2023-06-21, 05:05
Medlem
Jag har en ASUS TUF GAMING laptop med 8GB ramminne och funderar på uppgradera till 16GB minne, det jag undrar är vart man utan att öppna upp laptopen kan se vad man har för typ av ramminne. Gissar de blir att slänga in ett 8GB rakt av så det kommer vara 8x2 minnen i den. Hur viktigt är det att båda är lika minnen, eller om de går ha t.ex en Samsung och sen något annat märke? När jag ändå har er på tråden, hur vet jag om min laptop har plats för två SSD hårddiskar?
Citera
2023-06-21, 06:14
Medlem
Entekopps avatar
Det behöver vara exakt samma så länge alla ram-stickor är ddr4/5, men alla minnen kommer att klockas till samma frekvens som det långsammaste så därför vill man helst köpa lika snabba minnen.

Du kan enkelt kolla vad du har för Ram-minnen i ett program som heter cpu-z.
Citera
2023-06-21, 09:32
Medlem
Megaforces avatar
Om man kan komma in i datorns bios setup så brukar det stå där vad maskinen är bestyckad med för minnen och hur många.

Det går inte på rak arm att säga hur många minnen som sitter i maskinen idag för tidiga modeller var försedda med 4Gb och kompletterades med 4Gb innan försäljning, medan senare modeller kunde ha 1 st 8Gb pga komponentbrist.

På gamingmaskiner brukar man normalt leverera med minnen i par av prestandaskäl. Så det är troligt att den är bestyckad med två 4Gb minnen och att man helt enkelt får köpa två st 8 eller 16gb minnen. 1 st 8Gb kostar bara ett par hundralappar så det är ingen fråga om man skall uppgradera. Två st 16Gb kostar dock från 800 kr och uppåt.

De flesta modeller av Asus tuf har två M.2 kortplatser och går alltså att expandera med ytterligare ett M.2 kort. Jag hade nog satt i ett 1Tb M.2-kort för att få plats med de flesta spel eftersom dem 512Gb som medföljer de flesta modeller inte riktigt räcker till.
Citera
2023-06-21, 09:43
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dgi3422
Jag har en ASUS TUF GAMING laptop med 8GB ramminne och funderar på uppgradera till 16GB minne, det jag undrar är vart man utan att öppna upp laptopen kan se vad man har för typ av ramminne. Gissar de blir att slänga in ett 8GB rakt av så det kommer vara 8x2 minnen i den. Hur viktigt är det att båda är lika minnen, eller om de går ha t.ex en Samsung och sen något annat märke? När jag ändå har er på tråden, hur vet jag om min laptop har plats för två SSD hårddiskar?

Behövs ej öppnas upp, finns ett litet smidigt och gratis program som heter cpu-z, där kan du se vad du har. Rekommenderar samma, men ska i teorin funka med olika märken så länge detär samma typ. Ang. SSD lär detväl stå i specifikationerna,googla på modellnummer och specifications
Citera
2023-06-21, 10:26
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Rekommenderar samma, men ska i teorin funka med olika märken så länge detär samma typ.

De flesta laptops har två minneskanaler och är därför inte lika känsliga som stationära datorer där två olika minnestyper i samma kanal kan orsaka problem.

På vissa datorer måste man sätta i minnet med den minsta matrisstorleken i den minnesslot som har lägst nummer. Detta för att datorn använder samma parametrar på bägge kanalerna och då måste man ibland utgå från parameterna för det minne som sitter i första sloten om man inte ställer in parametrar i cmos-setup. Modernare maskiner brukar dock själv anpassa sig efter "sämsta" minnet oavsett vilken slot den sitter i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in