2023-06-25, 11:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Bellevue i Malmö? Där är man inte inbodd förrän man är tredje generation som bor på samma plats. När vi flyttad in som Stockholmare hade våra grannar rakt fram bott 56 år i samma hus, hans granne var nyinflyttade och hade bott i 28 år varav de bråkat i 22 år, den tredje grannen i 26 år. När våra barn började skolan så hade alla deras kompisar sin morfar/mormor boende i samma kvarter. När jag sålde villan för att komma ur inaveln så köptes den av en fru vars gamla pappa bodde lite längre bort.
2023-06-25, 11:54
Medlem
Bassplays avatar
I Stockholm skulle man kunna tro att det är så.

Annars är det nog Lilla Edet eller Åtvidaberg.
2023-06-25, 11:58
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JunkerWoland
Syns på huden då en person har blå vener, för det betyder att man har inavel från både mor och fars släkter.

Det har inget med inavel att göra.

Men det stämmar att på vita ariska peroner syns blodådrorna som blå. Kungar och högadeln har historiskt alltid varit vita ädlingar varav de naturligt kallades blåblodiga.

Till skillnad från negrer och MENA som akltid är bruna och skitiga oaktat hur mycket de tvättar sig. Smuts.
2023-06-25, 12:22
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Rinkeby
Husby
Araby

Finns säkert fler heta kandidater..
2023-06-25, 12:24
I Sorseletrakten är nästan alla på ett eller annat vis släkt med Hans Ersson som grundade byn på 1600talet. Men kusingiften förefaller ovanligt, även om släktbanden knöts ihop längre fram . Nästan alltid gifte sig männen med kvinnor som var samer,finska ättlingar eller svenskor utanför familjekretsen.
2023-06-25, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Listerlandet är halvön under Sölvesborg.

Jo, man har pratat mycket om inavel på Lister i alla år, men jaf vet inte hur sant det är.

Själva Sölvesborg är en hamn- och handelsstad så där är nog inaveln lägre.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Unverr...dborgs_sjukdom

Intressant med det där på Listerlandet. Trodde helt ärligt att kusingiften i Sverige (dock Blekinge/Skåneland) var väldigt ovanligt bland vanligt folk för. Bland mina förfäder finner jag enbart ett enda, samt ett gifte med ett kusinbarn.
2023-06-25, 12:29
Bannlyst
Örsundsbro, mycket inavel med rednecks där
2023-06-25, 12:31
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retardator
Sollerön, Gotland och Tierp.
Sollerön och Gotland är lätt att begripa varför: geografin är ju ganska försvårande.
Hur menar du? Gotland har alltid varit tätbefolkat och där har funnits hundra gånger mer folk än vad som krävs för att undvika inavel. Visby hade dessutom en stor hamn där folk från hela östersjöområdet och ännu längre ifrån samlades. Även om landsbygdsbefolkningen på ön inte hade mycket till övers för stadsborna i Visby fanns det ändå ett utbyte av gener däremellan. Och befolkningen på Sollerön var förmodligen också stor nog, men de hade dessutom täta band med fastlandet. Bland annat var öns kapell sällan bemannat och man fick ta båten över sjön för att besöka kyrkan i Mora var och varannan söndag.
2023-06-25, 12:36
Norduppland runt Heby lär vara rätt och slätt släkt.
2023-06-25, 12:37
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Rinkeby
Husby
Araby

Finns säkert fler heta kandidater..
Japp! Bergsjön Gårdsten Hammarkullen.
2023-06-25, 12:42
Medlem
Malå utanför Skellefteå ja. Där finns det bara inavlat.
2023-06-25, 13:05
Har väldigt mycket släktband med Skellefteå. Men går man tillbaka i anorna så är det inga kusingiften utan anorna möts längre bort i släktled. Så det får mig att tro att kusingiften var väldigt ovanliga i Sverige. Dock med de kanske 1000 namn jag sett då jag släktforskat lite i Skellefteå så var det extremt få som kom in utifrån. Då framförallt präster. Annars i huvudsak bönder i byarna runtom Skellefteå som knöt släktband.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in