Känns som ett ämne för egen tråd. Både ligan i sig men också hur detta kommer förändra Europeisk fotboll framöver. Redan nu rapporterar Le’quipe att UEFA ser över vad som händer och ska införa nya regler.
Själv kan jag bara skratta åt hyckleriet. Klubbar har under flera år sålt spelare för överpriser, som sedan finansierat stora satsningar som gett utdelning. Men nu när Saudi gör detsamma är det fel. Mycket av diskussionen kommer från dom senaste dagarna när Saudi köpt Chelseas spelare för vad Chelsea själva betalat. I flera år har Liverpool. Barca. Med flera utnyttjat systemet. Bara nu blev det ett problem. Elitism på hög nivå.
Dessutom svårt och se hur ett sådant system ska se ut. Vem bestämmer market value. Och på vilka grunder? Ska man använda sig av transfermarkt?
Tankar om det som händer? Hur det påverkar och vad, om något Europa bör göra?
Som sagt jag fastnar i att det som händer nu har pågått i Europa under 20 års tid utan att någon haft problem med det. Men när någon annan vill göra samma sak. Aja baja. Hyckleri.
Citat:
UEFA is set to introduce new regulations that will stop players from being traded for fees exceeding their true market value. And, according to L’Equipe, the rules will be installed during this transfer window as the governing body tries to play catch up and “prevent abusive practices.”
UEFA’s executive committee will vote on a number of amendments to their financial fair play (FFP) regulations when they meet on June 28.
UEFA’s executive committee will vote on a number of amendments to their financial fair play (FFP) regulations when they meet on June 28.
Citat:
Among those proposals will be a mechanism where transfer fees will be compared to their true market value and clubs will be punished should they declare sums that are considered greatly excessive by the club control body.
Själv kan jag bara skratta åt hyckleriet. Klubbar har under flera år sålt spelare för överpriser, som sedan finansierat stora satsningar som gett utdelning. Men nu när Saudi gör detsamma är det fel. Mycket av diskussionen kommer från dom senaste dagarna när Saudi köpt Chelseas spelare för vad Chelsea själva betalat. I flera år har Liverpool. Barca. Med flera utnyttjat systemet. Bara nu blev det ett problem. Elitism på hög nivå.
Dessutom svårt och se hur ett sådant system ska se ut. Vem bestämmer market value. Och på vilka grunder? Ska man använda sig av transfermarkt?
Tankar om det som händer? Hur det påverkar och vad, om något Europa bör göra?
Som sagt jag fastnar i att det som händer nu har pågått i Europa under 20 års tid utan att någon haft problem med det. Men när någon annan vill göra samma sak. Aja baja. Hyckleri.