• 3
  • 4
2023-07-03, 23:23

Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uninamed
Säg att en person vill begå självmord, men innan det tar ett lån, tar ut allt kontant och fördelar det till anhöriga eller vänner, alt. gömmer det och lämnar en lapp till var de kan hitta dem. Går då denna skuld över till dessa, förutsatt att det ej går att bevisa att de har fått pengarna? Jag tänker att lånegivare måste ha någon form av skydd mot detta? Av vad jag vet så kan de bara ta personens efterlämnade tillgångar. Hur är det om man bara är inneboende hos någon (ej sambo), drabbas de på något sätt?

Du får väl prova...
2024-02-18, 09:44

Medlem
Ang. att det skulle hamna i dödsboets famn, inte skulle det väl göra det när jag enbart är inneboende och jag inte äger eller är delägare i något av deras hem?
2024-02-18, 17:37

Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uninamed
Ang. att det skulle hamna i dödsboets famn, inte skulle det väl göra det när jag enbart är inneboende och jag inte äger eller är delägare i något av deras hem?

Vad menar du? Vet du vad ett dödsbo är? Det är ju ingen bostad/hus!

Om du tar en massa lån kort innan ditt dödsfall och ger bort till anhöriga så kommer ditt dödsbo att försättas i konkurs. Dina anhöriga kommer med stor sannolikhet att tvingas återbetala pengarna till dödsboet så att skulderna kan betalas.
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in