• 4
  • 5
2023-06-27, 23:07
Medlem
Flasebbs avatar
Fick dessa problem bara efter att jag började extremsporta, öppnade djävulens port som jag skulle kalla det.
Ungefär som knarket att när du har provat så har du provat och upplevelseribban höjs väsentligt.

Som någon annan skrev, det är psyket och du har förmodligen satt igång karusellen ironiskt med ditt spritt språngande var dag och kroppen din upplever sådan lycka att du ständigt behöver återupprepa kicken.
Citera
2023-06-27, 23:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
I januari. Fick en panikattack då och efter det så har det gått utför.

Känner igen att panikattacker kan snedställa hela ens liv. Det tar tid att läka. Problemet är att om man får något kroppsligt, läser man gärna in panik i det.
Citera
2023-06-27, 23:54
Medlem
yj3E9qxs avatar
Haft samma problem under lång tid och trodde jag var ensam om problemet.

Bakgrund:

Hade en period där jag var mycket stillasittande och blev placerad på SSRI och liknande. Det blev successivt svårare att andas och blev medveten om min andning och började mer eller mindre andas manuellt under stor del av dygnet. Det blev så illa att jag fick panikattacker stundtals och jag blev så van vid dem att de inte störde mig i sig, utan blev att jag satt helt stilla utan förmåga att röra mig då minsta rörelse kunde göra att jag fick en fullblåst panikattack där jag ligger på golvet.

Problemet blev så illa att jag åkte till akuten flertalet gånger, fick vänta 8h utan att få någon vidare hjälp. Slutade med att jag regelrätt planerade att ta livet av mig flertalet gånger.

Nu har problemet blivit bättre, hur?

Jag slutade äta. Förlorade 40kg, gick ifrån 125kg till 85. Och började gå en mil om dagen.

Problemet är löst till 80% skulle jag säga, så har inte andningsproblemen längre MEN när jag sitter ned så tenderar magen till att bulta med hjärtslagen, långt ned till naveln. Det är inte så att jag tänker på något speciellt utan är en kroppslig ångest (om det är ångest) till 90%.

Kan väl erkänna att jag inte varit något vidare snäll mot mitt nervsystem sedan långt tillbaka då jag tenderade till att titta på skräckfilmer sedan jag var väldigt ung (mina föräldrar lät mig se slasherfilmer så som motorsågsmassakern när jag var 3år). Sedan började med koffein väldigt tidigt i stora mängder. Detta gick sedan över till gore, där jag var inne i en lång period på 10år där jag hade som nöje att titta på gore för att känna mig levande då det kändes som jag var levande död. Även om jag inte kände något när jag tittade på detta så fick nog mitt nervsystem ett nummer så att säga.

Även en bakgrund av alkoholiserade föräldrar och en del andra traumatiska upplevelser som även de gjorde ett nummer på nervsystemet.

Har svårt att koppla av, finner att jag konstant är i ett fight or flight-mode, där jag spänner hela kroppen automatiskt och måste vara medveten om att koppla av musklerna ibland, för annars håller jag inne buken och har axlarna konstant spända.

Blev för ett par år sedan diagnostiserad med autism och ADD. Och fick elvanse utskrivet vilket hjälper en hel del mot ADDn och min ångest. Ska väl inte sticka under stolen att detta även hjälpte med viktnedgången en del. Istället för att ha en massa tankar som rusar igenom huvudet på en gång, det är som att sitta i ett rum med hundratals personer som pratar samtidigt, tex inför ett tal, bio eller liknande event där varje person pratar och där varje person som pratar är en tanke. Numera efter medicinen är det mer tyst och jag kan ha en tanke åt gången och vara mer produktiv i mitt liv, istället för att bli helt förlamad av tankar och allt som man ska göra.

Det som hjälpt mig utöver viktnedgången och gå en mil om dagen:

Kalla duschar, så kallt det går, helst lägre än 10C. Det ska bli så kroppen hyperventilerar och andas djupt. Kör på detta i 5min, duscha hela kroppen, helst där kroppen tycker det är obehagligast och där kärlen är ganska ytliga så man kyler ned blodet snabbt (huvud, hals, under armarna etc). Efter detta finner du att ett inre lugn som är oslagbart i några timmar efteråt. Detta är ett måste. Detta gör att kroppen lämnar fight or flight snabbt och går in i ett parasympatiskt läge.

Meditation låter som flum. Men även detta dämpar kroppens stressläge och man hamnar i ett kroppsligt lugn som är oslagbart. Lägg dig ned, eller sitt, jag finner att ligga ned är bäst. Sedan fokusera tankarna inåt, så fort tankar dyker upp så släpper du dem och återgår till stället där du inte tänker på annat (än möjligen andningen).

Djupa suckar andas som vanligt, men när man andas så har man ungefär 20% lungkapacitet kvar och den använder man genom att ta ytterligare ett andetag utan att andas ut. Som när man gråter så kan du notera att folk tar djupa andetag efter varandra utan att andas ut, detta är ett sätt för kroppen att lugna ned sig.

Inte äta lika ofta detta har jag noterat gör problemet värre, särskilt då jag även har bråck på magmunnen. Jag löste detta problem genom att återgå till att äta en gång om dagen (gjorde detta sedan barnsben, men åt allt oftare och lade på mig vikten vilket spädde på problemet).

Undvika koffein och nikotin i den mån det går. Dricker väl koffein fortfarande (dock i mindre mängd) då jag är efterbliven, men gör problemet värre, vilket jag vet. Detta gör att kroppen går in i fight or flight och är helt emot kroppens parasympatiska läge.

Undvika saker som stressar en denna är viktig. Även den är helt kontra parasympatiska läget. Undvik nyheter, sociala medier och annan skit (typ Flashback). Men denna är svår då när man är stressad så tenderar man till att söka mer stressade aktiviteter av någon anledning har jag märkt. Man är stressad, söker sig till saker som stressar en, vilket gör en ännu mer stressad och blir en loop av allt mer stressade aktiviteter. Läser inte ens nyheter längre, är inte på någon social media, min enda synd är Flashback.

D-vitamin denna är stor. 5000-10000 IU dagligen, med 200ug K2. Hjälpt oerhört med mina problem har jag märkt. Behöver vidare högre doser om man har ett helt kört mag-tarmproblem då upptaget minskas oerhört.

B-vitamin då främst B1, har hjälpt med magproblemen och stressen OERHÖRT. Detta kan inte underskattas. Äter dessa: https://www.svenskhalsokost.se/healt...mplex?da=14-25

B1 brist, eller beriberi är känt för att skapa en lång rad problem. I stort sett alla är nedsatta pga vår kolhydratrika kost. Kolhydrater behöver B1 för att omvandla till någon energiprocess som suger ut stor del av B1-vitaminet vi får i sig. Äter du omeprazol eller liknande som sänker Ph-värdet så kan jag garantera att du är nedsatt i B1. Omeprazol är ett jävla gift egentligen, känns bra för stunden men problemet blir värre då detta sprider h-pylori där magsår och sura uppstötningar härsammar ifrån. (Ja, man får sura uppstötningar ifrån bristen på magsyra, inte pga av den.) Så om man vill bota GERD så borde man sänka syran med betain HCL och äppelcidervinäger som sänker PH-värdet, detta gör att magmunnen stängs ordentligt (den stängs inte korrekt om magsyran är för HÖG).

Probiotika när man är stressad så hjälper probiotika en del. Måste dock vara en bra sådan och ingen yoghurt eller liknande (dock är egengjord kefir undantag, tillsammans med surkål eller kimchi). Själv äter jag dessa vilket lugnat min mage en hel del: https://www.svenskhalsokost.se/healt...emium?da=14-54

Magnesium detta borde alla ta ändå då i stort sett alla är nedsatta. Blodprover är meningslöst då man bara mäter blodvärden där 1% av magnesiumen finns. Man kan vara nedsatt även om blodet ser bra ut.

Zink borde alla ta, hjälper mot väldigt mycket, särskilt för män. Involverat i typ 300 processer i kroppen och stor del av befolkningen är nedsatt.

Man ska inte underskatta probiotika då de gör en hel del för måendet utöver hur magen fungerar, då den skapar en hel del signalsubstanser och annat.

Även noterat att jag sedan lång tid haft problem med mag- och tarmkanalen då jag inte skitit ordentligt så länge jag kan minnas. Är väl resultat av all stress. Misstänker väl att det är en del av GAD eller liknande som gett mig IBS-liknande problem.

Hoppas att detta hjälper någon då denna åkomman är ett helvete som höll på att ta livet av mig. Detta har plågat mig i 4år nu. Om min långa post kan hjälpa en enda person så är min post värt det. Hade jag kunnat läsa min post för 4 år sen och sluppit stor del av dessa plågor så hade jag gett allt av värde i gentjänst.

Räkna inte med att få hjälp ifrån sjukvården, inte det minsta. De kommer bara att ta blodtryck, ta blodprov och säga "lol är bara ångest" och garva åt dig.

Har säkert missat någonting. Men önskar alla lycka till med detta helvete.
Citera
2023-06-28, 00:03
Medlem
Upplevde lite liknande grejer när jag käkade Srtralin för en massa år sedan. Lösningen var terapi i viss mån men framförallt fysisk aktivitet - ju jävligare desto bättre, rent jävla självplågeri så länge det gick att härda ut för att sedan landa mjukt på en kudde av signalsubstanser. Hade crossfit funnits på den tiden hade det passat mig jävligt bra.

Har snackat med andra som använt löpning för att behandla psykisk ohälsa men där verkar det vara mer lågintensivt och längre tid det handlar om.

Om din hjärna kräver rörelse kanske det är värt att testa att ge den vad den ber om? Testa att vrida upp intensiteten och se ifall du får effekt på mindre tid än det tar att gå 20km.
Citera
2023-06-28, 04:24
Medlem
Kan du prata med chefen så att du får ta promenader lite oftare?

Har du testat att lägga dig ner på rygg på en gräsmatta eller liknande, som paus, någon gång under din promenander?
Djupa andetag, titta mot himlen.
Sätt dig med ryggen mot en stort träd och bara andas, före du fortsätter din promenad. Det är ju jävligt bra att du går så mycket. Men tråkigt att du har så nära till ångest.

Naturen, långt från mänskor, är bra. Ta det steg för steg.

Bra råd från yj3E9qx, angående vitaminer.
Citera
2023-06-28, 04:40
Medlem
Adhd?
Citera
2023-06-28, 05:44
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Jag går på Sertralin 100mg men håller på att höja till 150mg just nu. Så trappar upp den.

Sen tar jag Subetex injektion 100mg en gång i månaden hos Laro.

Sömnmedicin: Mirtazapin och theralen

Men jag har haft detta problemet sen Januari. Men det har blivit bättre i perioder.

Gick till läkaren på laro för min ångest. Då sa han att jag ska testa högre dos på sertralin och det är därför jag höjer den just nu.
När blev du inskriven vid LARO?

Läkemedelsassisterad behandling vid opioidberoende

LARO-mottagningar erbjuder dig som är beroende av opioider (till exempel heroin) en läkemedelsassisterad behandling med läkemedel som består av narkotika.

Den medicinska delen av behandlingen kompletteras med samtal, stöd och rådgivning.
Citera
2023-06-28, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
När blev du inskriven vid LARO?

Läkemedelsassisterad behandling vid opioidberoende

LARO-mottagningar erbjuder dig som är beroende av opioider (till exempel heroin) en läkemedelsassisterad behandling med läkemedel som består av narkotika.

Den medicinska delen av behandlingen kompletteras med samtal, stöd och rådgivning.
Laro erbjuder inte någon samtalsterapi det vet alla som gått där. Laro erbjuder knark för att tjäna pengar.

Att det skulle ingå samtalsterapi och att man skulle bry sig om patienterna är endast spel för galleriet.

Vill man ha hjälp får man vända sig inåt. TS behöver uppleva egot dö för att inse att det inte går att kontrollera någonting öht och det inte är någonting farligt. Det är hans försvarsmekanismer som han klamrat sig sig fast vid.

Finns ingen som kan hjälpa dig inom vården eller psykiatrin det är lika bra ge upp den tanken.
Senast redigerad av Bannyarklov2026 2023-06-28 kl. 16:58.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in