Citat:
Ursprungligen postat av
admin
Problemet med Tor kommer att åtgärdas, men vi behöver hantera vissa mer akuta saker innan.
Vi har begränsat med resurser, vilket innebär att vissa saker ibland tar tid.
Orsaken till att viss trafik blockeras beror på att det just nu förekommer elakartad aktivitet mot forumet, och skulle vi inte hantera denna så skulle vi ha betydligt större problem än möjligheten att kunna ansluta till forumet via Tor.
Detta ska inte tolkas som att vi planerar att blockera viss trafik för alltid, utan att vi behöver göra en sak i taget.
Har tyvärr ingen tidsuppskattning om när detta är klart, då det även är många andra saker som behöver hanteras just nu. Men det kommer att fixas.
Citat:
Ursprungligen postat av
sefipaw
Snart har två månader gått sedan man kunde besöka FB via TOR senast.
Släpp charaden nu.
Om admin vill förbjuda TOR-surfare på FB så är det läge att erkänna.
Se mitt svar ovan.
Kan inte ge någon tidsuppfattning om när det går att använda Tor igen.
Det finns dock betydligt viktigare saker att åtgärda i närtid. Med större resurser skulle det givetvis gå snabbare, men här måste vi prioritera. När intäkterna från annonsering minskat dramatiskt så har andra plattformar plattformar (Twitter, Facebook, Reddit m.fl.) börjat ta betalt för vissa av sina konton, och aktörer som Schibstedsägda Omni försöker att delvis finansiera verksamheten via donationer.
Det är extremt få som ger donationer till Flashback, vi har inga planer på att ta betalt för medlemskap och det finns t.o.m. vissa medlemmar som blockerar annonserna (så vi inte får några intäkter alls). Att angripa de problem som vi har från personer uppkopplade via Tor är både tidskrävande och kostsamt. Så här måste vi prioritera.
Vi har valt den prioriteraring vi anser vara bäst för forumet. Att börja ta betalt för konton är enligt mig kontraproduktivt (medlemmarna är en tillgång, inte några som ska tvingas betala för att få vara delaktiga). Att blockera besökare att blockera annonser skulle vara omöjligt. Vill någon blockera så är det alltid möjligt. De som blockerar vet att det skadar forumet, men tror att det kommer att funka ändå. Och att ge donationer är frivilligt. Jag vet att andra aktörer drar in stor summor på donationer, men så är inte fallet med Flashback. De flesta tycker att vi bör klara oss på de intäkter vi har. Ett tvåsiffrigt antal personer hjälper dock till, och de gör givetvis skillnad. Men de flesta tycker att det är bra som det är.
Så även om jag tycker det är bra om besökare kan använda Tor, så måste det också vara genomförbart. Om kostnaden för att kunna erbjuda detta är högre än våra intäkter så finns det långsiktigt inget forum kvar. Charad eller inte. Det är verkligheten. Så nej, det finns inga planer på att förbjuda Tor föralltid. Men just för tillfället har vi inte resurserna att kunna hantera denna möjlighet. Möjligen inte det svar du önskar, men ett svar på varför situationen ser ut som den gör. Det ligger i Flashbacks intresse att man även kan nå det via Tor. Men inte till vilket pris som helst.
admin