2023-06-19, 20:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Hej, vad jag har förstått så är bara svenska, danska, norska och Engelska tillåtna på FB?
Nu (Framför allt i trådarna om Ukrainakriget) så är det flera Pro-Rysslandspropagandister som inte kan svenska utan bara Google-översätter. De uttrycker sig obegripligt, t.ex. kan de inte svenska ordspråk och talesätt utan skriver helt konstiga direktöversatta talesätt från andra språk. De har ibland inte ens en svensk meningsbyggnad. De kan inte heller svara på frågor eller argument för de förstår inte vad man kritiserar; efter att de Googleöversatt vad andra har svarat så förstår de inte nyanserna. Ja oftast svarar de på något helt annat.

Borde det inte också vara en miniminivå på kunskapen i de tillåtna språken? Är ett inlägg verkligen på svenska när det är helt felaktig svenska på flera olika nivåer? Jag talar nu inte dyslektiker, personer med dålig grammatik och stavning, dialektal svenska eller t.o.m. "rinkebysvenska". Jag talar om direkt konstig svenska för att det är inte skrivet på svenska; bara maskinöversatt.
Citera
2023-06-19, 20:59
Medlem
Jordgubbes avatar
Du sätter fingret på nåt, borde inte regel "0.13. Textrobotar" kunna förfinas till att inkludera det?
Citera
2023-06-19, 21:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Du sätter fingret på nåt, borde inte regel "0.13. Textrobotar" kunna förfinas till att inkludera det?

Ja kanske? Jag får erkänna att jag inte kan alla regler så bra.
Citera
2023-06-19, 21:41
Moderator
Ruskigbusss avatar
Alltså, långt innan AI så fanns det användare som knappt kunde uttrycka sig begripligt ens på svenska.
Är det totalt obegripligt kan det nog betraktas som OT, men annars så har vi inga krav på att man ska kunna varken grammatik eller ha ett stort ordförråd.

Att det förekommer google-översättningar etc är givetvis sant, men så länge det är en människa bakom så kan vi inte sitta och försöka göra språkliga bedömningar på inläggen. Dels har jag inte tid till sånt, dels är jag inte kompetent att göra det.

Skulle kravet på mods utökas till att ha absolut språkgehör så fick vi ännu svårare att rekrytera nya mods.
Citera
2023-06-20, 09:15
Medlem
Hackenbush55s avatar
Svengelska är tydligen också tillåtet då väldigt många på fb slänger ur sig detta så ofta de kan.
Citera
2023-06-20, 11:06
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Svengelska är tydligen också tillåtet då väldigt många på fb slänger ur sig detta så ofta de kan.

Ja, svenska och engelska är ju tillåtet. Svengelska är inget eget språk.
Citera
2023-06-21, 10:00
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Borde det inte också vara en miniminivå på kunskapen i de tillåtna språken? Är ett inlägg verkligen på svenska när det är helt felaktig svenska på flera olika nivåer? Jag talar nu inte dyslektiker, personer med dålig grammatik och stavning, dialektal svenska eller t.o.m. "rinkebysvenska". Jag talar om direkt konstig svenska för att det är inte skrivet på svenska; bara maskinöversatt.

Att hindra människor från att säga någonting med någon teknisk regel är ett sluttande plan.

0.13 är till för att hindra robotar från att säga något, maskinöversättningar är fortfarande en åsiktsyttring av en människa.
Citera
2023-06-21, 11:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Att hindra människor från att säga någonting med någon teknisk regel är ett sluttande plan.
0.13 är till för att hindra robotar från att säga något, maskinöversättningar är fortfarande en åsiktsyttring av en människa.

Men dessa icke-svensktalande personer spammar medvetet sönder trådar (Om Ukraina); och provocerar till OT med sina obegripligheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in