• 2
  • 3
2025-04-03, 20:52
Medlem
en annan parameter är arvegods

nu när köttberget 30 och 40-talister börjar checka ut så frigörs det en hel del kapital, bostäder och fonder/aktier som har ägts under lång tid och ökat mycket i värde

i det flesta fall rör det sig om flera miljoner per hushåll

det är väl därför dollarmiljonärerna ökar?

"Förra året fick Sverige 100 000 nya dollarmiljonärer – en trend som ser ut att fortsätta.

Samtidigt är inkomstskillnaderna större än de varit på decennier.

Under 2023 ökade antalet dollarmiljonärer till 575 000. Så många i Sverige äger alltså tillgångar värda motsvarande minst en miljon dollar"

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/1...er-det-att-bli

skulle vara intressant att följa upp detta och se hur det ligger till
Citera
2025-04-03, 23:34
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Hur kan Sveriges ekonomi vara bra?
Vi har guld och gröna skogar och välfungerande företag som ger dom anställda bra lön.
Men så behöver!
Skolan, sjukvård, polis, militär samt övrig offentligt behöver massor av pengar.
Hög kriminalitet, nogo zoner och allt annat elände.

Invandrare, invandrare och invandrare.

Skolan klarar inte utav att utbilda invandrare. Dom är helt enkelt enkelt inte skapade för att gå i skolan. Dom skapades för att tillämpa religion eller krig.

Sjukvården klarar inte utav att vårda invandrare. Dom är helt enkelt inte skapade för att vara friska. Dom importerades för att belasta sjukvården.

Polisen klarar inte utav att motverka invandrare. Dom är helt enkelt inte skapade för att följa lagen.
Dom importerades i tro på att dom följer svensk moral, lagar och regler redan från dag 1.

Militären klarar inte utav att träna invandrare. Dom är helt enkelt inte skapade för att visa lojalitet till annan nation än vad deras hudfärg visar. Dom importerades inte för att skydda Sverige från första början.

Lägg även till att vårt svenska samhällsystem är ineffektivt. Det är en hög administration. Många kockar i soppan och alla kommer med idéer och drar i samma spak kors och tvärs för att styra Sverige. Lägg även till att majoriteten av våra politiker är naiva liberaler som ligger 10 år efter i utveckling. När övriga världen motverkar invandring och ändrar sitt styre, då följer Sverige efter, med 10 års fördröjning.

Ta t.ex. nu när Trump ändrar världsordningen. Sverige står fast med ideologin "Fri Handel"...i ca 10 år. Sedan kommer Sverige inse att tullar var väll inte så dumt trots allt. Men det är 10 år efter.
Citera
2025-04-04, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Invandrare, invandrare och invandrare.

Skolan klarar inte utav att utbilda invandrare. Dom är helt enkelt enkelt inte skapade för att gå i skolan. Dom skapades för att tillämpa religion eller krig.

Sjukvården klarar inte utav att vårda invandrare. Dom är helt enkelt inte skapade för att vara friska. Dom importerades för att belasta sjukvården.

Polisen klarar inte utav att motverka invandrare. Dom är helt enkelt inte skapade för att följa lagen.
Dom importerades i tro på att dom följer svensk moral, lagar och regler redan från dag 1.

Militären klarar inte utav att träna invandrare. Dom är helt enkelt inte skapade för att visa lojalitet till annan nation än vad deras hudfärg visar. Dom importerades inte för att skydda Sverige från första början.

Lägg även till att vårt svenska samhällsystem är ineffektivt. Det är en hög administration. Många kockar i soppan och alla kommer med idéer och drar i samma spak kors och tvärs för att styra Sverige. Lägg även till att majoriteten av våra politiker är naiva liberaler som ligger 10 år efter i utveckling. När övriga världen motverkar invandring och ändrar sitt styre, då följer Sverige efter, med 10 års fördröjning.

Ta t.ex. nu när Trump ändrar världsordningen. Sverige står fast med ideologin "Fri Handel"...i ca 10 år. Sedan kommer Sverige inse att tullar var väll inte så dumt trots allt. Men det är 10 år efter.
Det är kris i många sektorer nu. Jag ladein mig flera gånger och då et fanns pengar på 70-80 talet fick jg bara flumvård i Psykoanalysanda . Sedan ville min analyspsykolog inte lägga in mig på Sms Psy som då funkade någorlunda. Tröttnade och gick i landsflykt till Helsingfors där vården var väldigt bra.
Skola, polis, militär vet jag intelika mycket om.
Citera
2025-04-04, 11:26
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Det är kris i många sektorer nu. Jag ladein mig flera gånger och då et fanns pengar på 70-80 talet fick jg bara flumvård i Psykoanalysanda . Sedan ville min analyspsykolog inte lägga in mig på Sms Psy som då funkade någorlunda. Tröttnade och gick i landsflykt till Helsingfors där vården var väldigt bra.
Skola, polis, militär vet jag intelika mycket om.

Mycket handlar om viljan hos vården också. Har man slappt, trött och arbetslösa folk inom vården...ja då får man detta.

Men om man har folk som har som mål att jobba inom vården. Då får man annat resultat.

Så är det med allt.
Citera
2025-04-28, 23:21
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Sveriges "ekonomiska framgång" under de senaste decennierna är i hög grad driven av finansialisering. Tillväxt i BNP och nationellt välstånd har blivit extremt beroende av stigande tillgångspriser och ökad skuldsättning. Resurser har systematiskt omfördelats från produktiv verksamhet till finansiella aktiviteter. Ekonomiska beslut styrs numera primärt av finansiella mål - inte av produktiva eller samhälleliga behov. Arbetskraft och kompetens söker sig till finanssektorn snarare än till produktion eller välfärd. Bankernas balansräkningar har vuxit exponentiellt i förhållande till BNP, hushållens skuldsättning har nått historiskt extrema nivåer, och bostadsmarknaden har förvandlats från en välfärdsfunktion (och konsumtionsvara) till ett spekulationsobjekt.

Finansialiseringen är därför en huvudorsak till varför Sverige kan uppvisa "ekonomisk framgång" på pappret samtidigt som samhällsfunktionerna gradvis eroderar.
Citera
2025-05-01, 06:25
Medlem
Vi har en hygglig lön men en usel social offentlig sektor.
det rustas ner.
Va fan får vi för pengarna?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här