2023-08-04, 16:48
Medlem
Rainmans avatar
Alex och sigge ger en sund bild av händelseförloppet på sin podd. 😂
Citera
2023-08-04, 17:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag har precis förklarat syftet och du stirrar dig blind på siffrorna. Fantastiskt.

Inte blind, men din liknelse är helt absurd.

Citat:
Varför i hela friden skulle du relatera till hans synsätt när han uppenbart ljuger?

Därför att det var han som är en del i situationen, inte jag eller du och tråden handlar om situationen.

Citat:
Det är inte vad kontrollanten tycks anse.

Vad tycktes kontrollanten anse?

Citat:
No shit att en lögnaktig tjuv vill komma undan med att få ljuga och endast betala mellanskillnaden ....

Du verkar personligen engagerad i detta på ett sätt som jag inte är.
Citera
2023-08-04, 17:06
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Inte blind, men din liknelse är helt absurd.

Därför att det var han som är en del i situationen, inte jag eller du och tråden handlar om situationen.

Vad tycktes kontrollanten anse?

Du verkar personligen engagerad i detta på ett sätt som jag inte är.

Det här är inte värt det. Ha det så bra.
Citera
2023-08-04, 18:26
Medlem
osnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den är märklig, han hade vunnit ofantligt på att erkänna och sedan ta hjälp av en PR-konsult och sprida sin bild av händelseförloppet ensidigt.
Visst är det märkligt!?
Av nån anledning dyker det alltid upp nya kändisar som snattar.
För det första är dom dumma i huvudet, som över huvudtaget snattar.
För det andra är dom ännu mer dumma i huvudet, för dom har ju ögonen på sig.
Om man trots allt känner att man som kändis måste snatta, borde det ingå i grundkursen för kändisskap hur man bör agera när man åker dit
Citera
2023-08-04, 20:05
Medlem
Citat:
Jag har bara konstaterat att det är så det gått till. AÖ försökte komma undan, men handlaren ville inte gå med på det.

Ja det var väl du som skrev "handlaren har ju lite del i detta också"? Ungefär som att handlaren kunde löst detta
Citera
2023-08-04, 20:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Ja det var väl du som skrev "handlaren har ju lite del i detta också"? Ungefär som att handlaren kunde löst detta

Nej, det var inte jag. Handlaren har givetvis ingen del i AÖ:s göranden och låtanden. Det enda man kan sätta ett frågetecken bakom är varför handlaren inte gjort anmälan tidigare om det varit så uppenbart att AÖ stulit.
Citera
2023-08-04, 20:41
Avslutad
Tror ni att A följer den här tråden? Jag tror det
Citera
2023-08-04, 20:52
Medlem
Det är ju mycket lägre beviskrav på snatteri och bötesbrott. Många här tror att det är som med mord
där det krävs 95%+
Citera
2023-08-04, 21:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det är ju mycket lägre beviskrav på snatteri och bötesbrott. Många här tror att det är som med mord
där det krävs 95%+

Stöld är ett brottmål som regleras i 8 kap. 1 § BrB. Snatteri kallas numera för ringa stöld och regleras i 8 kap. 2 § BrB. Skillnaden mellan dessa är att det senare gäller för stöld till ett värde understigande 1000 SEK. Ringa stöld (snatteri) kan enligt brottsbalken leda till böter eller fängelse i högst sex månader. Det ska vara ställt bortom rimligt tvivel att den åtalade begått gärningen för att den ska kunna dömas.

När det däremot gäller tvistemål finns det en annan bedömningsgrund som handlar om rättsfaktum där avvägning sker mellan bevisbörda och beviskrav.
Citera
2023-08-04, 21:50
Medlem
Citat:
Stöld är ett brottmål som regleras i 8 kap. 1 § BrB. Snatteri kallas numera för ringa stöld och regleras i 8 kap. 2 § BrB. Skillnaden mellan dessa är att det senare gäller för stöld till ett värde understigande 1000 SEK. Ringa stöld (snatteri) kan enligt brottsbalken leda till böter eller fängelse i högst sex månader. Det ska vara ställt bortom rimligt tvivel att den åtalade begått gärningen för att den ska kunna dömas.

När det däremot gäller tvistemål finns det en annan bedömningsgrund som handlar om rättsfaktum där avvägning sker mellan bevisbörda och beviskrav.

Precis, men krävs inte så mycket för att bli dömd för småbrott har jag märkt , av egen erfarenhet.
är inte som en mordutredning.
Citera
2023-08-04, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Då jag sällan gör mina inköp med självscanning så kommer jag inte ihåg, så jag ställer frågan här:
Står det något på kvittot eller skärmen om man kontrollerat att kvittot stämmer överens med matkassens innehåll, eller liknande?
Man ser en lista på vad som är scannat och summan som man ska betala. Det krävs en aktiv handling för att godkänna summan. Om Arga Snattarens påstående om att det är ett misstag stämmer så måste han vara blind som en fladdermus. Det finns inte en uns av möjlighet att han kunde ha missat att priset för varorna var mindre än hälften av vad det borde ha varit.

Det var inte heller en nota som var en halv meter lång med tiotals varor, det var en handfull kvar efter att han hoppat över scanningen av de dyraste varorna. Kvar blev några billiga grejer. Aldrig att han skulle missa detta, lika lite som ifall varor för tre hundra hade råkat bli scannade två gånger på grund av något extremt ovanligt tekniskt fel som ingen annan någonsin råkat ut för.

Sorry Anders, dina patetiska undanflykter är till och med värre än ditt snattande. De är enbart löjliga och solkar ditt namn ännu mer. Många har snattat någon gång i sitt liv, men få har stått i ett polisförhör eller en domstol och ljugit. Sånt gör bara kriminella.
Citera
2023-08-04, 22:35
Medlem
Rättegången är verkligen Sveriges ”Depp vs. Heard”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här