2023-06-20, 04:56
Medlem
Jasper.Newtons avatar
Jag sitter här i stolen och grinar för jag har spelat hela natten och inte sovit och jag ska jobba om 2h. Jag kan inte lägga mig och sova direkt så jag vill sjukskriva mig. Men vad säger man när man sjukskriver sig utan att vara sjuk? Eller alltså jag tänkte säga något i stil med att jag är hängig idag och inte vill jobba, men om hon frågar på vad för sätt jag är sjuk har jag någon skyldighet att uppge en sjukdom? Vilken rekommenderar ni isåfall?
Citera
2023-06-20, 04:57
Medlem
psykoshippiens avatar
Du är ju sjuk på så sätt att du har ett beroende som tagit dig utanför din kontroll. Nägot du dock kommer få sparken för.

Men sömnbrist är en legitim orsak till att sjukskriva sig i anslutning till arbetspassets början. En god arbetsmyra erbjuder sig dock ta kvällspasset.
Citera
2023-06-20, 04:58
Medlem
Jasper.Newtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Du är ju sjuk på så sätt att du har ett beroende som tagit dig utanför din kontroll. Nägot du dock kommer få sparken för.
Vadå får jag sparken om jag säger så? "Jag har ett beroende som jag tappat kontrollen på"

Jag hänger inte med riktigt, ursäkta jag har inte sovit på hela natten jag har varit uppe och spelat dator.
Citera
2023-06-20, 05:02
Avslutad
Du har ätit en dålig räka och är tillbaka imorgon. Ditt dåliga samvete har nu lärt dig en läxa.
Citera
2023-06-20, 05:02
Medlem
Säg att du inte mår bra. Säg att du huvudvärk och feber har ont halsen.

Stanna hemma veckan ut. Unna dig en skön vecka.
Citera
2023-06-20, 05:03
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Vadå får jag sparken om jag säger så? "Jag har ett beroende som jag tappat kontrollen på"

Jag hänger inte med riktigt, ursäkta jag har inte sovit på hela natten jag har varit uppe och spelat dator.
När det framkommer att du självmant valt att spela Diablo 4 tills du börjat jobba, så kommer du inte direkt bli den populära killen. Och ingen lag säger att det är värt att skydda dig själv emot denna självskada.
Citera
2023-06-20, 05:06
Medlem
HeroicDozes avatar
Kanske är off topic, vad har du spelat hela natten? Frågar åt en vän såååååklaaaaaart…

Haaaaaaaade!
Citera
2023-06-20, 05:08
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Säg vad som helst förutom sanningen.
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
När det framkommer att du självmant valt att spela Diablo 4 tills du börjat jobba, så kommer du inte direkt bli den populära killen. Och ingen lag säger att det är värt att skydda dig själv emot denna självskada.
Spelberoende borde man få stöd av, men det största ansvaret ligger på TS.
Det är väl nåt arbetsgivare ska hjälpa till med. Gäller ju alkoholism har jag för mig.
Citera
2023-06-20, 05:09
Medlem
Citat:
Jag sitter här i stolen och grinar för jag har spelat hela natten och inte sovit och jag ska jobba om 2h. Jag kan inte lägga mig och sova direkt så jag vill sjukskriva mig. Men vad säger man när man sjukskriver sig utan att vara sjuk? Eller alltså jag tänkte säga något i stil med att jag är hängig idag och inte vill jobba, men om hon frågar på vad för sätt jag är sjuk har jag någon skyldighet att uppge en sjukdom? Vilken rekommenderar ni isåfall?

En behöver inte uppge vad för sjukdom. Däremot är det socialt och uppskattas om en gör det. Får du huvudvärk av för lite sömn?

Det bästa i din situation är nog att ta dig till jobbet i alla fall. Så känner du omedelbart hur fel det är att spela på nätterna, hur dåligt du påverkas av ditt missbruk.
Detta under förutsättning att du inte är en fara för andra eller dig själv om du går och jobbar. Köra bil ska du inte göra idag förstås!

Låt bli att spela på nätterna! Skaffa hjälp mot ditt beroende!
Senast redigerad av DEF1 2023-06-20 kl. 05:13.
Citera
2023-06-20, 05:18
Bannlyst
Citat:

Arbetsgivare kommer nog försöka ge dej kicken. Nu vet jag inte hur det är datorspel.. Men t.ex Akohol, så är det arbetsgivaren ansvar att ta ansvar att rehabilitera dej. Det är kostnader som många arbetsgivare inte vill ta eller skall behöva ta , bara för du består av dålig virke.

Men TS har väl gjort lumpen, där får man lära sej olika simuleringa för att slippa jobbiga uppgifter, gör copy cat... Simulatus Simalruis är en väldig vanlig sjukdom ibland apatiska "flyktingbarn" och Värnpliktiga.
Senast redigerad av PalmeKiller 2023-06-20 kl. 05:21.
Citera
2023-06-20, 05:23
Medlem
Citat:

Magsjuka funkar alltid som nödlögn, men du behöver stanna hemma minst 2dgr.

Sen kan man ju undra om du är vuxen nog att va uppe en hel natt men sen inte gå till jobbet dagen efter "för att du är trött"?
Det är nåt slags loser-mentalitet som bara kan leda till dåliga vanor.

Sov 45minuter och åk och jobba med dig.
Livet är lite ansträngande ibland, speciellt när man gjort annat än att sova...
Citera
2023-06-20, 05:29
Medlem
Är väl inga större problem att vara uppe upp till 1,5 dygn. Så ta en dusch nu, ät frukost och jobba sen. Sen kan du ta tidig kväll när du kommer hem igen och sova ifatt. Har du varit hjälte i natt så får du även vara hjälte nu på jobbet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in