Citat:
Ursprungligen postat av
Sectoidzor
Fy för denna "hur löser jag det här nu då?"-ångesten när man är arbetslös och söker jobb men framtiden är ett totalt mörker.
Tog högskoleexamen från ett universitet i södra Norrland nu efter två års plugg med inriktning datateknik och frontend(webb) utveckling. Har sökt de få jobb som finns här som trainee till statliga myndigheter samt ett och annat privat bolag/konsult. Har blivit kallad till en del intervjuer som jag tycker gått väldigt bra men i slutändan blir jag bortvald för andra kandidater som är systemutvecklare och/eller har mer erfarenhet.
Trodde IT-branschen skulle vara räddningen för en som mig som har intresset men en usel gymnasieutbildning och olika bottenjobb i bagaget. Känns dock inte alls som att situationen ser något ljusare ut än innan jag började plugga.
Är det verkligen flytt till huvudstaden som krävs eller är det helt enkelt så att man behöver en bättre utbildning för att vara värd något i branschen?
Ja du måste flytta till Stockholm.
Alla andra städer är det små lokala företag även om Göteborg har några större.
Men du ser mååånga pendla från Göteborg till Stockholm.
Stockholm är västvärldens andr största IT startup hub (efter San Fran). Ingen stad i Europa kan mäta sig fast många utanför IT tror Berlin osv har mer.
Vi är också hett eftertraktade i Staterna då alla vet att det är bra skit som händer i Stockholm så utvecklare/ingenjörer är av hög kvalitet.
För detta kan du tacka de stora som Spotify/DICE/Skype/Klarna/Trustly osv (även om Skype skapades av estner...).
Enda nackdelen med Stockholm är dock lönerna som anställd. Du får 50% (som bäst) mot Europa/Staterna.
För detta kan du tacka Vänsterextrema Kommunister för.
Vi har dock bäst life-work ratio.
Stockholm är dyrt att flytta till vilket är andra nackdelen.
Men du kan fixa boende 20-40min efter tuben dock ofta inneboende men låg hyra.
Detta är en start många går igenom första åren.
Men sen pang har du ditt bolån och börjar karriär nr2.
Här kraschar inget men vi hade en liten dipp som återtogs efter 6mån.
Lycka till! Första 1-2 åren är alltid tuff för alla som vill mer än lillstaden man föddes i. Men det är värt det på alla sätt och vis om du funderar på det.