2023-06-23, 22:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Vad är det som aldrig har hänt, menar du?

En "kommersiell" undervattenfarkost som imploderar. Stockton skrev in sig i historieböckerna.
Citera
2023-06-23, 22:18
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plingirutan
För oss lite underground. Man hör alltid talas om "tryck" på djupt vatten och då undrar jag vad innebär det, varför blir det tryck ju djupare man kommer. Går det att förklara för oss på ett sätt så att vi förstår och utgå då att vi är 7 år gamla...

Kan det här med tryck också göra att så mycket av världens havsbotten är så outforskad som man såg på tv för ett tag sedan...

Det ät direkt relaterat till vattnets tyngd. Ju högre ”vattenpelare” desto högre tryck/tyngd.
Citera
2023-06-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nej det påstod jag inte alls
(FB) Turistubåt på väg mot Titanic försvunnen (2023-06-19) Vrakdelar funna, inga överlevande (2023-06-22)
Citera
2023-06-23, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
En "kommersiell" undervattenfarkost som imploderar. Stockton skrev in sig i historieböckerna.
OK. Ja det är ju helt riktigt.

(Däremot har militära ubåtar imploderat.)
Citera
2023-06-23, 22:19
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
(FB) Turistubåt på väg mot Titanic försvunnen (2023-06-19) Vrakdelar funna, inga överlevande (2023-06-22)
Vad är fel i mitt påstående att titan är en metall?
Citera
2023-06-23, 22:20
Medlem
Citat:
Vad är fel i mitt påstående att titan är en metall?
Det var ju ett genmäle mot att jag skrev att Titan inte var av metall. Det var den inte, Den var gjord av ett rör i kolkomposit.
Citera
2023-06-23, 22:21
Medlem
Citat:
Så min "gissning" att kolfiber inte direkt är det mest optimala valet av material för uppgiften i detta fall är fel?
Just kolfiber är det som experter varnade Oceangate för. Upprepade gånger.

Se den här intervjun med Rob McCallum. I artikeln står också Stockton Rush svar på kritiken:

Citat:
"We have heard the baseless cries of 'you are going to kill someone' way too often," he wrote. "I take this as a serious personal insult."

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-65998914
Citera
2023-06-23, 22:22
Medlem
-Hengpung-s avatar
Till vilken grad ubåten imploderat skulle vara intressant att veta. Förhoppningsvis får vi se bilder i framtiden. Kolfiber spricker likt porslin vid kraftiga påfrestningar, varför jag har svårt att tro ubåten trycktes ihop likt en konservburk (vilket den mer sannolikt hade gjort om det var en stålkonstruktion). Förmodligen imploderade ubåten mer vid vad kan liknas en explosion. En spricka där 400 bar vattentryck av havet strömmade in i ubåten på en mikrosekund och resten av farkosten sedan sprack i miljoner små bitar av kolfiber. Tillräckligt för att alla inuti skulle förvandlas till köttfärs av bara vattnet som strömmade in i farkosten.
Citera
2023-06-23, 22:23
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Det var ju ett genmäle mot att jag skrev att Titan inte var av metall.
Titan är ett metalliskt grundämne mem dra gärna dina slutsatser som du vill om de är relevanta
Citera
2023-06-23, 22:23
Medlem
Citat:
Titan är ett metalliskt grundämne mem dra gärna dina slutsatser som du vill om de är relevanta
Stå för vad du skriver.
Citera
2023-06-23, 22:24
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Stå för vad du skriver.
Ja?
Citera
2023-06-23, 22:24
Medlem
Pinoputchins avatar
Titan måste verkligen ha imploderat på microsekunder eftersom den var så liten och på så stort djup.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in