2023-06-22, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Det är ändå lite komiskt att styrkontrollen kritiseras för att den inte är en specialbyggd sak för ändamålet samtidigt så kritiseras ubåten för att den är ett specialgjort bygge. Vad finns det för alternativ när det inte får vara vare sig massproducerat eller specialtillverkat?

Billig generisk komponent skapad för tv spel = inte lämpad för undervattensfarkost.

Amatörmässigt specialbygge av undervattensfarkost = inte lämpligt alls.

Antingen köper man färdiga professionella lösningar för ändamålet eller så bygger man special på ett professionellt sätt. Specialtillverkad kan vara undermåligt på samma sätt som en färdig produkt (tv spel kontroller) är undermålig för ändamålet.

Ditt resonemang håller inte riktigt.
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Jag får lite känslan av att det var ungefär samtidigt som luften började ta slut som de fartyg som verkligen har kapacitet att hitta Titan på botten kom fram och började söka.

Jag skulle tro att de håller på minst ett dygn i alla fall och då troligen även under fredagen med oförminskad styrka.
Citera
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Tänk om dom guppat i land på någon öde ö? Vilken film det kan bli sedan

Skitsamma eftersom de inte kan ta sig ut från den ju 😅
Citera
2023-06-22, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeFromYS
Enligt en tidigare resenär så ska Stockton Rush ha sagt att ''Safety is relative'' men ifall man aldrig vill riskera något så borde man inte kliva upp ur sängen på morgonen. Var även någon karl som påstog att Stockton sagt att fartyget inte är en färdig produkt, den hittar jag inte igen dock så har ingen källa på det påståendet, ta det med en nypa salt då mitt minne bedrar mig rätt ofta.
https://www.youtube.com/watch?v=ESujGZJ7QC4
Jag har också sett en intervju med Stockton där han säger att en certifiering hindrar nytänkande. Det finns drygt en handfull farkoster i världen som tar sig ner till detta djup, och som är säkra, varför inte bygga med beprövat och godkänd teknik undrar jag?
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Den har ju varit nere många gånger innan.

Men det räcker inte för en prototypkonstruktion. Man ska ha stresstålighetsdata från hundratals dykningar innan man tillåter den för kommersiellt bruk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Billig generisk komponent skapad för tv spel = inte lämpad för undervattensfarkost.

Amatörmässigt specialbygge av undervattensfarkost = inte lämpligt alls.

Hur vet du det? Har du testat den under sådana förhållanden? Nej, du har bara åsikter som bygger på dina fördomar.

Jag tror dessvärre att det snarare handlar om att han tagit för många genvägar utanför de ingengörsmässiga. Sånt som erfarna 50-åringar inte skulle ha accepterat att vara med på men däremot unga naiva valda pga sin naivitet.
Senast redigerad av L.D. 2023-06-22 kl. 16:17.
Citera
2023-06-22, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Skitsamma eftersom de inte kan ta sig ut från den ju 😅
Dom är troligen på botten och kommer inte att flyta upp någonstans
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Problemet är att den inte testats. Man testar inte en prototypkonstruktion skarpt med betalande gäster. Man utför hundratals obemannade testdykningar innan de första bemannade testdykningarna äger rum. Vad visste man hur kolfibern hanterade trycket efter typ 10 dykningar? Noll. Nada. Zip. Zero.
Och varför kolfiber undrar jag, vad var syftet?
Citera
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Undrar om det var förskottsbetalning.

Det var det säkert. Man brukar inte få åka med i karusellen utan att betala först.
Citera
2023-06-22, 16:17
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Det må vara en informell benämning på fenomenet. Vem som suger ut och in och vem som suger hit och dit blir ju en definitionsfråga men vatten kommer pressa ut all luft ur farkosten omedelbart. Sug eller inte.

Jäkligt märklig definition i så fall. Och nej vattnet kommer inte pressa ut luften. Luften kommer att komprimeras 400 gånger. När turbulensen lagt sig efter någon sekund kommer den lilla mängden komprimerad luft att stiga uppåt.
Citera
2023-06-22, 16:18
Medlem
Som jag fattade det är det 17 bulltar som skruvas fast utanpå som håller luckan till farkosten stängd. Vad skulle hända om en sån bult havererar eller lossnar. Kan en defekt bullt orsaka en läcka (antingen igenom att luckan blir otät eller vatten tränger in i hålet där bulten engång satt eller spelar det ingen roll alls och dom övriga 16 bultarna håller luckan tät ändå
Citera
2023-06-22, 16:18
Medlem
skitpennas avatar
kanske fångats i nån undervattens ström? eller nån jäkel som ville åka in i skeppet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in