2023-06-22, 11:53
Avslutad
Annan tänkbar situation ?
Finns det någon risk för att ryssarna tagit ubåten med besättningen?
Miljardärer och allt - kidnappade helt enkelt.
Citera
2023-06-22, 11:54
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z3r10
Tyvärr så räknas syret ta slut 13:08 idag, de får jobba jävligt fort om de ska rädda stackarna.

Undra om man avbryter sökandet då? Finns ju ingen anledning att slänga resurser på att hitta lik i havet.
Citera
2023-06-22, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eventyrsdags
Jag tycker att det här är den enda lärdomen av det här.

Än otrevligare känner jag att det är att det här gänget inte är vanligt folk precis. Det är några gubbar med riktigt bra med resurser och goda förutsättningar, inga knegare eller familjefäder heller precis. Sedan att de också bestämt sig, av egen fri vilja, att besöka världens farligaste massgrav att besöka, det stryker inte min känsla för dem som personer medhårs precis.

Näe, jag känner faktiskt inte så mycket inför att det skulle skita sig med räddningen. Helt sant att det bara handlar om att det har underhållningsvärde, och sedan en del om att de väl har kopplingar till folket som är ute o letar nu.

Alla är vi människor! Fattar era tankegångar men mänskligt sett så ska varje människa i nöd försöka räddas! Rik eller fattig!
Sen är ju inte världen rättvis, men vi strävar väl dit alla?

Utöver det:
Vet ej exakt hur det förhåller sig med just dessa miljonärer/miljardärer men ofta ger de rätt mycket pengar till välgörenhet, skapar stiftelser för projekt eller stiftelser fattiga eller organisationer kan söka pengar från, skapar arbetstillfällen m m.

Frun till Harding driver något slags välgörenhetsarbete och är väl rätt känd för det. Gissar att det kanske inte varit möjligt för henne utan makens inflytande eller pengar. Men jag kan ha fel...

Något slags säkerhetstänk borde de haft för den fall de blev nödställda uppe på ytan? Signaler av något slag? Flytvästar och det från en ubåt som går att komma ut från inifrån. Men det kan ju vara så att den inte hade klarat trycket där nere, precis som så många här skriver. Själv är jag okunnig i ämnet undervattensfarkoster. Men skulle aldrig satt mig i denna skorv om jag så fick betalt!

Kan inte låta bli att fundera över vad det var för vit cylinderformad sak ett flygplan upptäckte i havet men fick order att lämna, för att prioritera ljuden som hörts.
Är det klarlagt vad det var för något?
Citera
2023-06-22, 11:55
Medlem
laddsteffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Till vilken nytta? Kanske är britten som tagit ubåten, hört att pakistanier inte är så omtyckta där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det sannolika är att vatten kom in i farkosten och den imploderade direkt

Håller inte med om den fysiken.

En vattenläcka ökar trycket inuti farkosten, d.v.s minskar risken för implosion.

En stor vattenläcka leder till ökning i vikt och därmed oförmåga att stiga till ytan följt av långsam drunkning eller syrebrist. Eller i ett lindrigare fall till leder det till våta fötter.

Implosion sker vid en stor tryckskillnad ifall materialet inte klarar trycket vid det aktuella djupet. Störst risk för det är som sagt om vatten inte läcker in.
Citera
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Han har säkert hyfsad koll men jag tycker ändå det är tramsigt att snacka om en viss procent för överlevnad för besättningen när man inte ens hittat farkosten. Innan man hittat Titan har man ingen aning om förutsättningarna för en eventuell räddningsoperation.
Ja alltså 1-5% uträkningen var ju baserad på att man skulle hitta titan med levande passagerare.

Förstår intr varför ni snöar in pp "förutsättningsrna" för en räddningsoperation det e helt orelevant. Hade man hittat farkosten så hade den varit uppe på 3h från att man hitta den säger min släkting.

Det minsta bekymret är hur man ska få upp den det största problemet har varit att man inte hittar henne. Tyvärr.
Citera
2023-06-22, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Undra om man avbryter sökandet då? Finns ju ingen anledning att slänga resurser på att hitta lik i havet.
Tror nog inte de kommer avbryta det, dom vill troligen hitta u-båten för att kunna vara säkra på vad som hände med den.
Men kan tänka mig att de kanske inte söker lika aktivt/snabbt eftersom att de är säkra på att dom är döda efter den tiden.
Citera
2023-06-22, 11:56
Medlem
Peace2023s avatar
"En chef på bolaget Oceangate fick sparken 2018 efter att han larmat om flera säkerhetsrisker ombord på undervattensfarkosten Titan i samband med expeditioner till Titanic.

Samma år skrev 38 experter ett brev till vd:n om oron för ”katastrofala” konsekvenser.

Fem år senare är samma ubåt försvunnen, med bolagets vd ombord."
Expressen

Undrar om övriga passagerare är arga på vd:n nu.
Senast redigerad av Peace2023 2023-06-22 kl. 11:59.
Citera
2023-06-22, 11:57
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Vart skulle dom haft gummiflotten?

Vet inte, uppblåsbar tänkte jag. Säkerheten borde alltid komma först.
Citera
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Om de var vid ytan nu och kunde öppna luckan själva hade ubåten tagit in vatten och sjunkit direkt, så det hade inte spelat någon roll.
Nej det stämmer inte alls. Man hade kunnat öppna luckan för att få in vatten, när kabinen är vattenfylld så simmar man ut. Krävs såklart lite övning men inga problem iallafall.
Citera
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisauppsala87
Är det inte sjukt konstigt att utbåten endast kan öppnas utifrån? De kan inte ta sig ut oavsett om de lyckas ta sig till ytan.
Känns väldigt planerat. Som om de ville försvinna.

Nej det är inte alls konstigt. Det finns helt enkelt ingen anledning att kunna öppna den innifrån, bara mer komplexitet och saker som kan gå sönder.

Astronauterna kommer inte ut ur rymdkapslarna själva heller utan får vänta på att tekniker kommer och öppnar luckan utifrån.
Citera
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Nu har det väl ändå brunnit i huvudet på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in