Citat:

Ursprungligen postat av 
Elocone

Osäker i vilket ämne denna fråga tillhör. Aningen juridik eller familj. Men i detta fall går de ihop.
Låt oss säga att jag och min sambo köper en lägenhet. Hon går in med hela kontantinsats som är på 50% av värdet på lägenheten, för att förenkla så kostar lägenheten 1 000 000 kr. 
Vi är inte gifta men vill skriva ett skuldebrev. Bägge parterna äger 50% av lägenheten men bara en står på lånet. Om någon av oss skulle dö, vad händer då om den andra partnern inte har råd att exempelvis köpa ut sin mamma eller bror som bör arva? Ja mamman i första han, lever inte hon blir det väl brodern? 
Men om jag och sambon gör slut, då ska vi dela på vins/förlust. Om sambon du har gått in med en större del eller hela kontantinsats men i syfte att bägge ska bo där. Men vi har eller kommer skriva avtal att vi inte har delad ekonomi och den andra parten ska inte ärva något. Den som inte gick in med insatsen ska aningen köpa in sig eller inte ha ha rätt att göra anspråk på boendet: hur funkar det juridiskt? Hur bör man gå till väga för att skydda bägge parterna? I dagsläget verkar varken jag eller partnern sugen på att tjäna pengar på någons död. Men rent juridiskt hur blir det? Exempelvis om jag dör, jag har gått in med kontantinsats och vi har skrivit skuldebrev. Ställer jag min sambo då på bar backe och måste fixa till det under bouppteckningen? Eller ärver sambon boendet?

Kontakta en jurist som hjälper er att skriva ett kontrakt som ordnar det ni vill ska ske, det är värt varenda krona!