2023-06-30, 09:52
Medlem
Jag har en förälder som är dement. Det finns ingen diagnos än men hon utreds. Det är dock helt uppenbart vad som pågår. Processen har varit gradvis, men nu loopar hon samtalsämnen vi avhandlar för tio minuter sen, och minns inte vad vi gjort tidigare under dagen, tex om vi varit på utflykt. Emellanåt fastnar ny information, men det är sällan. Något hon inte minns är att hon blivit dement, så varje gång det är läkarbesök blir hon hysterisk eftersom det är ”första” gången hon får veta detta.

Jag undrar hur illa det är? Vilket stadium? Jag vet att det inte går att säga exakt, men jag undrar på ett ungefär. Hon har glömt en yngre släkting, men är hyfsat förankrad i verkligheten annars.
Citera
2023-06-30, 09:57
Medlem
Vill tillägga att hon börjat bli ganska tjurig då hon tror att vi undanhåller information från henne och bestämmer saker över hennes huvud. I själva verket har hon varit delaktig men minns inte.

Tyvärr har hon aldrig varit en särskilt snäll eller omtänksam människa och efter en period då hon faktiskt mjuknade lite är hon tillbaka till sin bittra personlighet. Jag är så orolig för min pappa som lider.
Citera
2023-06-30, 09:59
Avstängd
Svårt att säga.

Så länge hon minns er nära och kära ska ni vara glada.

Istället för att försöka lära henne varje dag så ta det bara som det är. Det är ingen mening det kommer aldrig att läras om di förstår vad jag menar..

Hon är troligen i en gansk svår demens då hon glömmer de ni pratat om efter 10 min.
Citera
2023-06-30, 10:10
Medlem
marshallnongratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardsallagh
Vill tillägga att hon börjat bli ganska tjurig då hon tror att vi undanhåller information från henne och bestämmer saker över hennes huvud. I själva verket har hon varit delaktig men minns inte.

Tyvärr har hon aldrig varit en särskilt snäll eller omtänksam människa och efter en period då hon faktiskt mjuknade lite är hon tillbaka till sin bittra personlighet. Jag är så orolig för min pappa som lider.

Beklagar.

Tyvärr är en vanligt förekommande effekt att man blir just tjurig, arg, bitter, irriterad. Detta för att man upplever att man inte är delaktig i saker som bestäms om en själv. Många dementa upplever också att det försiggår fuffens runt omkring en. Det gör att de blir extra vaksamma och misstänksamma. Det är inte alls ovanligt att den dementa tror att partnern har en affär och är otrogen.

Min dementa morfar (92 år) och ville nyligen skiljas från mormor.... Men det glömde han naturligtvis bort direkt att han ville.

Sjukdomsbilden är tyvärr sådan. Det är väldigt sorgligt. Man får bara acceptera att det är så och att man behöver svara på samma fråga var tionde minut. Försöka att inte tycka det är jobbigt, för det är trots allt en person som är sjuk och som inte väljer själv att glömma bort saker och ting.

Hoppas ni hittar fram till ett bra sätt.

Mvh.
Citera
2023-06-30, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marshallnongrata
Beklagar.

Tyvärr är en vanligt förekommande effekt att man blir just tjurig, arg, bitter, irriterad. Detta för att man upplever att man inte är delaktig i saker som bestäms om en själv. Många dementa upplever också att det försiggår fuffens runt omkring en. Det gör att de blir extra vaksamma och misstänksamma. Det är inte alls ovanligt att den dementa tror att partnern har en affär och är otrogen.

Min dementa morfar (92 år) och ville nyligen skiljas från mormor.... Men det glömde han naturligtvis bort direkt att han ville.

Sjukdomsbilden är tyvärr sådan. Det är väldigt sorgligt. Man får bara acceptera att det är så och att man behöver svara på samma fråga var tionde minut. Försöka att inte tycka det är jobbigt, för det är trots allt en person som är sjuk och som inte väljer själv att glömma bort saker och ting.

Hoppas ni hittar fram till ett bra sätt.

Mvh.

Tack! Tyvärr har mamma alltid varit elak så även om det är jobbigt så är man van. Att svara på samma fråga är ingen fara för mig, men pappa är 80+ och håller på att tappa förståndet av det ständiga tjatet. Hoppas hon får diagnos snart så han kan få avlastning…
Citera
2023-06-30, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForbannadJavel
Svårt att säga.

Så länge hon minns er nära och kära ska ni vara glada.

Istället för att försöka lära henne varje dag så ta det bara som det är. Det är ingen mening det kommer aldrig att läras om di förstår vad jag menar..

Hon är troligen i en gansk svår demens då hon glömmer de ni pratat om efter 10 min.

Ok, det var det jag misstänkte också. Det känns som det gått så jäkla fort.

Problemet är ju också att mamma aldrig varit snäll utan vi har en svår relation, men jag måste härda ut för pappas skull. Han mår oerhört dåligt 💔
Citera
2023-06-30, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ardsallagh
Tack! Tyvärr har mamma alltid varit elak så även om det är jobbigt så är man van. Att svara på samma fråga är ingen fara för mig, men pappa är 80+ och håller på att tappa förståndet av det ständiga tjatet. Hoppas hon får diagnos snart så han kan få avlastning…

Ni får nog jobba med att få hjälp, kan vara svårt.
Mina föräldrar har klarat sig tack och lov, men har bekanta och grannar som har det jobbigt.
Enjobbarkompis slet med att få hjälp i ett par år tills hans mor höll på att ta livet av hans far(Hon var gravt dement men frisk för övrigt han helt klar men exstrmt sköpplig och svag).
Vet en granne som hade jobbigt, då gubben knallade iväg rätt som det var körde bil startade diverse maskiner etc. Tog ett bra tag tills de fick avlastning.
Citera
2023-06-30, 10:19
Medlem
CarlvonRosens avatar
Min Farfar dog av demens, så illa är det. Vid 101 års ålder.

Minns hur det skedde gradvis, ena dagen när jag var på besök kom han in i militärklädsel (han var Överste/Kommendör) och undrade varför jag låg och sov när vi skulle anfalla någon obskyr Ö utanför Tysklands kust. (Vet inte om den Ön finns)

Till slut så blev han så dålig att han grät hela tiden, som ett barn, sen dog han. Det var tragiskt att se en man med den erfarenheten gå under på det sättet.
Senast redigerad av CarlvonRosen 2023-06-30 kl. 10:22.
Citera
2023-06-30, 10:37
Medlem
Låter som att det är ganska illa redan och kommer antagligen bara bli värre. Styrka till dig du har ett helvete framför dig.
Citera
2023-06-30, 11:04
Medlem
När hon har fått en demensdiagnos så ligg på kommunen om att få en korttidsplats. "Jobbiga" anhöriga brukar ha en förmåga att få kommunens handläggare att jobba lite hårdare. Så spara ej på krutet utan var jobbiga för eran pappas skull.
Senast redigerad av Pottkusken 2023-06-30 kl. 11:06. Anledning: Fel stavat
Citera
2023-06-30, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Mina föräldrar har klarat sig tack och lov, men har bekanta och grannar som har det jobbigt.
Enjobbarkompis slet med att få hjälp i ett par år tills hans mor höll på att ta livet av hans far(Hon var gravt dement men frisk för övrigt han helt klar men exstrmt sköpplig och svag).
Vet en granne som hade jobbigt, då gubben knallade iväg rätt som det var körde bil startade diverse maskiner etc. Tog ett bra tag tills de fick avlastning.

Å nej 🙁 jag har varit i kontakt med demenscentrum i min stad och de var väldigt hjälpsamma angående vilken hjälp man har rätt till, men det krävs diagnos först… Några bekanta har sagt att man kan få vänta i år på att få plats på ålderdomshemmet/demensboende.
Citera
2023-06-30, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab

Jag är också orolig för att det här ska ta död på min stackars pappa ☹️
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in