Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-06-29, 09:10
Medlem
Säg att en person vill begå självmord, men innan det tar ett lån, tar ut allt kontant och fördelar det till anhöriga eller vänner, alt. gömmer det och lämnar en lapp till var de kan hitta dem. Går då denna skuld över till dessa, förutsatt att det ej går att bevisa att de har fått pengarna? Jag tänker att lånegivare måste ha någon form av skydd mot detta? Av vad jag vet så kan de bara ta personens efterlämnade tillgångar. Hur är det om man bara är inneboende hos någon (ej sambo), drabbas de på något sätt?
Citera
2023-06-29, 09:12
Medlem
Om detta handlar om att du själv eller att du misstänker att någon annan vill begå självmord. Det finns hjälp att få.
Citera
2023-06-29, 09:13
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uninamed
Säg att en person vill begå självmord, men innan det tar ett lån, tar ut allt kontant och fördelar det till anhöriga eller vänner, alt. gömmer det och lämnar en lapp till var de kan hitta dem. Går då denna skuld över till dessa, förutsatt att det ej går att bevisa att de har fått pengarna? Jag tänker att lånegivare måste ha någon form av skydd mot detta? Av vad jag vet så kan de bara ta personens efterlämnade tillgångar. Hur är det om man bara är inneboende hos någon (ej sambo), drabbas de på något sätt?

Har du inga tillgångar, så lär du knappast få särskilt mycket i lån.

Det är den som tar lånet som är återbetalningsskyldig, inte andra.
Citera
2023-06-29, 09:14
Medlem
Citat:

Dödsboet betalar skulden. Man kan inte ärva skulder
Citera
2023-06-29, 09:15
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Man ärver inte skulder, men skulle det visa sig att du tagit lån för att någon ska få fördel av det, så kan jag tänka mig att det blir andra baljor.
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Har du inga tillgångar, så lär du knappast få särskilt mycket i lån.
Man tittar mer på inkomster än tillgångar. Om lånet kan betalas.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-06-29 kl. 09:18.
Citera
2023-06-29, 09:19
Bannlyst
Ett problem som dödsboet får äga. Har dödsboet inga tillgångar så sätts dödsboet i konken.
Citera
2023-06-29, 09:27
Medlem
Det beror sig på. Om det kan bevisas att det är ett uppenbart bedrägeri med syfte att ta lån och ge bort pengarna, för att sen dö, så kan man troligen gå efter de som fått pengarna.
Citera
2023-06-29, 09:29
Medlem
Här i Svea rike ärver man inte skulder så till vida du inte är gift med gemensam ekonomi för då kan skulderna drabba era gemensamma egendomar vilka är del av dödsboet. För övrigt lär det ju bli liiiite knepigt att ta ut hundratusentals kronor i kontanter, same för dina gåvomottagare att sätta in dessa pengar på banken då de ska förklara var de kom ifrån, annars får de spendera dem kontant vilket går bra för mindre köp. Men huvudregeln är att gåvor ej kan återföras till dödsboet som så, ju längre bort ifrån dödsboets konkurs/dödsfallet gåvan är ju starkare sitter man i den sitsen om borgenärerna vill driva frågan. Men tar man ut pengar kontant och gömmer i skogen, ja då finns inte mycket fråga att driva. Synd om skogsmössen tar och äter pengarna bara.

I övrigt, det finns hjälp att få för den som är självmordsbenägen.
Citera
2023-06-29, 10:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
I övrigt, det finns hjälp att få för den som är självmordsbenägen.
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Om detta handlar om att du själv eller att du misstänker att någon annan vill begå självmord. Det finns hjälp att få.
Som psykofarmaka och besök hos någon jävla psykologfikus? Haha! Då lever man vidare i en falsk verklighet! Nej du, hjälpen är en flaska whisky och en pistol laddad med en kula.
Citera
2023-06-29, 10:07
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Det beror sig på. Om det kan bevisas att det är ett uppenbart bedrägeri med syfte att ta lån och ge bort pengarna, för att sen dö, så kan man troligen gå efter de som fått pengarna.
Är du utbildad jurist eller pratar du som du har förnuft och förstånd till?

”Troligen”.
Citera
2023-06-29, 10:11
Medlem
En del lån är försäkrade vid dödsfall. (men antagligen inte vid självmord)
Citera
2023-06-29, 10:12
Medlem
Haajibs avatar
Är du ensamstående man som tar livet av dig för några tusenlappar så, ja, det funkar. Som nämns tidigare så kan du inte få ut någon betydande summa genom att låna utan säkerhet. Är du gift så är den sambon som får lida och se era delade tillgångar likviderade.

Vad som händer är att det skapas ett dödsbo som styckar upp alla dina tillhörigheter och tillgångar. Blir det något över så får resten gå i arv.

Surt att ta livet av sig och gömma pengarna för att se att banken tar tillbaka allt, plus lite till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in