2023-06-22, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z3r10
Nej, den går inte att öppna för tusan.
Den är bultad stängd med 17 "heavy duty bults" från utsidan kompis.

Samt, även om det skulle gå att öppna den så skulle inte ens starkaste mannen i världen kunna göra det.
400 gånger så högt tryck jämfört med ovanför ytan, man skulle inte orkat det.
och om man mot förmodan öppnade den så skulle alla insta dö av trycket

Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Spelar ingen roll om det finns en öppningsbar lucka på 3800 meters djup. Du kan aldrig öppna den ändå. Du kan inte ens få upp en bildörr på 2 meters djup såvida inte bilen är helt vattenfylld.

Som sagt jag har ingen aning vad själva tanken var där. Sa bara det han sa. Sen var det väl en grej där han i den paniken (de var fast i endast en timme) kanske förlorade sitt logiska tänk och reflekterade inte över vad som är möjligt eller omöjligt.
Citera
2023-06-22, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrManlig
Nä men det förlänger ju tiden för en möjlig räddning. Sedan hade en nödflotte förstås varit på sin plats istället för bajamajan.
Ja sant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Panikslagna människor får nog slås medvetslösa i sådana situationer.
Fy satan vilket scenario 😢
Känns bättre om någon timme när alla garanterat är döda.
Citera
Avslutad
Någon som vet när den sista knackningen uppfattats
Eller hörs den fortfarande ?
Citera
Avslutad
Läste vid ca 13 tiden är syret slut. Är dom döda då? Hemskt
Borde inte ubåten ha GPS,Radio osv?
Senast redigerad av DjungleBONGOS 2023-06-22 kl. 12:54.
Citera
Medlem
Pokpokpoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrManlig
Nä men det förlänger ju tiden för en möjlig räddning. Sedan hade en nödflotte förstås varit på sin plats istället för bajamajan.

Vad ska du med en nödflotte till om du inte kan ta dig ut?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Låter ju rätt gött ändå, om de nu lyckats hålla humör och moral uppe in i det sista.

Men nu är ju tiden ute och man kan sluta leta. Ligger de på botten så kommer de aldrig återfinnas. Ligger de och guppar nånstans på havet så kommer hittas så småningom. Inte jättekul att öppna den där stålkorven sen efter x antal veckor men finns väl folk som är vana vid sånt.
min bett : kaptenen som var 77, fick skulden DIREKT o han som hade sin grabb med, ville grabbben skulle ha mest syre kvar o kanske kunna räddas...gubben stryps/bankas ihjäl, sonen o farsan dräper näste man, sen ligger dom o slumrar in i det vidriga slutet tillsammans. dom sparade nog syre för 12-18h till just så, men dom är döda i vilket fall.

nån frågade varför man bankar i skrovet var 30minut, det finns just inte så mkt som kan misstolkas om nån hör det, om du bara slår random i panik, kan det misstros att vara nåt random annat ljud. ma slår en särskilld "serie" (sos eller liknande om man kan, tre långa tre korta osv) så dom som hör, fattar man fortfarande lever, så dom inte ger upp försöken att hitta/rädda den i nöd.... hoppas jag kunde förklara, lite full än...
Citera
2023-06-22, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Jo, jag vet. Måste vara sjukt jobbigt att känna sig så pass maktlös. I de flesta andra situationer så finns det ju ändå en någorlunda chans att överleva. Detta var dömt att misslyckas på något sätt.

När det kommer till bergsbestigare och fallskärmshoppare kan jag känna samma sak, fast ändå inte för där finns det uttalade säkerhetsföreskrifter och många års erfarenhet utövandet grundar sig på. Så jag kan på nått sätt förstå tjusningen även om jag aldrig skulle utsätta mig för risken.

Men detta, att ens tänka tanken på att kliva in i en dylik farkost, med så många tidigare rapporterade problem, byggt av mer eller mindre amatörer med delar från Walmart. Av ett bolag som inte verkar ha något annat i sikte än att tjäna pengar genom att gena i hörnen vad gäller kvalite och säkerhet, det har jag noll förståelse för och kan faktiskt inte tycka synd om de drabbade heller. De hade så pass mycket pengar att betala för jippot och väljer ändå att frånse riskerna för ”upplevelsen”, nä noll sympati för dem. De anhöriga däremot är det värre för, men samtidigt så kunde de kanske satt ner foten OM de gjort grundligare efterforskningar kring farkostens beskaffenhet.

Sen hoppas jag att det är titans ägarbolag som får hosta upp för räddningsarbetet. Att bedriva kommersiell verksamhet på det sättet med de kalkylerade riskerna tycker jag gör det självklart att då får de betala när det går fel också.

Hoppas på strängare restriktioner vad gäller dessa typer av turist resor. Steg 1 är att kräva att farkosterna ska vara godkända för ändamålet vilket Titan uppenbarligen inte var.
Citera
2023-06-22, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungleBONGOS
Läste vid ca 13 tiden är syret slut. Ärr dom döda då? Hemskt
Borde inte ubåten ha GPS,Radio osv?
Tror dom är döda sen väldigt länge men ja
Citera
2023-06-22, 12:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pokpokpok
Vad ska du med en nödflotte till om du inte kan ta dig ut?
De kanske innehåller syre ? luft ?
Citera
2023-06-22, 12:55
Medlem
Första tanken är att just såna här ubåtar borde haft ballonger typ som blåses upp och skickar farkosten till ytan, som en sökerhetsgrej. När allt slutat fungera så åker man bara upp. Men detta har nog inte kaptenen tänkt på
Citera
2023-06-22, 12:56
Avslutad
Tycker vore en självklarhet att en Ubåt borde ha GPS m.m så det är lätt att göra en räddning om det behövs. Eller varför inte ha ballong system som kan blåsas upp så ubåten kan åka upp? Eller ha linor som är fast mellan fartyg & ubåt.
Senast redigerad av DjungleBONGOS 2023-06-22 kl. 12:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in