2023-06-25, 19:57
Medlem
Inte säker på om det finns regler på FB mot detta.

Jag tror att jag säljer mig själv för lågt och skulle vilja förhandla om ett rimligt pris - inte lågt och inte galet högt. Kan du ge råd om hur mycket jag kan förvänta mig med en profil neda? Alla som jag har arbetat med säger att jag är bra på mitt jobb och att jag även har en god social kompetens.

Om du kan dela din profil och pris, kommer det att hjälpa andra.

Antal års erfarenhet: 15
Teknik: .net/C++/Javacript(React/Angular)
Pris per timme: 900
Stad: Stockholm

Det verkar som keyman vill få betalt nu https://www.keyman.se/prisbarometern/
Citera
2023-06-25, 20:21
Medlem
Maskotens avatar
Jag betalar 900-1500:- i timmen för en sådan.
Citera
2023-06-25, 21:29
Medlem
Cyborg2030s avatar
Det du kan är ganska vanligt. Pga lågkonjunktur har det blivit en del nedskärningar och lite högre arbetslöshet. Dessutom börjar många använda AI-verktyg effektivt nu och det bör minska behovet av att utöka team med fler medlemmar. Med det sagt tycker jag att 900 får man nog vara ganska nöjd med i dag. Du har arbetslösa kollegor som gärna tar det.
Citera
2023-06-25, 21:46
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det du kan är ganska vanligt. Pga lågkonjunktur har det blivit en del nedskärningar och lite högre arbetslöshet. Dessutom börjar många använda AI-verktyg effektivt nu och det bör minska behovet av att utöka team med fler medlemmar. Med det sagt tycker jag att 900 får man nog vara ganska nöjd med i dag. Du har arbetslösa kollegor som gärna tar det.

Det med att många använder AI effektivt redan nu har jag lite svårt att tro. Vad baserar du det på? Jag ser det i nuläget endast som ett komplement och effektiviteten är endast bra i vissa delmoment.
Citera
2023-06-25, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maskoten
Jag betalar 900-1500:- i timmen för en sådan.

Det är ett ganska stort utbud.

Avgör kontraktets längd priset? Om ja, hur mycket kommer du att betala för ett 6 månader långt uppdrag?
Citera
2023-06-25, 22:46
Medlem
Citat:

Jag gissar nu. Du kanske känner programmera men du har det inte som ett heltidsjobb.

Det mesta av koden jag skriver är från stackoverflow, github eller bloggar. Det jag får betalt för är att analysera kundens behov, förstå problemet, hitta rätt lösning och anpassa koden från internet till en befintlig kod.
I vissa fall hjälper "AI" mig att göra mitt arbete snabbare, vilket är bra för min kund eftersom jag kommer att kunna göra mer arbete på samma tid.

Enligt SCB, är arbetslösheten lägre än förra året https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/arbetskraftsundersokningar/arbetskraftsundersokningarna-aku/
Citera
2023-06-26, 00:11
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Det med att många använder AI effektivt redan nu har jag lite svårt att tro. Vad baserar du det på? Jag ser det i nuläget endast som ett komplement och effektiviteten är endast bra i vissa delmoment.
Jag vet inte vad du har testat med jag sparar väldigt mycket tid med Github Copilot (plugin i Visual Studio och VS Code). Har även sneglat på GPT-Engineer som kan ge dig komplett kod till åtminstone enklare projekt, t.ex. kan den skapa spelet snake i typ valfritt programmeringsspråk. Alltså från en textprompt i naturligt språk. Och det är inga färdiga mallar utan den kommunicerar med ChatGPT och det bli ny kod varje gång. Det finns många fler exempel. Det är många som försöker sopa AI under mattan eftersom ni undermedvetet förstår att AI kan ersätta dig helt inom några år. Din bästa chans är att hänga med och lära dig så mycket AI du kan. De som anser att "AI är bara en fluga" om ett år kommer inte kunna fortsätta i branschen.
Citera
2023-06-26, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terminator75

Jag tror att jag säljer mig själv för lågt och skulle vilja förhandla om ett rimligt pris - inte lågt och inte galet högt. Kan du ge råd om hur mycket jag kan förvänta mig med en profil neda? Alla som jag har arbetat med säger att jag är bra på mitt jobb och att jag även har en god social kompetens.

Java,Angular,Kotlin,Swift == 900kr/h
Citera
2023-06-26, 08:17
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Jag vet inte vad du har testat med jag sparar väldigt mycket tid med Github Copilot (plugin i Visual Studio och VS Code). Har även sneglat på GPT-Engineer som kan ge dig komplett kod till åtminstone enklare projekt, t.ex. kan den skapa spelet snake i typ valfritt programmeringsspråk. Alltså från en textprompt i naturligt språk. Och det är inga färdiga mallar utan den kommunicerar med ChatGPT och det bli ny kod varje gång. Det finns många fler exempel. Det är många som försöker sopa AI under mattan eftersom ni undermedvetet förstår att AI kan ersätta dig helt inom några år. Din bästa chans är att hänga med och lära dig så mycket AI du kan. De som anser att "AI är bara en fluga" om ett år kommer inte kunna fortsätta i branschen.

Jag använder både copilot och Chat GPT dagligen. Och det är fullt möjligt att jag måste fortsätta förbättra mina metoder. Men jag personligen uppnår bara effektivitet i vissa specifika moment då det för större uppgifter kräver så många iterationer av prompter och buggrättning att effektiviteten uteblir. Om andra lyckas bättre är det ju bra. Det är möjligt att AI kan ersätta mig helt inom några år men det är även möjligt att AI då det bygger på aggregering kommer ha mycket svårt att få till de där sista 5, 10% som saknas i att förstå prompternas intentioner så bra att den kan ersätta en utvecklare effektivt.

I dagsläget är majoriteten av copilot autosuggests felaktiga när jag använder det. Det är fortfarande ett verktyg som är bra att ha dock.
Senast redigerad av rrpiper 2023-06-26 kl. 08:23.
Citera
2023-06-26, 09:07
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terminator75

Säljer du C# och lite klientkluddande för webb till små och medelstora företag och det handlar om relativt långa uppdrag som planeras med god framförhållning och du dessutom gillar dem så är 900 SEK/h rimligt, men det är på en sådan nivå att alla lönsamma motparter kommer att tycka att det är lätt att betala så du kan antagligen ta mer betalt. Har du stammisar så nästa gång du gör en införsäljning så anger du några hundringar högre pris och känner av hur det tas emot.

Vill du krama ut ordentligt med pengar behöver du nischa dig på något vis och motparten behöver förstå att det finns andra som redan betalar ett relativt högt pris för dina tjänster. För någon som hållit på i femton år förväntar jag mig att programmeringsspråk är närmast irrelevant, det är branscher, problemdomäner, svåråtkomliga erfarenheter, osv. som är intressant att känna till hos någon som inte är en färsking.

Edit: Det är bara färskingar och mellanchefer som tror att det går att spara tid på att generera kod med chattbotar. Har man varit med ett tag vet man att kodgranskning och revidering är det som tar tid när man väl är flytande i hantverket, och där är chattbotarna helt värdelösa.
Senast redigerad av PissBuss 2023-06-26 kl. 09:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in