2023-07-06, 17:19
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Problemet med Tor kommer att åtgärdas, men vi behöver hantera vissa mer akuta saker innan.
Vi har begränsat med resurser, vilket innebär att vissa saker ibland tar tid.
Orsaken till att viss trafik blockeras beror på att det just nu förekommer elakartad aktivitet mot forumet, och skulle vi inte hantera denna så skulle vi ha betydligt större problem än möjligheten att kunna ansluta till forumet via Tor.
Detta ska inte tolkas som att vi planerar att blockera viss trafik för alltid, utan att vi behöver göra en sak i taget.
Har tyvärr ingen tidsuppskattning om när detta är klart, då det även är många andra saker som behöver hanteras just nu. Men det kommer att fixas.

admin

Tack för den uppdateringen. Vi hoppas att Flashbacks kamp mot Ondskan kröns med framgång och att vi snart kan få vara anonyma igen.
Citera
2023-07-06, 18:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Men eftersom du skriver detta inlägget så utgår jag från att det fortfarande fungerar att använda Tor.
Har grävt i detta, då jag var nyfiken på varför det fortfarande fanns problem hos vissa.
Tydligen så beror det på att det även förekommer annan elakartad aktivitet mot forumet, dvs inte DDoS-attacker.
Det finns ingen blockering av Tor som helhet, men däremot så blockeras viss trafik mot forumet. Trafik där någon systematiskt försöker skada forumet, och försöker utföra angrepp mot forumet.
Jag beklagar detta, och var inte medveten om detta när jag tidigare svarade på frågan om Tor.
Det går fortfarande att använda Tor, men det finns vissa uppkopplingar som är blockerade. Jag tror och hoppas att dessa är tillfälliga.

admin

Citat:
Problemet med Tor kommer att åtgärdas, men vi behöver hantera vissa mer akuta saker innan.
Orsaken till att viss trafik blockeras beror på att det just nu förekommer elakartad aktivitet mot forumet, och skulle vi inte hantera denna så skulle vi ha betydligt större problem än möjligheten att kunna ansluta till forumet via Tor.
Detta ska inte tolkas som att vi planerar att blockera viss trafik för alltid, utan att vi behöver göra en sak i taget.
Har tyvärr ingen tidsuppskattning om när detta är klart, då det även är många andra saker som behöver hanteras just nu. Men det kommer att fixas.

admin

Du sa ju först att det fortfarande gick att använda Tor (det fetade) men har nu kommit till insikt att det inte gör det.

Varför felaktig information först?
Citera
2023-07-07, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du sa ju först att det fortfarande gick att använda Tor (det fetade) men har nu kommit till insikt att det inte gör det.

Jag tror den enkla förklaringen är att admin har absolut nollkoll på vad som sker på detta forum, samt har nollkoll på teknik. Skulle säga att det skulle förklara en hel del om vilka beslut som fattats på forumet under åren.

Det skulle även förklara varför han är så vag om vilken typ av "elakartad aktivitet" som drabbar forumet.
Citera
2023-07-07, 23:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
Jag tror den enkla förklaringen är att admin har absolut nollkoll på vad som sker på detta forum, samt har nollkoll på teknik. Skulle säga att det skulle förklara en hel del om vilka beslut som fattats på forumet under åren.

Jag tror nog att admin har koll på vad som händer på forumet. Förhoppningsvis förstår sig teknikerna på det tekniska.

Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
Det skulle även förklara varför han är så vag om vilken typ av "elakartad aktivitet" som drabbar forumet.

Om man har säkerhetsproblem är det sällan klokt att diskutera dessa på ett offentligt forum.
Citera
2023-07-08, 09:34
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Se Regulus svar här.
"Samtliga exitnoder jag testat runt om i världen (ett stort antal) är blockerade på Flashback med ett (1) enda undantag i ett icke-europeiskt land. Jag tänker inte posta länken till den "fungerande" noden med hänvisning till regel 1.11 (länkar till skadlig kod) eftersom jag på goda grunder tror att just den noden är något annat än den utger sig för att vara (och därför inte heller uppfattas som en TOR-nod av Flashback). Om någon som läser tråden hittar den på egen hand avråder jag från att använda den."
Jag har inga skäl att ifrågasätta det Regulus skriver ovan, och om så är fallet så anser jag att det inte går att använda Tor. Även om det i teorin är möjligt, så är det i praktiken omöjligt om denna uppkoppling medför andra risker.

admin
Citera
2023-07-09, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror nog att admin har koll på vad som händer på forumet. Förhoppningsvis förstår sig teknikerna på det tekniska.

Om man har säkerhetsproblem är det sällan klokt att diskutera dessa på ett offentligt forum.
Jag tror att man bör och kan diskutera detta i största allmänhet, utan att nödvändigtvis gå in på tekniska detaljer. Informationen som "admin" först kommunicerade stämde ju inte med verkligheten.

I en annan del av forumet, "Stora tråden om polisbeslag och IT-forensik" finns följande att läsa:

- 2023-05-29 10:46:17+0200: Detta är datumet och tiden då händelsen inträffade. I det här fallet är det den 29 maj 2023 kl 10:46:17 med en tidszonförskjutning på +0200.
En användare påstår där att hen blivit förmål för en husransakan, angående att någon hackat ett stort svensk forum.
Citera
2023-07-09, 13:29
Medlem
Ni kan väl åtminstone förklara vad ni tror den "elakartade aktiviteten" har som mål?

Hack FB-konton?

Hacka VPN-konton?
Citera
2023-07-10, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Jag tror att man bör och kan diskutera detta i största allmänhet, utan att nödvändigtvis gå in på tekniska detaljer. Informationen som "admin" först kommunicerade stämde ju inte med verkligheten.

I en annan del av forumet, "Stora tråden om polisbeslag och IT-forensik" finns följande att läsa:

- 2023-05-29 10:46:17+0200: Detta är datumet och tiden då händelsen inträffade. I det här fallet är det den 29 maj 2023 kl 10:46:17 med en tidszonförskjutning på +0200.
En användare påstår där att hen blivit förmål för en husransakan, angående att någon hackat ett stort svensk forum.
Just den användaren hade fått sin mobil beslagtagen av polisen redan i början av detta året.
Användaren gick igenom loggarna för att se vad polisen gjort med hens mobil och just den 29/5-23 gjordes det en PIN-återställning eller strömåterställning av It-forensikern.

Så hur kopplar du ihop detta med flashbacks aktuella problem ang TOR ?
Citera
2023-07-10, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Just den användaren hade fått sin mobil beslagtagen av polisen redan i början av detta året.
Det fanns ju datorer och annan utrustning, som polisen inte beslagtog.
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Användaren gick igenom loggarna för att se vad polisen gjort med hens mobil och just den 29/5-23 gjordes det en PIN-återställning eller strömåterställning av It-forensikern.

Så hur kopplar du ihop detta med flashbacks aktuella problem ang TOR ?
Det är troligt att det inte finns något samband alls.
Den andra tråden fungerar kanske främst som en illustration över hur svårt det är att utreda hackning av ett stort svenskt forum. Och att det därmed inte är så lätt att komma tillrätta med de nu aktuella problemen på Flashback.
Användaren i den andra tråden är inte helt tydlig med vad och när hen har gjort saker och ting.
Jag uppfattar det som att hen anser sig skaffa ett alibi genom att utföra en attack, just under den tid polisen har valda delar av hens utrustning i beslag.
Jag fick intrycket att denna tidpunkt korrelerade väl med tidpunkten för de bekymmer som uppstod för Flashback. Jag kan ha missförstått användaren i den andra tråden.
Citera
2023-07-19, 08:33
Medlem
Snart har två månader gått sedan man kunde besöka FB via TOR senast.

Släpp charaden nu.

Om admin vill förbjuda TOR-surfare på FB så är det läge att erkänna.
Citera
2023-07-19, 11:31
Administrator
admins avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Snart har två månader gått sedan man kunde besöka FB via TOR senast.

Släpp charaden nu.

Om admin vill förbjuda TOR-surfare på FB så är det läge att erkänna.

Se mitt svar ovan.
Kan inte ge någon tidsuppfattning om när det går att använda Tor igen.
Det finns dock betydligt viktigare saker att åtgärda i närtid. Med större resurser skulle det givetvis gå snabbare, men här måste vi prioritera. När intäkterna från annonsering minskat dramatiskt så har andra plattformar plattformar (Twitter, Facebook, Reddit m.fl.) börjat ta betalt för vissa av sina konton, och aktörer som Schibstedsägda Omni försöker att delvis finansiera verksamheten via donationer.

Det är extremt få som ger donationer till Flashback, vi har inga planer på att ta betalt för medlemskap och det finns t.o.m. vissa medlemmar som blockerar annonserna (så vi inte får några intäkter alls). Att angripa de problem som vi har från personer uppkopplade via Tor är både tidskrävande och kostsamt. Så här måste vi prioritera.

Vi har valt den prioriteraring vi anser vara bäst för forumet. Att börja ta betalt för konton är enligt mig kontraproduktivt (medlemmarna är en tillgång, inte några som ska tvingas betala för att få vara delaktiga). Att blockera besökare att blockera annonser skulle vara omöjligt. Vill någon blockera så är det alltid möjligt. De som blockerar vet att det skadar forumet, men tror att det kommer att funka ändå. Och att ge donationer är frivilligt. Jag vet att andra aktörer drar in stor summor på donationer, men så är inte fallet med Flashback. De flesta tycker att vi bör klara oss på de intäkter vi har. Ett tvåsiffrigt antal personer hjälper dock till, och de gör givetvis skillnad. Men de flesta tycker att det är bra som det är.

Så även om jag tycker det är bra om besökare kan använda Tor, så måste det också vara genomförbart. Om kostnaden för att kunna erbjuda detta är högre än våra intäkter så finns det långsiktigt inget forum kvar. Charad eller inte. Det är verkligheten. Så nej, det finns inga planer på att förbjuda Tor föralltid. Men just för tillfället har vi inte resurserna att kunna hantera denna möjlighet. Möjligen inte det svar du önskar, men ett svar på varför situationen ser ut som den gör. Det ligger i Flashbacks intresse att man även kan nå det via Tor. Men inte till vilket pris som helst.

admin
Citera
2023-07-19, 17:16
Medlem
Citat:
Det är extremt få som ger donationer till Flashback, vi har inga planer på att ta betalt för medlemskap och det finns t.o.m. vissa medlemmar som blockerar annonserna (så vi inte får några intäkter alls). Att angripa de problem som vi har från personer uppkopplade via Tor är både tidskrävande och kostsamt. Så här måste vi prioritera.
En idé vore ju att om du donerar och skriver ditt användarnamn i donationen i Swish eller dylikt så tas reklamen bort på sidan, ger användaren större inkorg eller vad fan som helst.

Någon form av incitament till att donera. Jag tror personligen folk är mer benägna att betala för något, än att skänka pengar.

I allmänhet fattar jag inte hur du kan tycka att det är dyrare att ha Tor-användare på sidan än att inte ha det. Tor Browser har inte uBlock som standard så rent logiskt borde de vara en guldgruva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in