2023-06-27, 07:37
Bannlyst
Ligger tråden fel så flygga vänligen.

Jag skickar ibland med jobbet (från ett annat EU land lite söder) och jag har märkt att det finns länder som har jävligt "rena" address-system, sedan sådana som man undrar hur fan de ens lyckades trassla till det något så enormt.

Använder DHL och nordländerna är sjukt cleana, lägger man bara i vägen i fältet så kommer postnumret och staden automatiskt, stämmer i nästan alla fall. Tyskland detsamma.

UK däremot, England främst dit jag skickar, känns som en enda jävla röra. På ett postnummer kan det kommer fram en hel jävla radda på områden och städer. Ibland tvingas man sitta och googla på wikipedia för att veta vilket område som ligger i vilken stad m.m. Känns som att de hade behövt bygga om hela jävla systemet från grunden. Frankrike är också mycket strul.

Ni andra som skickar till mer exotiska länder får gärna bidra med era historier, var skickar man enkelt och cleant? Vilka är madrömsländerna enligt er?

Jag kan förresten lägga till en bubblare såhär mot slutet, tex ett land som typ Qatar är väldigt enkelt att skicka till. De har oftast bara huvudstaden sen House nr.10 typ. Inte mycket som kan gå fel där och aldrig haft ett problem med de rika arabländerna.
Citera
2023-06-27, 08:22
Moderator
Sun Rulers avatar
Från resor till forumet för frakt och paketutlämning.
/Moderator
Citera
2023-06-27, 12:12
Medlem
TheGretaResets avatar
Italien är mardrömslandet nummer 1. Många ebay-säljare som skickar internationellt skriver ut att de skickar inte till Italien.
Citera
2023-06-27, 12:25
Medlem
Analretendents avatar
Adresser i mellanöstern kan vara vilda västern, Kuwait är en mardröm. Adresser saknar ofta postnummer även om de officiellt har postnummer i landet. De gillar att dela in områden i områdesnamn och block och sedan hänvisa till någon byggnad. Givetvis tycker de flesta speditörer i denna del av världen att det inte räcker och då blir det en jakt på korrekt postnummer och mottagaren är inte alltid till någon större hjälp.

Medhåll om Storbritannien också, de har också någon idiotisk idé om att postnummer ska innehålla bokstäver, vilket gör de mycket svårare att memorera när man bara ska läsa av dem och skriva in dem någonstans.
Citera
2023-06-28, 05:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Italien är mardrömslandet nummer 1. Många ebay-säljare som skickar internationellt skriver ut att de skickar inte till Italien.

Skickar inte dit men hur kommer det sig att de dragit på sig ett sådant rykte? Italienare har väl inte lägre moral än folk i närliggande länder? Eller helt enkelt bara en jävla massa strul pga deras system?

Citat:
Ursprungligen postat av Analretendent
Adresser i mellanöstern kan vara vilda västern, Kuwait är en mardröm. Adresser saknar ofta postnummer även om de officiellt har postnummer i landet. De gillar att dela in områden i områdesnamn och block och sedan hänvisa till någon byggnad. Givetvis tycker de flesta speditörer i denna del av världen att det inte räcker och då blir det en jakt på korrekt postnummer och mottagaren är inte alltid till någon större hjälp.

Medhåll om Storbritannien också, de har också någon idiotisk idé om att postnummer ska innehålla bokstäver, vilket gör de mycket svårare att memorera när man bara ska läsa av dem och skriva in dem någonstans.

Hur kan du våga skicka till ett land som Kuwait? Jag skickar inte till några av de fattiga arabländerna samt hela afrika, för att göra det enkelt. Bara strul. Har vågat någon gång till sydafrika och då gick det tydligen bra, trots en skön "impossible to track tracking number in this country", använde dock inte DHL då möjligt att DHL är bättre i dessa länder.

Ja Uk är som sagt en enda röra. Man undrar ju hur de ens lyckades trassla till det något så enormt? Det finns rena rama u-länder är smidigare att skicka till. Skumt som fan. Måste vara något byråkratiskt misslyckande som infördes för mycket längesedan, som ligger och ruvar i bakgrunden.
Citera
2023-06-28, 07:07
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukpasta
Skickar inte dit men hur kommer det sig att de dragit på sig ett sådant rykte? Italienare har väl inte lägre moral än folk i närliggande länder? Eller helt enkelt bara en jävla massa strul pga deras system?
Det är organiserade stölder det handlar om i Italen.
Citera
2023-06-28, 08:29
Medlem
Analretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukpasta
Hur kan du våga skicka till ett land som Kuwait? Jag skickar inte till några av de fattiga arabländerna samt hela afrika, för att göra det enkelt. Bara strul. Har vågat någon gång till sydafrika och då gick det tydligen bra, trots en skön "impossible to track tracking number in this country", använde dock inte DHL då möjligt att DHL är bättre i dessa länder.

Förskottsbetalning. Så länge man använder kurirtjänster så är risken ganska låg att paketet kommer bort. Om man däremot skickar varor innan betalning till vissa länder kan man ju drömma om att få se röken av pengarna.
Citera
2023-06-28, 10:28
Bannlyst
USA skickar jag till ibland, till polare m.m.

Har aldrig haft något lost in mail även med billigare alternativ, kan tänka mig att man är i stensäkra händer med typ DHL eller Fedex.

Lustigt att Storbritannien nämns så mycket redan i tråden. När jag försökte sälja av gammalt skräp på eBay för ett par år sedan så köpte en britt ett gammalt 8bit nes, paketet nådde aldrig fram. Aldrig igen. Sen håller jag med om att deras system för addresser verkar vara riktigt oorganiserat och klumpigt. Känns inte som ett I-land men sen är väl det egentligen ett Uland när man börjar komma ut från storstäderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in