Citat:
Ursprungligen postat av
Ardsallagh
Vill tillägga att hon börjat bli ganska tjurig då hon tror att vi undanhåller information från henne och bestämmer saker över hennes huvud. I själva verket har hon varit delaktig men minns inte.
Tyvärr har hon aldrig varit en särskilt snäll eller omtänksam människa och efter en period då hon faktiskt mjuknade lite är hon tillbaka till sin bittra personlighet. Jag är så orolig för min pappa som lider.
Beklagar.
Tyvärr är en vanligt förekommande effekt att man blir just tjurig, arg, bitter, irriterad. Detta för att man upplever att man inte är delaktig i saker som bestäms om en själv. Många dementa upplever också att det försiggår fuffens runt omkring en. Det gör att de blir extra vaksamma och misstänksamma. Det är inte alls ovanligt att den dementa tror att partnern har en affär och är otrogen.
Min dementa morfar (92 år) och ville nyligen skiljas från mormor.... Men det glömde han naturligtvis bort direkt att han ville.
Sjukdomsbilden är tyvärr sådan. Det är väldigt sorgligt. Man får bara acceptera att det är så och att man behöver svara på samma fråga var tionde minut. Försöka att inte tycka det är jobbigt, för det är trots allt en person som är sjuk och som inte väljer själv att glömma bort saker och ting.
Hoppas ni hittar fram till ett bra sätt.
Mvh.