Citat:
Ursprungligen postat av
Trollkarlspelle
Jo, jag vet. Måste vara sjukt jobbigt att känna sig så pass maktlös. I de flesta andra situationer så finns det ju ändå en någorlunda chans att överleva. Detta var dömt att misslyckas på något sätt.
När det kommer till bergsbestigare och fallskärmshoppare kan jag känna samma sak, fast ändå inte för där finns det uttalade säkerhetsföreskrifter och många års erfarenhet utövandet grundar sig på. Så jag kan på nått sätt förstå tjusningen även om jag aldrig skulle utsätta mig för risken.
Men detta, att ens tänka tanken på att kliva in i en dylik farkost, med så många tidigare rapporterade problem, byggt av mer eller mindre amatörer med delar från Walmart. Av ett bolag som inte verkar ha något annat i sikte än att tjäna pengar genom att gena i hörnen vad gäller kvalite och säkerhet, det har jag noll förståelse för och kan faktiskt inte tycka synd om de drabbade heller. De hade så pass mycket pengar att betala för jippot och väljer ändå att frånse riskerna för ”upplevelsen”, nä noll sympati för dem. De anhöriga däremot är det värre för, men samtidigt så kunde de kanske satt ner foten OM de gjort grundligare efterforskningar kring farkostens beskaffenhet.
Sen hoppas jag att det är titans ägarbolag som får hosta upp för räddningsarbetet. Att bedriva kommersiell verksamhet på det sättet med de kalkylerade riskerna tycker jag gör det självklart att då får de betala när det går fel också.
Hoppas på strängare restriktioner vad gäller dessa typer av turist resor. Steg 1 är att kräva att farkosterna ska vara godkända för ändamålet vilket Titan uppenbarligen inte var.