Varje gång Riksbanken höjer styrräntan nämner man alltid ordet inflation, men vi får inte veta vad inflation är och vad inflation betyder?
Jag har sett diagramet för inflation, den höjdes run tseptember 2021, vad hände då?
Jag har sett diagram för styrräntan, den höjdes ca ett år efter 2022, varför dröjde man höja räntan?
Vi får inte veta vad är orsakerna varför inflationen ökar vid ett datum, varför inflationen förväntas sjunka vid ett annat datum? Vad händer däremellan? Vilka tjänar på det, vilka förlorar på det?
Vilka referenser är det man måste hålla koll på förstå ordet inflation? Media skriver alltid medvetet i ett format så man inte ska förstå det?
Det här exemplet betyder noll för mig som inte fattar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riksbanken-hojer-styrrantan-tidigare-reporantan
Citat:
För att nå inflationsmålet på två procent inom en rimlig tid är därför ytterligare åtstramningar i penningpolitiken nödvändiga, menar man. Minst en höjning till av styrräntan är därför att vänta i år, enligt Riksbankens prognos. Den visar också att räntan kan komma att vända nedåt tidigast 2026.
– Det är kännbart för många när räntan höjs, inte minst för de med höga bolån. Men den höga inflationen påverkar alla. Den gröper ur köpkraften och skapar osäkerhet i svensk ekonomi vilket påverkar den långsiktiga välfärden, säger Riksbankens chef Erik Thedéen.