2023-06-23, 14:19
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
Så vad hände med Titan om vi utgår ifrån kollision? Dåligt bygge?
Här är väl din gissning lika bra som min, själv tror jag att det var dåligt bygge, ja
Citera
2023-06-23, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Konstruktionsfel troligen. Då ubåten konstruerades av amatörer.
J Cameron om att bygga ubåt i kompositmaterial:
https://youtu.be/HF0A1wCK5Mw?t=343
Som han säger går det inte att modellera tryckhållfasthet, utmattning mm och förutsäga ett sådant material i motsats till enhetliga som stål, titan mm.

Mer från samma video med Cameron, länkat till aktuell tidpunkt i videon:

J Cameron kommenterar sökinsatsen:
https://youtu.be/HF0A1wCK5Mw?t=88
Man sökte i fyra dagar och den hittades exakt där man förlorade kontakten med den, normalt börjar man sökandet just där.

J Cameron konstaterade närmast direkt att den hade imploderat:
https://youtu.be/HF0A1wCK5Mw?t=179
Han var övertygad direkt om att den imploderat, speciellt då att transpondern försvann samtidigt som övrig kontakt förlorades. Transpondrar på ubåtar är i separat egen tryckkammare med egen batteriförsörjning.
Senast redigerad av nbsp 2023-06-23 kl. 14:30.
Citera
2023-06-23, 14:22
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Vilket hade varit säkrast att åka på en ubåt med, Peter Madsen eller att åka med Stockton Rush, VD för Oceansgate?
Beror på vad du har för kön. Peters knivlust gällde väl förmodligen främst kvinnor.
Citera
2023-06-23, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Konstruktionsfel troligen. Då ubåten konstruerades av amatörer.

Ubåten var lite som en bänk från ikea. Billigt, praktiskt, lätt material att hantera. Men inget man ska ställa dyrbara saker på som.
Citera
2023-06-23, 14:29
Medlem
För oss lite underground. Man hör alltid talas om "tryck" på djupt vatten och då undrar jag vad innebär det, varför blir det tryck ju djupare man kommer. Går det att förklara för oss på ett sätt så att vi förstår och utgå då att vi är 7 år gamla...

Kan det här med tryck också göra att så mycket av världens havsbotten är så outforskad som man såg på tv för ett tag sedan...
Citera
2023-06-23, 14:30
Medlem
trailblasers avatar
James Cameron talar ur skägget. Han är rasande på Ocean Gate.

https://youtu.be/LEBCc-Qpilw
Citera
2023-06-23, 14:31
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plingirutan
För oss lite underground. Man hör alltid talas om "tryck" på djupt vatten och då undrar jag vad innebär det, varför blir det tryck ju djupare man kommer. Går det att förklara för oss på ett sätt så att vi förstår och utgå då att vi är 7 år gamla...

Kan det här med tryck också göra att så mycket av världens havsbotten är så outforskad som man såg på tv för ett tag sedan...
Vatten har en större vikt än vad luft har. Och under vatten är det just vatten du har över dig, inte luft.

Så, för en sjuåring :-)
Citera
2023-06-23, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Till Stockton's försvar verkar det som att han faktiskt trodde på att Titan var bra och säkert. Han skulle väl annars inte följt med till 3800m. Såvida han inte var självmordsbenägen. Jag hoppas att man utreder alla alternativ.

Han verkar ha varit i någon form av livskris som fick han att ta risker. Bara att han inte ville ha med sig 50åriga vita män med erfarenhet, utan ville ha med sig yngre personer när han själv var 61år är inte normalt. Han hade förmodligen problem med sin mentala hälsa. Det får mig att tänka på timothy treadwell, som trodde att han hade ett speciellt band med björnar, slutade med att att en björn honom levande.
Senast redigerad av salad 2023-06-23 kl. 14:36.
Citera
2023-06-23, 14:35
Medlem
Citat:

Kanske har att göra med allt vatten som finns ovanför som av jordens dragningskraft dras neråt?

Troligen därför, dessutom är det kolmörkt och man bara kan lysa just där man är. Man kan iofs skanna/läsa av med annat än visuellt. Men antar att allt vattnet begränsar de möjligheterna.
Citera
2023-06-23, 14:37
Medlem
Måste säga att sonen till pakistaniern ser ej stabil ut..... 😏
Jag tror att han fick panik pga det minimala utrymmet och mörkret och att han kanske orsakade kaos.
Just saying. På den bild man ser på den unge mannen får jag dåliga vibbar av uttrycket och ögonen.... 😒
Enligt vad man läst så hade ju tydligen fastern sagt också att han egentligen inte ville åka ner utan att han gjorde det pga att hans far insisterade.....
Grymt.
Ja så går det när man har "förväntningar" på sitt barn.... och företag gör saker för pengar....
Citera
2023-06-23, 14:37
Medlem
elbels avatar
Citat:

Virke är lättare än vatten
Trycket på hemmabygget är ett 1500m högt träd som trycker ner och ännu tyngre egentligen
Citera
2023-06-23, 14:40
Medlem
Citat:

Du har 4000m vatten och luft över dig. 1l vatten väger 1kg. Hur många kilon tror du 4000m vatten på stor yta väger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in