2008-07-20, 00:32
  #253
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lonely star
Där har vi två skäl till att inte tro på just den listan.


http://www.youtube.com/watch?v=KxdEtyxa7Ao&feature=related

Inslaget om Leo 2 som bästa stridsvagnen, inte bara i världen utan den bästa genom tiderna. Du ser även i snabbgenomgången av resterande 9 stridsvagnar Stridsvagn S.

Sedan finns det ju också britternas Challenger och fransmännens Leclerc. Britterna ska inte ha förlorat en ända Challenger under hela Operation: Iraqi Freedom, medans jänkarna förlorade en handfull abrams.

Å andra sidan kanske man ska jämföra K/D ratio för att egentligen se om Challenger verkligen såg lika mycket strid som Abrams.
__________________
Senast redigerad av wronkan 2008-07-20 kl. 00:35.
Citera
2008-07-20, 00:59
  #254
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
http://www.youtube.com/watch?v=KxdEtyxa7Ao&feature=related

Inslaget om Leo 2 som bästa stridsvagnen, inte bara i världen utan den bästa genom tiderna. Du ser även i snabbgenomgången av resterande 9 stridsvagnar Stridsvagn S.

Sedan finns det ju också britternas Challenger och fransmännens Leclerc. Britterna ska inte ha förlorat en ända Challenger under hela Operation: Iraqi Freedom, medans jänkarna förlorade en handfull abrams.

Å andra sidan kanske man ska jämföra K/D ratio för att egentligen se om Challenger verkligen såg lika mycket strid som Abrams.
Britterna har förlorat Challenger 2 vagnar i Irak, det finns även betydligt fler Amerikanska vagnar i landet ( rätt naturligt att fler då har blivit utslagna).
Citera
2008-07-20, 02:04
  #255
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Britterna har förlorat Challenger 2 vagnar i Irak, det finns även betydligt fler Amerikanska vagnar i landet ( rätt naturligt att fler då har blivit utslagna).


Okej. Mitt uttalande utgick självklart ifrån info given om Challenger vagnen i samma program där strv 122 utnämndes som tidernas bästa stridsvagn 'Top Ten: Tanks'. Skulle kanske tagit det med en grävskopa salt eftersom det var just britter som lovprisade den. Challenger hamnade fö på 2:a eller 3:e plats om jag inte missminner mig.
Citera
2008-07-20, 03:20
  #256
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
SÅ något producerat i Italien kan inte vara bra?
Jodå!
http://sunglasses.go-optic.com/SUNGLASSES/images/DOLCE&GABBANA_DG4005B_501_87.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4b/RayBanAviator.jpg/800px-RayBanAviator.jpg
http://guccigoods.com/wp-content/uploads/2008/04/gucci_sunglasses.jpg
http://edge2.dealsdirect.net/images/products/10326/1/product1_10326.jpg
http://www.brandzcentral.com/versace%20glasses%20big%20itemcode%2022734297.jpg
http://sunglasses180.com/uploaded_images/prada-sunglasses-730618.jpg

Men det är väl typ allt?!
Citera
2008-07-20, 09:22
  #257
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Jodå!
http://sunglasses.go-optic.com/SUNGLASSES/images/DOLCE&GABBANA_DG4005B_501_87.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4b/RayBanAviator.jpg/800px-RayBanAviator.jpg
http://guccigoods.com/wp-content/uploads/2008/04/gucci_sunglasses.jpg
http://edge2.dealsdirect.net/images/products/10326/1/product1_10326.jpg
http://www.brandzcentral.com/versace%20glasses%20big%20itemcode%2022734297.jpg
http://sunglasses180.com/uploaded_images/prada-sunglasses-730618.jpg

Men det är väl typ allt?!
Snick snack Italien har ryktet till trots en bra tillverkningstradition och en fiat var ju inte mycket sämre än en ford eller opel.

Du har erfarenhet av Ferrari förstår jag.
Citera
2008-07-20, 11:04
  #258
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatorn
Det dära påståendet [i Värnplikstnytt] tror jag faktiskt på, då 122an är en rejäl vagn.
Nu var det ett tag sen jag gjorde lumpen, men om jag minns rätt så görs Värnplikstnytt av journalistwannabees som ser den som ett steg på väg mot Expressen och Aftonbladet. Den är m a o ungefär lika seriös som de publikationerna.

Arménytt bör tas på större allvar, men även den är svårt anfrätt av propaganda och en vilja att följa högkvarterslinjen. Allt svenskt är m a o världsbäst och världsunikt.

Citat:
Dock kanske vi inte hade rensat så dära mycket. Beror väl på om det kommer T-90 eller T-72...
Vad jag vänder mig emot är påståendet att man "rensar" med automatik bara för att man har bättre grejor. Taktik, numerär och en massa andra saker spelar också in.

Dessutom var det Centurion och Stridsvagn S som gällde under kalla kriget, inte Leopard 2. I en del del inlägg får man intrycket att det var Sverige som utvecklade Leopard 2 på 70-talet och alla andra som införde den 25 år senare.

[/gnällmode]
Citera
2008-07-20, 11:24
  #259
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Arménytt bör tas på större allvar, men även den är svårt anfrätt av propaganda och en vilja att följa högkvarterslinjen. Allt svenskt är m a o världsbäst och världsunikt.

Försvarsgrenstidningarna är numera ersatta av den vämjeliga propagandaskriften Insats & Försvar. Du kan läsa tidningen online:

http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Insats-forsvar/

Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Snick snack Italien har ryktet till trots en bra tillverkningstradition och en fiat var ju inte mycket sämre än en ford eller opel.

Du måste vara den första personen som på fullt allvar jämför Fiat med en Opel. Frånvaron av exportframgångar för italiensk militär materiel talar sitt tydliga språk. De som har gjort misstaget att en gång köpa italiensk materiel (bland annat Sverige) har inte gjort om misstaget.
__________________
Senast redigerad av Fennicum 2008-07-20 kl. 11:40.
Citera
2008-07-20, 12:02
  #260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Snick snack Italien har ryktet till trots en bra tillverkningstradition och en fiat var ju inte mycket sämre än en ford eller opel.

Du har erfarenhet av Ferrari förstår jag.
Tillåt mig att garva röven av mig. Italien är ökänt för sina usla tekniska produkter, fiat, alfa romeo och ferraris gatbilar är alla exempel på detta. För mycket själ i bilarna (inte fiat då) och för lite ingenjörsmässighet. Lamborghini är i princip det enda undantaget och jag vette fan om dom håller så oerhört hög klass med tanke på prisbilden, men sen dom köptes upp av tyskarna lär det ha blivit mycket bättre.
Citera
2008-07-20, 12:04
  #261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Du måste vara den första personen som på fullt allvar jämför Fiat med en Opel. Frånvaron av exportframgångar för italiensk militär materiel talar sitt tydliga språk. De som har gjort misstaget att en gång köpa italiensk materiel (bland annat Sverige) har inte gjort om misstaget.
Är allt från Italien dåligt? är en Ferrari dålig? Italien har en ganska avancerad teknisk industri och dom har även exporterat en del materiel.

Kvaliteten på olika bilmärken har varierat kraftigt och en dålig opel är inte bättre än en fiat och en ford sierra är garanterat sämre
Citera
2008-07-20, 12:06
  #262
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Tillåt mig att garva röven av mig. Italien är ökänt för sina usla tekniska produkter, fiat, alfa romeo och ferraris gatbilar är alla exempel på detta. För mycket själ i bilarna (inte fiat då) och för lite ingenjörsmässighet. Lamborghini är i princip det enda undantaget och jag vette fan om dom håller så oerhört hög klass med tanke på prisbilden, men sen dom köptes upp av tyskarna lär det ha blivit mycket bättre.
Ja garva du, Italien har haft en annan tradition gällande biltillverking något dom nu ändrat på och idag är inte Fiat eller Alfa sämre än genomsnittet.

Någon som känner till otobreda/oto melara?
__________________
Senast redigerad av kroppskultur 2008-07-20 kl. 12:12.
Citera
2008-07-20, 14:14
  #263
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatorn
Du verkar osäker...

Inte det minsta.

Pansargenomslag är för det första ingen exakt vetenskap.
Två projektiler av samma sort som skjuts mot likvärdiga plåtar
under likvärdiga omständigheter kan bete sig mycket olika.

Projektiler kan splittras vid träff, de kan glida av och de kan greppar
och om de greppar så kan de penetrera olika mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
De som har gjort misstaget att en gång köpa italiensk materiel (bland annat Sverige) har inte gjort om misstaget.

Du verkar aldrig ha hört talas om OTO-Melera, Agusta och Beretta.
Sverige har f.ö. självfallet "gjort om misstaget" genom att köpa A109:or.

Antalet länder som gladeligen har köpt nya OTO-Melera akan till sina fartyg,
efter positiva erfarenheter från tidigare OTO-Melera akan,
torde överstiga antalet länder som Bofors sålt marina akan till efter kriget.

F.ö. har inte Leopard 2 såld särskillt väl heller
om man räknar bort bortslumpade gamla A4:or.
Citera
2008-07-20, 18:24
  #264
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Antalet länder som gladeligen har köpt nya OTO-Melera akan till sina fartyg,
efter positiva erfarenheter från tidigare OTO-Melera akan,
torde överstiga antalet länder som Bofors sålt marina akan till efter kriget.
Det roliga är väl att OTO-Melara säljer något de kallar "fast forty", vilket är en vidareutvecklad 40mm Boforskanon, med nästan dubblad eldhastighet....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in