. You can play it again if you need more time to find the item.
Senast redigerad av kalleboool 2023-06-30 kl. 20:45.
Citera
2023-06-30, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Suck... jag är definitivt inte "ny med airtags". Eller ja, jag har aldrig använt en. Jag beskrev exakt hur en airtag fungerar i mitt förra inlägg och nu förklarar du exakt samma sak fast mer oklart. Det krävs att det är en Iphone med Bluetooth påslaget.

Hela systemet fungerar som så att alla Iphones med bluetooth och platstjänster etc. påslaget ständigt skannar efter Airtags. Iphones rapporterar sedan vilka Airtags den varit nära till Apples servrar tillsammans med Iphonens ungefärliga position. Om en Androidtelefon med bluetooth påslaget, eller vilken annan icke Apple-enhet som helst är nära Airtagen så kommer den inte gå att spåra då dessa enheter inte kan rapportera till Apples servrar.

På grund av stalkers så kommer tjuven visst att få en notis om
1. AirTagen är utom räckhåll från sin "ägare", dvs ägaren av cykeln (man vill såklart inte notifiera alla på ex. ett tåg att de har en airtag som förföljer dem när ägaren av Airtagen sitter i samma vagn)
2. Den följer efter tjuven (i cykeln)
3. Tjuven har en Iphone

Såhär kommer det stå på tjuvens telefon samt att tjuven kommer kunna aktivera ljudet i Airtagen för att enkelt hitta den.
https://support.apple.com/library/co...tification.png
Nej det är bara ägaren som får en notis att airtagen är utom räckhåll ingenting annat. Finns filmer på youtube om du behöver friska upp minnet för detta kunde du inte. Du har ju inte ens en Airtag sa du hahaha
Citera
2023-06-30, 20:49
Medlem
Citat:
Nej det är bara ägaren som får en notis att airtagen är utom räckhåll ingenting annat. Finns filmer på youtube om du behöver friska upp minnet för detta kunde du inte. Du har ju inte ens en Airtag sa du hahaha

Men hur långsamt går det i skallen på dig... Alla med en Iphone får en notis om de blir förföljda av en Airtag samtidigt som Airtagens ägare INTE är i närheten.

Alltså kommer en tjuv att bli notifierad att det som de stulit innehåller en Airtag om de har en Iphone. Tjuven kommer då kunna spela upp ett ljud från Airtagen, hitta den och sedan stampa sönder den eller kasta den åt helvete.

Du gissar ju bara..
Citera
2023-06-30, 20:56
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
"AirTag är gjord för att undvika oönskad spårning. Om någon annans AirTag hamnar bland dina saker märker din iPhone att du bär på den och varnar dig. Om du fortfarande inte har hittat den efter ett tag spelar AirTag upp ett ljud så att du hör att den är där."

https://www.apple.com/se/airtag/
Citera
2023-06-30, 21:01
Bannlyst
Citat:
Har funderat lite på hur man på bästa sätt inte blir av med sin elsparkcykel. För tillfället tar jag den med mig överallt i exempelvis butiken eller affären då jag ej litar på att lämna den utan uppsyn, och det är ju bökigt för både mig, men även kanske lite irriterande för andra kunder. Ett lås känns ju självklart, men har hört om folk som likt förbannat får sin cykel stulen. Dessa lås med ett larm som tjuter i 120dB, funkar de? En tanke jag har haft är att sätta en typ av GPS eller typ en Samsung Galaxy Tag på undersidan/inuti cykeln så att den går att spåra via telefonen, men vet ej om de funkar så bra. Dessutom lite nice att sätta dit personen i samma veva. Hur gör ni? Har ni några tips?
Är dessa mycket mer stöldbegärliga än vanliga cyklar? Alltså såna med stvå stora hjul och pedaler. Jag har bara vanlig cykel och den låser jag med ett vanligt lås som sitter i ramen. Har aldrig fått stulen, och känner ingen som fått det heller. Jag tror risken är ungefär lika stor som att någon pajar bilrutan och snor bilstereon (inte heller hänt mig).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in